Beperkt roken in de nabijheid van een kind ,hun gezondheid?

Of erger nog ,is het kindermishandeling?
zoals ik het las:

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/verbied-roken-in-bijzijn-kinderen-het-is-kindermishandeling/article-4000011503868.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Amadea
12 jaar geleden
Hè, deze vraag is kortgeleden toch al gesteld geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat GV geen website is waar ervaringsverhalen gedeeld worden als antwoord, zet ik dit even neer als reactie. Mijn vader rookt. Vanaf mijn ongeveer tiende tot mijn 18e heb ik chronische bronchitis gehad, in die mate dat ik soms nauwelijks de trap op kon door ademgebrek. Ik slikte veel medicijnen, kon niet meedoen met sport, voelde me altijd moe en was heel passief. Toen ik op kamers ging wonen was ik opeens op miraculeuze wijze 'genezen'. Ik had nog wel eens last van astmatische verschijnselen, maar veel minder dan daarvoor en het was goed onder controle te houden. En nee, ik verhuisde niet van de stad naar een dorpje met schone lucht. Omgekeerd. Van de boeren buiten naar de stinkstad. Dus mij heeft het zeer zeker in mijn gezondheid beperkt.

Het beste antwoord

Ja. ‘Kinderen lopen bij gedwongen meeroken een verhoogd risico op astma, chronische bronchitis, middenoorontsteking en hersenvliesontsteking. Baby's van rokende ouders hebben ook een verhoogd risico op wiegendood. Bovendien verdubbelt de kans dat ze later zelf gaan roken', zegt dokter Erwin De Clerck, hoofd preventie van de De Vlaamse Liga tegen Kanker.

De gezondheidsrisico's van gedwongen meeroken zijn wetenschappelijk overvloedig bewezen. De VLK vindt dan ook dat roken in het bijzijn van kinderen eigenlijk ‘mishandeling' is. Maar dat wil niet zeggen dat ouders die zich eraan bezondigen, dan maar voor de rechter moeten verschijnen.

‘De VLK wil dat de samenleving roken in het bijzijn van kinderen niet langer als "normaal gedrag" beschouwt,' zegt dr. De Clerck. ‘Rokende ouders moeten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen. Elk kind heeft recht op een rookvrije omgeving. En dat recht primeert op het recht om te roken.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Laten we nooit overdrijven. Kindermishandeling is een groot woord.
Maar roken in het bijzijn van niet-rokers en zeker kinderen is onverantwoord. Een roker heeft niet het recht andere mensen hun gezondheid is gevaar te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk recht heb ik dan eigenlijk als ik in huis ben en mijn ouders roken in mijn buurt..?
Roken schaadt de gezondheid van het kind. Ze krijgen dan ook rook mee. Ook leren ze hiervan dat roken kennelijk normaal is omdat ze de ouders als het goed is als rolmodel zien.

Roken in bijzijn van het kind wordt juridisch niet gezien als kindermishandeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit onderzoek blijkt dat "meeroken" ook ongezond is. Dit is ook de reden dat bij bedrijven je niet zomaar op kantoor een sigaretje op kunt steken. De longen van kinderen zijn niet volgroeid. Ze zijnextra kwetsbaar en gevoelig voor rook.

Daarom is het belangrijk om niet te roken in het bijzijn van kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hele baby boom generatie is groot geworden ondanks het roken waarbij vroeger de sigaretten op tafel stonden. Dus is het geen kindermishandeling maar meer bedacht door de linkse hobby clubjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken is toch gewoon schadelijk voor de gezondheid. Dat ze wel groot worden is wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar toch hele andere ervaringen mee RvH.
Ik persoonlijk vind kindermishandeling een erg zwarte kwalificatie mbt roken bij kinderen. Ik durf het wel kortzichtigheid of egoïsme te noemen al zegt dit natuurlijk veel van mij. Een kind in de auto met een rokende ouder keur ik heftig af, überhaupt dat roken in de buurt van kinderen gebeurt omdat dit kind geen keuze heeft. Roken mag en .....doe dat dan even met de neus naar buiten of onder de afzuigkap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roken in het bijzijn van kinderen is zoals je hier leest inderdaad erg slecht, juist wanneer je het zwart-wit ziet is het mishandeling als je kijkt naar alle gevolgen die het kan hebben voor een kind!!!
zoals hierboven al genoemd is alles, dus ook de longetjes en de hersenen in de groei, aangetaste delen herstellen niet (snel) en sterker nog, door het groeien vermenigvuldigt het aangetaste deel zich.
Ook krijgt een kind nog eens meer rook binnen tijdens meeroken dan volwassenen omdat een kind sneller ademhaalt.

ik had een hele goeie link hierover, maar kan hem zo gauw niet vinden, als ik m tegen kom zal ik hem nog toevoegen voor je.

Toegevoegd na 2 minuten:
kinderen die meeroken hebben meer kans op astma, bronchitis zijn meer verkouden (kan chronisch worden) en hebben meer las van oorontstekingen, (etc) praat maar eens met de kno arts.

en dit weet ik niet maar het klinkt niet onlogisch...als je met roken je kans op kanker verhoogt....doe je dat denk ik met meeroken ook......en dus......

(jaja, tuurlijk, iedereen kan het wel of niet krijgen, maar ik zeg hier ook: het verhoogd de kans......garanties heb je nooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken beperkt inderdaad de gezondheid, kinderen kunnen aandoeningen aan de luchtwegen oplopen.

Onder kindermishandeling zou ik het niet rekenen, dat is wel vergezocht, dan kan een frituurpan en schoonmaakmiddelen en wasverzachter en de auto en noem maar op ook mishandeling zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ware het niet dat je met die frituurpan,schoonmaakmiddelen,wasverzachters en auto's allemaal nuttige dingen kan mee doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, veel mensen vinden een sigaret ook nuttig en een frituurpan daarentegen weer niet....een hoop vet en calorieën, auto's zijn een luxe net zo goed als wasverzachter en schoonmaakmiddelen hoeven niet zo chemisch te zijn.......