Dit is altijd weer een probleem. Het kind heeft eerst ervaren dat het 'leuk' gevonden werd wat hij deed. Een eerste keer dat een kind zoiets doet, is ook leuk. Hij heeft tenslotte iets nieuw geleerd!
Het afleren gaat lastiger. Hij moet nu leren dat hij ergens niet aan mag komen dat toch eigenlijk wel leuk is om te doen.
Dit kun je hem het beste leren door hem consequent weg te halen bij de televisie. Je gaat naar hem toe, zegt duidelijk "nee, niet aankomen" en zet hem ergens anders neer waar hij wel mag spelen. Op dat moment geef je hem zo min mogelijk aandacht. Dit zul je heel vaak moeten herhalen. Als je merkt dat hij weer naar de televisie gaat, kun je hem ook al weghalen voordat hij aan de televisie komt. Zeg altijd wel dat hij daar niet aan mag komen. Na een tijdje reageert hij ook op "nee, niet aankomen" als hij op weg is naar de televisie.
Geef hem positieve aandacht als hij weer lief zit te spelen en zo min mogelijk aandacht als hij aan de televisie komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Door steeds te herhalen dat het niet mag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist Sharona... +
en dan niet alleen verbaal, maar het kind daarbij aanraken en bevestigen in het zíjn ipv bevestigen in het gedrag...
Niets verbieden, totaal niet, iemand van 15 maanden kan niets, maar dan ook niets FOUT doen...

Leg die afstandsbediening weg en zet die tv op kinderslot... MEER NIET...

NOOIT straffen een kind van 15 maanden, over 15 jaar kun je hem gaan ophalen uit de politiecel, als je hem straft en straft, dan went hij aan straffen en zal hij het gaan opzoeken...

Toegevoegd na 1 minuut:
Had hij ook al de snoeppot gevonden, aan je avatar te zien?

Toegevoegd na 12 minuten:
.

Ik zal het nog eens sterker zeggen: Je moet ouders straffen die in het bijzijn van een kind van 15 maanden televisie durven kijken... Dat is een slechte behandeling van dat kind, dat heeft recht op beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Xinix een kind van 15 maanden weet donders goed dat hij iets fout doet.Hij zoekt dan al de grenzen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stem maar min, de grenzen opzoeken is helemaal niet FOUT, het is supergezond... Dat kind zoekt zijn grenzen op, dat klopt, MAAR DAT IS NIET FOUT... DAT IS JUIST ZEER GOED, dan leert hij zijn grenzen, maar hatelijk dank voor je min stem... Daar word ik vrolijk van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou fijn zijn als je een beetje volwassen op kritiek reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sjonge, xinix boos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@freebear... Mijn goede voornemen was om nog ouderwets één keertje boos te worden het komende jaar, dus dacht ik dat ik maar meteen mijn goede voornemen maar moest uitvoeren... Ik zeg je ik speel toneel hoor... Ik geniet van alles wat ik doe en zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix,ik voorspel je dat je nog héél vaak boos wordt dit jaar en vooral op taurus omdat ik er niet omheen draai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, ik had voor je toevoeging nog een extra minnetje willen geven. Ouders straffen die met hun kind naar Sesamstraat of Tiktak durven te kijken, of misschien zelf wel een heel klein beetje bij willen blijven omtrent het wereldnieuws.....
Soms kom je ECHT van een andere planeet he ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin is dit man. Een kind dat jij op zou voeden met een zogenoemde ''vrije opvoeding'', zal nooit goed doorkrijgen wanneer iets wel mag en niet mag,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al een min vanwege die idiote puntjes die je elke keer gebruikt omdat je het niet kan hebben dat mensen je minnetjes geven. Ik ga het verder al nieteens lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jet, 4, ben ik dan reeds in staat om er een mening over te hebben? En ik heb een pedagogische opleiding gehad, tweedegraads leraar... Is dat dan voldoende om er een mening over te hebben? Maar ik heb er maar vier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@beerg... lekker zo, zomaar een min, terwijl je het niet eens leest... @chris871... Wie heeft het over vrije opvoeding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geheel zomaar, ik ben het hier "Niets verbieden, totaal niet, iemand van 15 maanden kan niets, maar dan ook niets FOUT doen…" toch niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo makkelijk een mening te hebben over andermans kinderen. Ik heb een "speciaal geval" waarvan iedereen het ook altijd beter weet, zeker mensen die zelf geen kinderen hebben.
Door het 750.000.000 keer te zeggen, er heen te lopen, het af te leiden, apart te zetten, uit te leggen, te vertellen en proberen te overtuigen, OF, maar dit is hier op GV nogal omstreden, een eenmalige tik (die geen pijn hoeft te doen maar wel duidelijk is) over de vingers. Soms na enkele weken nog ene tweede tikje, maar meestal is het na de eerste keer wel duidelijk.

't Is maar net hoeveel tijd je hebt, hoeveel andere werkzaamheden er op je liggen te wachten en in welke mate je vind dat je kinderen tot op zekere hoogte moeten leren in sommige gevallen - vooral echt gevaarlijke - instant moeten leren luisteren.

Na een tik over de vingers bij dergelijke kleine incidenten, vergezeld van een duidelijk en kordaat 'nee' of 'niet doen' of 'Eh...!'zal al heel snel alleen dat commando voldoende zijn om te zorgen dat ze niet zomaar de weg opvliegen, de frituurpan van het aanrecht trekken of het tafelkleed met hete thee over zich heen sjorren. Dingen die ik persoonlijk ernstig genoeg acht om een snelle en duidelijke opvoeding met een kleine tik te rechtvaardigen.

