Waarom zijn kinderen zo dol op een toetje na het eten?

Mijn zoon zegt vaak zijn eten niet meer op te kunnen, en vraagt dan wel om een toetje.
Is daar nog wel ruimte voor?
Meestal wil ik dat mijn zoon nog een aantal happen nemen zal van zijn eten om zo dat toetje te verdienen.
En vaak eet hij dan WEL zijn eten eerst op.

Hoe belangrijk is dat toetje nu eigelijk voor kinderen (en vaak voor volwassenen)
Het eten is toch al lekker genoeg, waarom dan die extra nog lekkerder beloning?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik heb het aan mijn dochtertjes gevraagt en die zeggen dat dat een soort traktatie is net als een snoepje als je netjes je bordje leeg heb gegeten,met niet altijd de gerechten zie ze lekker vinden hahaha

Niet alleen kinderen.... Een diner is ook voor C4th pas echt af als er een toetje geweest is. Heerlijk even een klein beetje zoetigheid na een hartige maaltijd...

Omdat het een natuurlijk iets is wat zoeter na te gebruiken... Eten is een voedingsmiddellen inname en daar hoort afwisseling bij... Toetje daar zitten bouwstoffen in die essentieel zijn en nog niet in de voorgaande maaltijdbestanddelen aan bod gekomen, vandaar dat een kind zo snakt naar zijn toetje... Dan is de maaltijd af en kan men voldaan van tafel...

Of omdat het toetje lekker zoet is, of omdat het eten niet lekker is?

Kinderen zijn vaak niet zo dol op 'volwassen eten'. Dat zien zij vaak niet als een 'lekker' iets, zoals wij daarvan genieten, maar meer als iets dat moet. Het toetje staat voor hen gelijk aan een snoepje, en dat is natuurlijk een altijd welkome tractatie.

Als ik mezelf na ga, wil ik ook altijd iets zoets na het eten! Het is een soort reflex bij mij. Anderzijds als ik meteen na het eten een activiteit heb, vergeet ik het zoet soms en dan mis ik het niet. Gevoelsmatig heeft het bij mij te maken met: ik heb nu keurig en verstandig gegeten, en het was lekker, maar nu even genieten van iets echt lekkers. Terwijl ik de hoofdmaaltijd ook om te smullen vond. Dus misschien zit het toch tussen de oren, die behoefte aan zoet.

Volgens mij zijn toetjes wel "belangrijker" voor kinderen dan voor volwassenen. Omdat zoet eten veel koolhydraten bevat, redeneert het kinderlijf dat het goed is voor de groei. Naarmate je ouder wordt verandert je smaak en ga je zoet eten relatief minder interessant vinden. Daarom hebben veel volwassenen ook minder behoefte aan toetjes. Ik zeg "belangrijker", omdat we inmiddels in Nederland meer dan genoeg bouwstoffen binnenkrijgen en omdat je die veel gezonder tot je kunt nemen, dan via een toetje. Thuis aten wij vroeger nooit toetjes. Wij aten gewoon ons bord leeg ook, dus we hoefden niet gepaaid te worden met iets na het eten. Al kun je hier een kip-ei-verhaal van maken: als het toetje de beloning is voor het eten, dan wordt dat het doel, in plaats van het leegeten van je bord. En daarmee wordt het gewone eten steeds minder belangrijk ("als ik m'n toetje maar krijg"), tot ze nog maar een paar happen "echt eten" eten. Misschien kun je toetjes iets voor het weekend maken, dan zijn ze er (na een tijdje volhouden) de andere 5 dagen per week minder op gebrand. Ik mis toetjes tegenwoordig helemaal niet na de maaltijd, het is dus maar net wat je gewend bent. Succes met je kinders!

Iets zoets na het eten is goed voor je lichaam & je spijsvertering. Kinderen zijn toch meer gericht op zoet dan volwassenen, en die hebben daar dan dus ook meer behoefte aan.

Als u binnen vijf tot tien minuten uw (warme) maaltijd naar binnen werkt, dan heeft het lichaam uit het voedsel nog nauwelijks glucose (uit koolhydraten) gevormd. Een verzadigingsgevoel ontstaat na circa 20 minuten. Als u het voedsel doorslikt zonder eerst goed te kauwen, komen grotere brokstukken in uw maag. Onze maag heeft geen tanden, dus het kost tijd voordat die brokstukken kleiner gemaakt zijn. Het duurt dan langer voordat het voedsel verteert en de bloedglucosespiegel stijgt. Vet eten vertraagt de maaglediging en ook daarmee duurt het langer voordat de bloedglucosespiegel stijgt. Ook van invloed is de samenstelling van het voedsel. Voedingsmiddelen die (veel) snelopneembare koolhydraten bevatten, zoals suiker of andere zoetmiddelen, vruchten(sappen) en vloeibaar voedsel, verhogen de bloedglucosespiegel vrij snel. Er wordt dan relatief teveel insuline aangemaakt. Insuline brengt glucose in de cel voor verbranding waardoor de bloedglucosespiegel (sterk) daalt. Kies bij voorkeur vooral voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zoals volkoren graanproducten, groenten, peulvruchten, fruit met schil (geen grote porties tegelijk), eet langzaam, met aandacht, kauw goed en sla geen maaltijden over. Daarnaast is het belangrijk om alle smaken in een maaltijd te verwerken. Worteltjes, bietjes en zetmeelrijke onderdelen geven een natuurlijke zoete smaak bij goed kauwen. En ten slotte, wees matig met zout. Als u te veel zout gebruikt, kan ook een hang naar zoet ontstaan.

Jouw zoon zegt zijn eten niet meer op te kunnen juist OMDAT hij zit te wachten op het toetje. Een toetje is lekker fris, een beetje zoet, en je hoeft er niet op te (kies)kauwen. Persoonlijk vind ik het niet slim om je kind te straffen of te belonen met een toetje, want dan wordt het toetje het doel dat de middelen heiligt. Laat het toetje gewoon bij het eten horen en maak er geen ophef over. Dan ziet hij het op een gegeven moment ook niet meer als iets bijzonders.

Volgens mij ligt het eraan wat voor een nadruk je op het toetje legt, ik zelf heb nooit z`n behoefte aan een toetje vind het soms wel lekker maar hoeft niet speciaal. Hoe je ze wendt heb je ze...;P

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100