hoe thuiswerken terwijl je kind/peuter lekker zelf speelt ?

Ik werk zelfstandig/thuis en heb sindskort een dochter.
Als ik op mijn laptop ga werken komt ze er gezellig aan de stoel bij hangen, ze kan namelijk niet lang zelf spelen (gaat niet naar kdv, niet gewend)
Heeft iemand suggesties en/of ideeen, ervaringen hoe ik dit kan doorbreken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
ronron1212
11 jaar geleden
Niet gewend aan de kdv kan ze echt wel aan wennen hoor gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel, niet gewend om zelf te spelen. Dat ze niet naar de kdv gaat is om fin. redenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds kort een dochter?
Hoe oud is die dochter dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee ze is 15 maanden hoor, "sinds kort, ik weet eigenlijk niet waarom ik dat zei"

Antwoorden (5)

Maak het werk dat je doet in het klein voor haar na, dan kan ze ook "werken". Maak voor haar een laptop ( dat kan van een oude doos) en geef haar wat papier, zet haar aan een eigen tafeltje, vraag af en toe iets aan haar, zo kun je spelenderwijs samen zijn en toch werken. Het valt niet mee met zo'n kleintje, maar als je haar erbij betrekt, wordt het voor beiden leuker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kind is 15 maanden! Dat is geen leeftijd om alleen te spelen, je mag al blij zijn met 5 minuten rust. Thuis werken op die leeftijd kan alleen als je kind slaapt of als er iemand anders aanwezig is. Tussendoor is een kwestie van geluk hebben.

Tips om alleen te leren spelen zullen pas over ruim een jaar zin hebben en dan nog moet je niet verwachten dat elk kind langer dan een kwartier alleen speelt.

Maar goed, als je het echt wilt en moet is er maar 1 oplossing: de tv. En dat in een kinderstoel maar of je dat nu echt moet willen? Zoek een echte baan waarmee je voldoende verdient om je kind wel naar de kinderopvang te brengen. Of zoek iemand met hetzelfde probleem waarbij de één 's morgens voor de kinderen zorgt of de maandag en de andere 's middags of de dinsdag etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoek een echte baan; nogal eens het journaal gekeken ? Ik werk in de bouw/architectuur. Ik begrijp je en geef je in de basis gelijk maar zoek een ander antwoord.
Ik zou liefst de hele dag met haar spelen maar dat kan niet. Door mijn onregelmatige werkuren heeft een kdv geen zin; soms ben ik weken vrij, soms weken druk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is in jouw geval: zoek geen oplossing in het veranderen van je kind, daar is ze te jong voor. Kom over ruim een jaar dat nog maar eens vragen en dan nog kun je de pech hebben dat je er eentje hebt die geen 5 min alleen kan spelen. Zoek het dus in een oplossing met iemand die hetzelfde probleem heeft zodat je de helft van de week kan werken of zoek je oplossing in de tv. Leuker kan ik het echt niet voor je maken. Als je de hele dag bezig bent om het in kleine dingetjes te zoeken om haar bezig te houden kun je een uur effectief werken maar dat is tig keer onderbroken. Werk als ze slaapt of zoek dus iemand waar je je kind kunt brengen en de andere helft van de week neem je het kind daar mee naar jou huis en ben je er echt voor beide kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder kan een gastouder wel in jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle ik ben het niet met je eens dat een kindje van 15 maanden niet zelf zou kunnen spelen, spreek uit ervaring (en niet alleen de mijne dus een hoge uitzondering is het ook niet) dat dat absoluut wel kan. wat jij overigens als antwoord ziet is geen oplossing voor het"probleem" maar een uit de weg gaan er van. en voor contrast99....het is denk ik ook een kwestie van aanleren en doorzetten.
zeker niet gemakkelijk, ik heb het zo gehad met het naar bed brengen van de jongste terwijl de oudste dan (het ging echt niet anders anders sliep de jongste niet als de oudste mee ging) beneden bleef spelen. de eerste week tot anderhalve week was een hel, zowel voor haar als voor mij, maar daarna ging het heeeel snel goed en ze vermaakt zich prima terwijl ik de kleine op bed leg (en dat duurt toch al gauw 20-30 min...... het is even moeilijk maar daarna echt super:) toi toi toi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt daar niet bij werken Ostraat, je wordt veel te veel afgeleid verder vind ik dat een kind van deze leeftijd meer verdiend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder heb jij het over 20 min per dag neem ik aan, of hooguit 2x per dag. Niet de hele werkdag,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een punt: jij bent WEG als je oudste alleen moet spelen, De vraagsteller is er de hele tijd bij. Het is veel lastiger om een kind alleen te laten spelen als je een meter verder zit te werken.
Aan jou de uitdaging om speeltjes te vinden, die tegemoet komen aan je peuters behoefte om na te doen. Een set plastic sleutels, een oude kam, een goedkoop portomoneetje. En er zijn nog veel meer dingen te bedenken waarmee je de kleine zoet kan houden. Vul bijvoorbeeld een wasmand vol met veilige "rommeltjes": plastic doosjes met deksels, sjaals, petten, een houten keukenlepel en ander groot keukengerei. Op deze leeftijd vinden ze het geweldig om voorwerpen in handen te hebben, die ergens voor dienen en dan uit te zoeken waarvoor het nu precies dient.