En kom maar op met die minnetjes dan. Ik blijf een groot voorstander van de pedagogische tik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
min...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik hoopte al dat je de eerste zou zijn ;-)
Maar juist zulke kleine kinderen kun je - voor hun eigen veiligheid !!- alleen nog maar 'africhten'. Opvoeden is weer een heel hoofdstuk apart. Dat is trouwens geen actief proces ; opvoeden is voorleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij richt je kinderen maar af, Marleen... Veel succes ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix ; dat is allang gebeurd ; ze zijn inmiddels gezond en gelukkig 9 en 14, dus de periode van beschermen tegen eenvoudige huishoudelijke gevaren ligt achter ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen,de grootste gevaren komen op die leeftijd nog,geloof me,je kunt nog niet rustig achterover leunen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik, maar een pedagogische tik hoort daar op die leeftijd in mijn ogen niet meer bij. Met een kind van veertien (in ieder geval met de mijne) kun je redelijk als volwassene 1 op 1 discussieren en wijzen op gevaren zonder dat ze ze zelf allemaal hoeven te voelen.
Met de jongste maak ik me daarover meer zorgen ; die lijkt meer op mij en moet ook alles eerst een keertje zelf proberen....gelukkig wonen we als die 14 is niet meer in de stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,en in Duitsland heeft de jeugd meer respect voor iedereen.Echt waar,dat is me echt opgevallen.Ze groeten beleefd en vragen netjes of ze er even langs mogen.Vandaag ook op straat wenst iedereen je hier een ''gelukkig nieuwjaar''of ze je kennen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, zou dat eventueel hel mischien wellicht iets met de nog beduidend strengere opvoeding - thuis, maar ZEKER ook op school- te maken kunnen hebben ??? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen,ik weet het niet maar hier (grens)Coevorden,Schoonebeek is het echt zo.
Sommige antwoorden doen overkomen of de beantwoorder de wijsheid in pacht heeft. Misschien is dit ook zo. Maar dan moet wel de scheiding aangebracht worden wat uit de eigen koker komt en wat algemeen als maatstaf gehanteerd wordt, lijkt mij.

Zelf denk ik dat het belangrijk is het kind zijn eigen weg te laten zoeken maar daar, waar *jou* grens overschreden wordt, dit duidelijk aan hem/haar kenbaar maakt.
Denk vooral niet dat de 15 maanden jongeling dit niet begrijpt.

Toegevoegd na 53 seconden:
jou = jouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grenzen verkennen is prima, maar jij bent er als ouder voor om aan te geven waar die grenzen dan liggen.

Als het gebeurt, ga je er heen, pak je het kind bij zijn handje, haalt het handje heel duidelijk van de t.v. (of het andere verboden voorwerp) weg, gaat op het zelfde niveau als het kind zitten, kijkt het aan en zegt heel duidelijk met je 'boze' stem: 'Nee!' of, zoals Marleen al zei: 'Euh!' Nooit van een afstand naar het kind gaan staan roepen, dat haalt niks uit.

En dat doe je zo vaak als het nodig is. Een keer of 100 moet bij een gemiddeld kind genoeg zijn, dus laat je voral niet gek maken door de kleine kruimel. Geen gemiddeld kind? Laat je nog steeds niet gek maken. Met 10.000 x snapt 99% van de kinderen het wel ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd naar het kind toe gaan, zorgen dat je op ooghoogte met hem bent, aankijken, en dan zeg je heel duidelijk: "Nee, mag niet!". Je haalt zijn handje weg waar het niet mag zijn, en je zet het kind op een andere plek neer waar je het afleidt met zijn eigen speelgoed.
Daarnaast moet je het kind juist ook heel positief prijzen als het iets goeds doet, dus lief spelen met het eigen speelgoed.
Zodra het kind weer naar de tv gaat herhaal je het hele proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij nog een voorval herinneren van mijn kleindochter toen , in die leeftijd.
Telkens ging ze naar de radio om die aan te zetten, thuis mocht ze dat, maar als ze bij ons was, mocht ze dat niet.
Als ze dan bij ons logeerde probeerde ze het telkens weer, en telkens riep ik ; nee, dat mag niet!
Op een gegeven moment liep ze wel naar de radio, wees met haar vingertje naar de knop, draaide zich alleen maar om, keek ons aan, en schudde dan met haar hoofdje nee...en kwam er dan ook niet meer aan.
Hoezo, ze snappen het nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herhalen,herhalen,herhalen...
duidelijkheid geven en niet de ene keer toegeven
en de andere keer niet.
op den duur zal het kindje het snappen.
1 woord gebruiken wat centraal staat voor het gewenste /ongewenste gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kindje van 15 maanden snapt nog niet van wat wel of niet mag,het enigste wat je kunt doen is telkens als het kind iets niet mag,eindeloos weghalen van die plek en afleiden met een speelgoed war het wel mee mag spelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ZACHTE hand aanhoudend afleiden.
Voor de kleine is het een spelletje.
Als het spelletje een andere kant opgaat gaat je kindje wel mee, vooral als je met aanstekelijk enthousiasme
andere leuke dingen doet /laat zien die hij/zij wel mag doen.
Wel grappig overigens, normaal weten kinderen de uitknop van de TV juist niet te vinden.
Soms kan een TV zo ingesteld worden dat alleen de afstandbediening werkt, dan hoef je alleen deze buiten bereik van de kids te leggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al verschillende antwoorden die zeer goed verwoorden hoe je dit moet aanpakken.
Alleen wil ik er nog aan toevoegen, leid je kind af door een ander speeltje te geven. Binnenkort is de T.V geen aandachtspunt meer.
Hij is op ontdekkingsreis door de wereld.