Hoe weet ik of mijn dochter (van 15) een bijbaantje al aankan?

Mijn vrouw en ik vinden het goed dat onze dochter naast zakgeld zelf geld verdient. Maar we twijfelen of ze het wel volhoudt. Soms gedraagt ze zich verantwoorlijkheid, mar andere keren is ze een ... puber. Heeft iemand daarmee ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

laat het haar gewoon proberen. dan kan ze zelf bewijzen dat ze het aankan. dat is de beste manier om vertrouwen te tonen in je dochter.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies
Je kan het haar idd laten proberen, niet geschoten is altijd mis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is maar één manier om daar achter te komen: beginnen daarmee.

Ik ben van mening dat elk kind moet werken voor het geld vanaf dat dat mag, dus mijn zoon van 13 heeft nu een folderwijk. Pas als het echt duidelijk is dat hij het niet kan combineren met school en sport en hij niet urenlang zit te gamen mag hij er mee stoppen. Met 15 moet hij een baantje in een supermarkt ofzo zoeken. Ik vind dat je daar heel veel van leert wat je later altijd goed kan gebruiken in je leven. Werken onder een leidinggevende, zorgen dat je op tijd doorgeeft wanneer je wilt werken en wanneer je niet kan werken, op tijd komen (anders dan op school), met collega's omgaan (die niet door jou uitgezochte vrienden zijn) en alle zaken rond teruggave van belasting etc.

Laat je dochter het ook zoveel mogelijk zelf uitzoeken maar zeg dat ze je om hulp kan vragen natuurlijk maar ook het zoeken naar een baantje en het 'solliciteren/gesprek' is waardevol. Veel werkgevers vinden het prettig als je al wat gedaan hebt en dan zijn de leukere baantjes als ze 17 zijn eerder voor haar.

Niet volhouden? Tja, je moet ook zelf bedenken hoe je daar mee om gaat en om hoeveel uur het gaat en wat ze in haar vrije tijd wel kan doen als ze haar baantje niet volhoudt.

Oja: ik heb toen mijn zoon naar de brugklas ging het zakgeld verhoogt (inclusief eten op school als hij dat wil, meenemen van huis is gratis en inclusief telefoonabo) en dat gebeurt dus niet meer. Als hij meer geld nodig heeft moet hij daarvoor gaan werken.

Hij krijgt geen kleedgeld maar dat staat daar natuurlijk los van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf ook 15 en ben op mijn veertiende begonnen met een krantenwijk en werk nu als vakkenvuller in de supermarkt. Ik ben zelf op het idee gekomen om te gaan werken. Wel voor het geld natuurlijk. Ik was zelf ook wel eens eigenwijs en wilde niet werken. Maar doorzettingsvermogen hielp mij aan deze baan. Ik heb het erg naar mijn zin in de supermarkt ook al is het zwaar werk. Je dochter zou eventueel een krantenwijk kunnen gaan lopen. Dat raad ik niet aan vanwege regen in nederland :P Ze kan gaan vakkenvullen en zodra ze zestien is kan ze achter de kassa. Verdient niet superveel maar je kan zelf bepalen hoeveel je wilt werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ouders moest ik gaan werken toen ik 16 jaar was. Ik heb toen een baantje op de versafdeling in een supermarkt gekregen en ik werk daar inmiddels 4 jaar. Ik heb veel geleerd tijdens mijn bijbaan, niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook het omgaan met collega's en klanten. Als je dochter gaat werken raad ik echt aan om haar een baan te laten zoeken waarbij ze contact heeft met anderen (collega's/klanten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan ze eerst ergens een soort van stage gaan lopen?
Dat geeft haar meer zelfvertrouwen. Tijdens een stage kan je niet falen, het is een leerproces waar ze dan in zit.
Misschien kan school daar iets in betekenen. Een maatschappelijke stage noemen wij dat.
Laat haar zien dat jullie vertrouwen in haar hebben, dat is de belangrijkste drijfveer voor een kind. Zeker tijdens de pubertijd is het fijn dat ze zichzelf kan bewijzen.
Succes!