Ik wil graag andermans kind opvangen zonder enige bevoegdheid, mag dat?

Ik wil een vriendinnetje van mijn dochter opvangen, in ieder geval begeleiden. Waarom? omdat ik net als het meisje, het gevoel krijg,zeg maar weet, dat ze slachtoffer wordt van de huidige jeugdzorg. geen hulp op maat.Ze is door haar moeder opgegeven voor uithuisplaatsing(inmiddels ruim 3 jaar geleden)omdat het moeder teveel werd met 7 kinderen. Vader (ouders niet bij elkaar) vindt alles wel goed. Moeder doet haar best maar redt het niet. Heeft ook hulp bij haar huidige (thuiswonende)kinderen. Moeder heeft het ouderlijk gezag, waar dit kind vanaf wil (oh ja, het meisje is bijna 16). Ondertussen gaat ze van de ene instelling (open) naar de andere instelling (gesloten). Het meisje heeft behoefte aan een gezinssituatie (begeleidend vervangend gezin). De wachtlijsten zijn lang. Maar mijn vraag blijft, wat kan en mag ik juridisch gezien in deze situatie. Is toestemming van moeder genoeg,gezien het feit dat moeder 100% het ouderlijk gezag heeft? Vader vindt alles wel goed (zeeman). Graag hoor ik concrete tips.

Toegevoegd na 8 minuten:
ik ken dit meisje sinds baby, ouders op afstand.

Toegevoegd na 8 minuten:
ik ken dit meisje sinds baby, ouders op afstand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel Elise, ik heb het doorgelezen,nagedacht, aantekeningen gemaakt. Veel met haar te bespreken dit weekend.

Het beste antwoord

In principe kan iedereen pleegouder worden. Jullie ook! Het is belangrijk dat het kind structuur, veiligheid en warmte krijgt. Er zijn wel voorwaarden waar je aan moet voldoen en als je als pleegouder bent geaccepteerd, kan BJZ het meiske bij jullie plaatsen. Ik hoop dat het jullie lukt! Lees hier verder http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pleegzorg/vraag-en-antwoord/hoe-word-ik-pleegouder-en-hoe-verloopt-de-plaatsing-van-een-pleegkind.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat een vreselijk verhaal is dit. Meldt je zo snel mogelijk aan bij jeugdzorg, en maak daar je intenties duidelijk.
Wees voorbereid op een lange weg, met veel gezeik )op zijn hollands gezegd) maar geef nooit op!

Nu even inhoudelijk: Als de moeder het er mee eens is, en de moeder aangeeft dat ze, door deze regeling, een betere kans heeft het contact met haar dochter te behouden, zou je voorrang moeten krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er bestaat overigens niet zoiets als bevoegdheid. Liefde voor een kind is niet iets dat in een diploma uitgedrukt kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wat een mooie reactie
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan er niks aan doen, maar de3 onmacht van ouders, waar het betreft de opvoeding van hun kind, raakt me echt tot in het diepst van mijn ziel. Ik neem dat niet eens iemand kwalijk. Maar als er dan iemand opstaat, die opstaat uit liefde en zijn hulp aanbiedt, wordt ik gek bij het idee dat dat zou stranden in ambtenarij...