hoe krijg ik/ krijgen wij ons dochtertje van bijna twee rustig voor het slapen gaan?

ik leg altijd eerst de baby op bed en daarna gaat ons dochtertje.
we komen vaak niet verder dan even tekenen of bumba op de telefoon ( leiver geen tv, maar eigenlijk ook liever niet op de telefoon.....)
beiden lijken niet heel erg te werken en nu is ze vaak zo druk en nog in to spelen dat ze de slaap niet erg vatten wil.

boekjes hebben haar interesse totaal niet dus dat probeer ik overdag wel eens om haar zo toch warm te zien te draaien hiervoor, maar dat is dus ook geen optie:(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons voor dochter bijnA 2 werkt het om te vertellen dat ze naar bed gaat, pyjama en schone luier aan op haar kamertje. Badjasje en sokjes aan en lekker even mee naar beneden. Daar maken we een beker warme melk en die drinkt ze op, lekker knuffelen met papa en mama en dan naar boven.
Tandjes poetsen en wassen en dan lekker in het slaapzakje, knuffeltje en speentje erbij en haar favoriete muziekje.
Zzzzzzzzz.............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ze wel moe?

Het beste antwoord

Een vast ritueel is het belangrijkste en daar niet meer van afwijken.

Probeer te bedenken wat je in dat ritueel wil want je moet niet iets gaan doen wat je niet wil (telefoon). Als jij bedenkt dat je wil voorlezen (daar is ze echt oud genoeg voor) dan moet ze dat maar pikken. Geen telefoon dus maar gewoon beginnen en zeggen als ze gaat zeuren: zal ik je dan maar meteen in bed leggen?

Ga naar de bieb en zoek er samen boekjes uit en vertel ook dat alle kindjes 's avonds worden voorgelezen.

Als ze dit echt niet wil kun je nog beginnen met een luisterboek, waarbij je het donker maakt en misschien kun je bij haar op bed gaan liggen.

Verder elke dag een vast liedje zingen en dan lekker knuffelen en dan gewoon naar bed. Wees daar ook duidelijk in: nee nu is het tijd om te slapen en papa/mama gaan nu koffie drinken of iets anders duidelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of uw kindje een middagdutje doet, maar doe dit niet te laat en niet te lang. Als ze naar bed gaat moet ze wel slaap hebben natuurlijk.
Mijn kinderen sliepen niet meer overdag toen ze plm. 2-2 1/2 waren. Ze deden soms een dutje op de bank als ze erg moe waren op de dag, maar niet te lang, anders slapen ze 's avonds niet.
Ga tussen het dutje en avondmaaltijd lekker buiten spelen/wandelen zodat ze moe is 's avonds.
Verder een vast ritueel 's avonds. Het kind in bed leggen, misschien nog even de dag doornemen, dan voorlezen of verhaaltje vertellen gebaseerd op wat ze die dag heeft meegemaakt en dan slapen. Geen spelletjes, daar wordt ze wakkerder van. Elke dag hetzelfde is belangrijk.
Mocht ze gaan huilen als u weggaat, 1 x kijken dan is het klaar.
Soms helpt het ook als je de slaapkamerdeur openlaat, ze horen dan de huiselijke geluiden en voelen zich dan veilig en vallen snel in slaap. Dit kan alleen als uw kind in bed blijft liggen, zoniet kunt u dreigen met de deur dicht te doen als ze er uit komt.