Wordt de generatie kloof steeds smaller?

Ik heb het idee dat de generatie kloof tussen mijzelf en mijn ouders veel groter was dan tussen mij en onze kinderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Volgens mij is er veel verschil in "ouderen". Ik ben oud, maar als ik op verjaardagen ouderen alleen hoor praten over ziekten en pillen slikken, dan heb ik het gevoel dat ik van een veel jongere generatie ben.
Zonder krampachtig te doen wil ik wel graag de technische ontwikkelingen bijhouden en het moderne gedachtengoed leren kennen. Al zijn mijn ideeën niet altijd hetzelfde als van de jeugd, wil dat niet zeggen dat ik geen respect heb voor nieuwe levenswijzen.
Er gaapt dus geen kloof tussen mijn kinderen en mij. Wel moet ik ze vaak zeggen dat mijn energie niet meer up-to-date is en ik sneller moe ben dan vroeger. Als ze zich dat weer eens niet realiseren komt dat omdat mijn geest jong is. Toch wel geinig!
Er zijn dus kloof-ouderen en kloofloze ouderen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat dat ligt aan welke kan je staat.
Wij vonden onze ouders super ouderwets en zij vonden zichzelf waarschijnlijk wel hip. Zo is dat nu ook, jouw kinderen vinden jou waarschijnlijk duf en saai en jij jezelf nog hip en jong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dat is precies wat ik ook wilde antwoorden.
Waarschijnlijk zit het inderdaad zo. Misschien niet zo leuk, maar wel realistisch.
Ik heb het idee dat de generatiekloof mede door de hightech ontwikkelingen van de laatste 2 decennie steeds kleiner aan het worden is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring, zeker omdat ik een nogal strenge opvoeding heb gehad, dat scheelt misschien ook, hoe je eigen opvoeding is geweest. Ik ging met mijn ouders heel anders om dan mijn kinderen nu met mij. Het begint er al mee dat ik mijn ouders met u aansprak, dit schept naar mijn idee toch meer afstand.
Maar ja misschien denken mijn kinderen er wel heel anders over, alhoewel ik dat idee niet heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is daar de ellende wel mee begonnen. Babyboomers die niet begrijpen, dat het noodzakelijk is om afstand van kinderen te houden. Deze generatie van ouders komt zichzelf nog wel tegen, en zullen flink wat verwijten te verwerken krijgen van de volgende generaties. Brrr, ik walg van de vertroetel cultuur. Mijn ouders waren niet zo, en ben ik ze dankbaar en voel respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je niet druk!
Mijn kinderen hebben respect voor me, dat heeft niets te maken met hoe ze me aanspreken.
Ik vind de generatiekloof groter dan ooit. Logisch want mijn wereld en die van de jeugd verschilt erg veel. Het gaat niet om technologie. Maar puur levensbeschouwelijk. Dat kan ook niet anders, gegeven dat mijn generatie nogal wat heeft meegemaakt en onze houding in het leven is daardoor volledig anders. In sommige opzichten makkelijker, in ander opzichten minder vertrouwend op de goede afloop.

Toegevoegd na 6 uur:
Bij nader inzien bedenk ik mij dat de generatiekloof zoals die wordt ervaren door ouderen groter is geworden, maar zoals die wordt ervaren door jongeren is verkleind. Het is natuurlijk erg moeilijk om beide visies over de generatiekloof te vergelijken in de tijd. De vraag kan niet in deze vorm zinvol worden beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind van wel,
ik denk vooral dat dat komt omdat er over veel ding nu gepraat kan worden en vroeger kon dat niet,
bv ongesteldheid, sex,
en ook zijn de ouderen van nu moderner in kleren enzo,
mijn moeder draagt ongeveer hetzelfde als ons, maar ik heb mijn omas alleen maar in bloemenjurkjes gezien.
14 jaar geleden
Ik vind dat ook. Mijn ouders waren heel streng. Ik wil nog altijd de touwtjes in handen hebben. Maar het is allemaal wel bespreekbaar. Dat is iets waar ik vroeger veel aan gehad zou hebben, net zoals antwoorden op bepaalde vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het wel zeker! De kinderen zijn tegewoordig steeds sneller volwassen, en communiceren dus ook veel gelijkwaardiger met ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die wordt steeds groter, Waarom dan: Omdat veranderingen steeds sneller gaan en de kleineren zich sneller kunnen aanpassen dan die oudjes...

Dus dat wordt alleen maar groter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet een kwestie van simpel kunnen aasnpassen, maar vooral van niet willen aanpassen.
Ik ben niet jaloers op een 17-jarige van nu, ik heb eerder een beetje medelijden met hen. Van mijn kant uit ervaar ik de generatiekloof als groot. Maar jongeren ervaren dat zelf niet, zij ervaren de generatiekloof als klein. Dat zie je ook hier.
Ja, dat klopt.
In mijn ouders tijd werd er met "gezag"opgevoed. Overleg. zoals nu, was er niet, daar werd je alleen maar brutaal van. Meepraten al helemaal niet. !!!
Kinderen worden nu meer gezien als individu en hun karakter ontwikkeling meer gestuurd.