Hoe ga ik om met het aandacht trekken van mijn zoontje?

Mijn zoontje is nu bijna 10 maanden. Hij is altijd een rustige en ontzettend stille baby geweest. Doorslapen 's nachts, uitslapen 's morgens, vallen en opstaan zonder kik. Overal mee naartoe nemen zonder probleem etc.

Maar nu begint hij te huilen en te jengelen als hij bv in de box zit en ik zit ook in de kamer. Hij kijkt dan naar me en probeert het voor elkaar te krijgen dat ik hem oppak.

Ook als ik bv even naar boven ga om de was weg te brengen oid gaat hij ook huilen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik namelijk erg snel medelijden met hem maar wil ook niet dat hij zijn zin krijgt elke keer. Anders zit ik met een zeer aanhankelijke baby straks.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als hij ook lastiger doet als andere mensen hem benaderen is hij eenkennig aan het worden.

Dat is gewoon een fase. Het kind begint opeens te snappen dat verschillende mensen verschillende individuen zijn. Jij bent bekend, anderen kunnen nu eng zijn.

En alleen zijn kan nu ook eng zijn. Dat kan de reden zijn van het gejengel als hij in de box zit en jij elders. Jij vindt dat nl vlakbij maar mogelijk denkt hij daar heel anders over.

Er zijn meerdere manier van handelen mogelijk maar ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Ik ben zelf van de softe aanpak en heb hele aanhankelijke lieve kinderen. Volgens mij is daar helemaal niks mis mee.

We hebben hier trouwens wel regels en dat snappen ze best. Dus ook een tijdje toegeven en gewoon af en toe extra oppakken kan echt geen kwaad, op het moment dat het echt niet kan of je wilt echt niet, leg je dat ook uit en dan voelt hij eerder dat je het meent dan wanneer je hem tegen je zin laat huilen. En dan pak je hem ook gewoon niet.

Maar als het kan, en jij denkt waarom niet, gewoon extra aandacht geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze zou doen wat goed voelt, zou ze datgene doen waarbij het kind niet huilt. Maar toch vind ik ook dat ze moet doen wat goed voelt. Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Eenkennigheidsfasen komen 'gemiddeld' voor zo rond de 9 maanden en bij ongeveer 2 jaar. Het kleintje krijgt in de gaten dat de wereld niet om hem draait. Helemaal mee eens.

Andere antwoorden (5)

Stel je voor dat je een tweeling had of al een ouder kind: dan zou je zoon automatisch minder aandacht krijgen en zou je hem automatisch in de box zetten als je iets met het andere kind moest doen.

Houd dat in je achterhoofd en wissel het dus af. Even met hem spelen en dan weer even gaan zitten en iets voor je zelf doen. Bouw dit uit in tijd. Eerst 3 minuutjes zitten, dan 5 minuutjes. Wissel het speelgoed ook af, leg niet te veel in de box.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind ik een goed antwoord! ik kan helaas nog geen duimpje omhoog geven, omdat ik pas in niveau 1 zit, maar zodra het kan gaat het gebeuren!:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, afwisselen. Zo leert het niet altijd zn zin te krijgen door te huilen.
Je moet laten zien dat JIJ beslist wanneer je hem aandacht geeft en dat hij er niet om moet gaan zeuren, want elke keer als hij zeurt, en je geeft hem dan toch aandacht, krijgt hij wat hij wil en gaat hij de keer erna weer zeuren om aandacht. wat je moet doen, is hem juist de aandacht geven wanneer hij er niet om vraagt. dit laat hem merken dat hij meer aandacht krijgt als hij rustig is dan als hij zeurt. zo komt hij er snel genoeg achter dat je het zeurende gedrag van hem niet apprecieert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 10 maanden zeurt niet. Het vraagt om aandacht en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 10 maanden heeft echt geen vooropgezet plan in z'n hoofd om z'n moeder/vader 'in te palmen'. Die wil inderdaad gewoon veiligheid en geborgenheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het deels met jullie eens maar geloof ook zeker wel dat een kind van 10 maanden kan "dreineen om zijn zin te krijgen en grenzen kan gaan testen hoor... op die leeftijd hebben ze al wel in e gaten dat ze van invloed zijn op mensen en gebeurtenissen om zich heen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar dat vind ik geen zeuren. Zeuren is wat een groter kind doet dat geen snoepje mag (bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het woord zeuren alleen gebruikt omdat er geen goed ander goed woord voor is. Het is toch wel duidelijk? hoe noem je het dan?
Het is een fase, waar jij en hij doorheen moeten. Je kunt als hij opgepakt wil worden tegen hem zeggen: "ik weet dat je graag gepakt wilt worden, maar ik heb even geen tijd. Ik kom zo bij je". Dat begrijpt hij nog niet echt, maar dat geeft niet. Even later kun je hem dan pakken (niet te lang wachten, een paar minuten maar) En dan zeg je bijvoorbeeld: "Wat heb jij goed gewacht zeg! Nu heb ik tijd om even met jou te spelen."
Je kunt ook aandacht geven door met hem te kletsen, voor hem te zingen, naar hem te kijken, zonder hem op te pakken.
En verder: kiekeboespelletjes spelen, en als je even de kamer uitloopt zeggen dat je bijvoorbeeld even naar boven moet, maar zo weer terug bent. En zowaar, even later ben je er weer! Zo leert je kind dat je niet echt verdwijnt, maar altijd weer terugkomt. Maar het zal heus nog wel een poosje lastig blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je voor het antwoord. Mag ik 1 dingetje toevoegen?
Zo en straks zijn allebei een ruim begrip. Duidelijker is het om een punt te benoemen die zichtbaar is voor een kind. Bv even dit kopje koffie leegdrinken dan kom ik of even de kamer stofzuigen en dan gaan we.........
Straks kan 5 minuten zijn maar ook makkelijk een half uur.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie toevoeging.
Ik zou eerst kijken of er echt iets is. Maar zo niet; negeren

Dit kan lastig zijn omdat je je vaak schuldig voelt (bij vrouwen het meest), dit komt door je hormonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt op momenten dat hij lief in de box speelt naar hem toe gaan en op de momenten dat hij overdreven om aandacht vraagt negeren. zo beloon je het goed gedrag.
En neemt het negatieve gedrag hopelijk af. Ik denk ook dat het een fase is waar je even door heen moet.