zoontje zenuwachtig voor kleuterschool, help?

mijn zoontje gaat naar de kleuterschool. geen broertje of zusje voor hem. Hij was al op opvang en peuterspeelzaal, maar is zenuwachtig. wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (8)

Niet veel, hij zal het uiteindelijk zelf moeten doen maar rustgevende woorden van zijn ouders zullen hem goed doen! Geef hem het idee dat het voor iedereen nieuw is en dat iedereen zich zenuwachtig voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Met hem mee naar binnen gaan. Een poosje bij hem blijven zitten, rustig uitleggend wat er gebeurt. Wie weet is er een jongetje of meisje bij wat hij al kent, dan heeft hij al iemand om in het speelkwartier bij aan te sluiten. Het komt heus voor elkaar!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Zenuwachtig zijn voor iets nieuws is heel normaal.

Voor een kind is dat normaal.
En ook voor een moeder, wier kind voor het eerst naar de kleuterschool gaat.

Maar jij bent de volwassene.
Het is dus zaak om jouw nervositeit niet op je kind over te dragen.
Het is dus zaak om het voor te stellen als iets leuks.
Het is belangrijk dat jij rustig blijft.
Het is belangrijk dat jij samen met hem die eerste schooldag voorbereid, door op een lieve en kalme manier bijvoorbeeld samen een lunchtrommel en tasje uit te zoeken.
En hem vertellen wat er gaat gebeuren.
En dat het normaal is dat hij zenuwachtig is en dat jij dat begrijpt, maar dat daar niet veel aan te doen is.

Verder kun je niet veel doen.
Je kunt je kind niet behoeden voor alle nieuwe en enge dingen.
Wel begeleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het belangrijkste is dat je zelf er heel enthousiast over bent en er positief over bent. Als je hem wilt geruststellen, geef aan dat het net zoals op de opvang en peuterspeelzaal is. Dat hij leuke vriendjes kan maken en dat ze daar ook heel leuk speelgoed en leuke spelletjes doen. Benadruk dat je trots op hem bent dat hij al zo groot is enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Naast alle prima adviezen hiervoor: je zoontje heeft al de ervaring nieuwe dingen te gaan doen....zoals de opvang en de peuterspeelzaal. Vertel hem dat en ook, hoe goed dat toen is gegaan. Haal herinneringen op, vertel hem hoe leuk hij het er had gehad en dat dit straks ook weer zo zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet veel doen? valt mee hoor; ja, hij moet die drempel van het lokaal over en een plekje zoeken, maar je kan best wat doen vooraf, ook om jezelf beter te voelen (als paps of mams)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het LEUK maken! Dat deed ik wel bij mijn kindertjes toen ze naar de kleuterschool gingen! En ze vonden en vinden het nog steeds de leukste tijd.

Smorgens hem laten helpen met zijn eigen beker/ pakje drinken, en zijn eigen tussendoortje, laat hem dat in zijn eigen rugzak doen, en laat hem dan zijn eigen dingen doen die hij al kan! Zelf jas aan doen, zelf schoenen aan doen enz..

Hij is al een grote jongen, want hij gaat naar de kleuterschool! En dan gaat hij allemaal nieuwe dingen leren, en met andere kindertjes spelen, en knutselen, tekenen, plakken, spelletjes doen.

Vertel hem dat hij daar de hele dag mag spelen en leuke dingen mag doen, en jij komt hem gewoon ophalen tussen de middag. En je gaat naar hem zwaaien bij het raam.

Als hij tussen de middag thuis komt vraag je naar wat hij gedaan heeft, en smiddags breng je hem met net zoveel plezier weer naar school. En vertel je hem dat je hem elke dag gaat wegbrengen en ophalen.

En zeg hem vooral dat hij ontzettend stoer is dat hij dat al durft en dat hij het zo goed kan (of kon als de dag voorbij is) als de dag voorbij is. Moet je opletten hoeveel zelfvertrouwen hij daar van krijgt :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, mijn kleine was ook zenuwachtig. Ik heb op internet spelletjes met hem gedaan waarin nagebootst wordt wat hem een beetje te verwachten staat en wat hij de komende jaren gaat leren. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.elkspel.nl/spelletjes/group/School.html of http://www.rekenspelletjes.nl. Die van mij kreeg er steeds meer zin in, succes