Mijn zoontje van 2 gooit sinds een week alle glazen van tafel. Waarom doet hij dit?

Mijn zoontje van 2 gooit sinds een week alle glazen van tafel. Waarom doet hij dit? Aandacht? Frustratie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Leuk spelletje:
het rinkelt, maakt lawaai, en hij krijgt aandacht.
11 jaar geleden
Misschien vindt hij het tinkelend geluid leuk, misschien vindt hij jouw reactie leuk. Kleine kinderen proberen van alles uit en hoe meer reactie, hoe leuker hij het vindt.
Dat het onpraktisch is en dat het glas sneuvelt zal nog niet tot hem doordringen.

Er zijn kleine kinderen die van alles schrikken en er zijn kleintjes die alles moeten proberen. Zorg bij zo'n 'uitvindertje' dat er geen ongelukken kunnen gebeuren en voorkom dit soort acties. Over een klein tijdje kan je hem dingen verbieden, nu is het uitvinden van groter belang voor hem dan jouw boosheid.

Het zijn fases, daar moet je met wijsheid even doorheen.
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Is dat echt zo Ivana? Kortom, laat hem zijn gang maar gaan en glazen van tafel gooien? :-O En eerst een tijdje goed vinden, en dan verbieden? Of begrijp ik je antwoord nu verkeerd?
Ivana
11 jaar geleden
Ja, je begrijpt me verkeerd. Je kunt natuurlijk tegen een kind van die leeftijd zeggen: nee, dat doen we niet, en de glazen weghalen. Maar boosheid zal niet worden begrepen. Begrip waarom dit niet mag, is op deze leeftijd nog niet uit te leggen. Ik zie zo vaak dat mensen boos op kleine kinderen worden, omdat ze het hoe en waarom van een kinderdaad niet doorzien. Boosheid wekt agressie op als de reden niet wordt begrepen.
Het gaat er niet om dat je nu iets toestaat wat later wordt verboden. Je moet nu gevaarlijke zaken en handelingen voorkómen en op gepaste leeftijd verbieden als de reden waarom begrepen wordt.
Deze houding van grenzen stellen en tegelijk een kind de kans bieden om zijn talenten te ontdekken, duurt tot een leeftijd van 17-18 jaar. Ik heb vier kinderen opgevoed en ben, met uitzondering van een keer of twee, nooit boos geworden. Wel heb ik altijd geweten waar ik de grenzen legde en heb dat, toen ze tot het onderscheid kwamen van goed en kwaad, ook altijd uitgelegd. Maar dan moeten je argumenten ook voor jezelf duidelijk zijn en geen leugens bevatten.
Wij kunnen nu niet weten hoe jij/jullie reageert maar vaak is dat inderdaad om aandacht te krijgen. Hij weet al wel dat het niet mag maar het geluid is mooi en hij krijgt er veel aandacht mee. Het kan ook zijn dat hij al weet dat het niet mag als jij er met een opgeheven vinger naast staat maar als jij een meter of wat verderop zit mag het ook niet en dat moeten ze nog leren.

Frustratie geloof ik niet zo, dat herken je zelf vast snel genoeg en dat gebeurt meer als ze met iets bezig zijn wat niet lukt (puzzel lukt niet dus puzzel vliegt door de kamer).

Glas is niet zo handig dus begin even met een poosje met plastic maar dat mag ook niet van tafel gegooid worden natuurlijk. Bedenk een goede straf als hij het doet (in de box, in de kinderstoel etc) en wees consequent maar beloon hem ook als hij de glazen laat staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich goed antwoord, maar zet je kleine niet in de box of stoel voor straf. Met deze plekken moet hij een positieve associatie hebben en het moet geen strafplek zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ook aan gedacht maar met 2 jaar kun je de box wel als strafplek gebruiken. De kinderstoel wordt verder ook geassocieerd met eten dus dat zal verder wel meevallen. Verder waren het voorbeelden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind dat zo raar tegenwoordig, ik werd ook voor straf in de box gezet, of naar mijn kamer gestuurd. Ik zag die plaatsen niet als een strafplek. Alleen als ik er verplicht in moest wilde ik dat niet. Omdat, ik juist op dat moment iets anders wilde doen (wat dus niet mocht). Maar ik klom ook uit mezelf in de box of wilde er graag in omdat er speelgoed in lag. Tegenwoordig moet alles op een nieuwe manier opgevoed worden. Klap voor de kont is slecht, Schreeuwen is slecht, straf is slecht...en moet je eens kijken wat een rot blagen er rond lopen. Geen dankjewel, geen U, grote smoel, mensen in elkaar timmeren.... Ik snap het niet hoor...
Ivana
11 jaar geleden
Een kind wordt er niet beter van door hem te straffen, maar door consequent een goed voorbeeld te geven en rustig uit te leggen waarom iets niet zo handig is of niet is toegestaan.
Dat er 'tegenwoordig' rotblagen rondlopen ligt niet aan een gebrek aan klappen, maar aan een gebrek aan geduld en inzicht bij de ouders. En aan een gebrek aan goed voorbeeld.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een straf (in normale proporties) is een consequentie die volgt bij bepaald gedrag. Ik heb wel eens een tik voor de kont gehad...en dan had ik ook echt iets gedaan wat niet mocht. Ik heb nooit gevonden dat ik mishandeld ben, zelfs nu kan ik de 4 keer herinneren dat ik ze gehad heb van mam. En 2x van pap. Die van pap was voor het uitschelden van mam.
En voor het wegrijden met de auto toen ik 6 was :-O Ik wil dus niet zeggen dat je een kind lens moet slaan. Maar wat is er nu beter aan de opvoeding dan 30 jaar geleden? Mijn ouders schreeuwen ook wel eens naar mij, of gaven straf "ga naar je kamer!" Ik snap niet waarom dat verkeerd is. Echt niet. Als ik daarna rustig was werd de hele situatie besproken en uitgelegd waarom ik straf gehad had. Zonder schreeuwen en boosheid. En dat goede voorbeeld, ben ik het wel mee eens. "Stelen mag, dat doet de overheid ook." ;-)
Kinderen komen rond de 2 jaar in de peuterpubertijd. Misschien zit je zoontje hier nu middenin. Als je peuterpubertijd invult op google.nl vind je een hoop uitleg en tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik zou ook kiezen voor het trefwoord "peuterpuberteit".
Je zoontje is zich aan het ontwikkelen en wil van alles ontdekken. Het is jouw taak om hem daarbij te helpen. Vertel hem vooral wat hij wel mag doen. Probeer te achterhalen wat hij leuk vindt: het vallen van de glazen, het geluid dat ze maken of misschien het spelen met de drankjes die er in zitten? Bied hem een alternatief: met een bal gooien, muziek maken, met water spelen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Mooi antwoord! +1! De vraagsteller kan er ook steeds bij vertellen, dat glazen zijn om te drinken, en een bal om mee te spelen (of vergelijkbare uitleg). Daar leert het kind ook van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de + Goede aanvulling.