http://www.babyenkind.nl/wat-kan-mijn-dreumes-met-15-maanden/

Ik vind wel dat een kind van die leeftijd zichzelf even bezig moet kunnen houden.
Maar niet lang genoeg dat jij rustig kan werken, als je je ook nog moet concentreren.

Je kunt het alleen spelen rustig opbouwen door duidelijk te zijn:
Mama doet nu even de afwas en jij speelt even alleen. Punt.
Dan begin je met 10 minuten.

Een kind van die leeftijd zal ook nog best een aantal uren slapen overdag.
In die uren kun jij werken.
En het kind moet op tijd naar bed.
Daarna kun jij werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat het je nu gaat lukken want een kind van 15 maanden gaat niet voor lang alleen willen spellen, ze willen juist aandacht. Mijn kind is nu 14 maanden en het lukt haar nog niet eens 10 minuten alleen te spellen dan begint ze aandacht te trekken. Ik was ook van plan om 1 dagje thuis werken en haar die dag ook thuis te laten, dus niet naar opv maar dat is geen optie meer want dan zou ik nooit rustig kunnen werken. En een kind van 15 maanden hoort wel bij de opvang, dat is goed voor hun, dat merk ik aan me eigen dochter dus misschien is het een gooeie idee om haar wel naar een opvang te brengen of speelplaats met andere kinderen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een kinderdagverblijf zijn de leidsters ook niet voortdurend met de kinderen bezig. (bron: eigen ervaring) Tijdens zorgmomenten (luier verschonen, eten etc.) geef je je volle aandacht en maak je er een leuke activiteit van. Vervolgens kijk je wat het kind bezig houdt. Wat is ze aan het ontdekken? Wat wil ze graag onderzoeken? Geef haar vervolgens de materialen om dit uit te voeren. Soms kan een kind bijv. een hele tijd bezig zijn met dingen in en uit een doos te halen. Verder kan het ene kind het beste rustig zelf spelen als ze op een rustig plekje zit. Een ander kind is juist veel rustiger als ze vlak bij jou aan tafel zit met een boekje. Dit is echt even uitproberen.

Wissel zo telkens even af: echt samen een activiteit doen en even ieder apart bezig zijn. Vertel dit ook aan je kind. "Ik zie dat je graag met mij wil spelen, maar dat kan nu even niet want mama moet even werken. Daarna kom ik met je spelen." Hopelijk kan je dan steeds wat langer werken. Succes.