Je ouder is je ouder en nooit je voogd. Dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet,dat kan wel.
Mijn tante heeft mijn oma(haar moeder)als toeziend voogd voor mijn neefje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels, je begreep de vraag niet, en dat komt niet door jou. De vragenstelster had haar vraag niet afgemaakt, en schiep zo verwarring.
Nee, dat is niet logisch.

De woorden "ouder" en "voogd" betekenen niet hetzelfde.

Een voogd (vrouwelijk: voogdes) is iemand die optreedt in een gezagsrelatie, en dus iemand of iets "onder voogdij" heeft.
Het kan gaan om verschillende dingen,maar
een voogd is iemand die het ouderlijk gezag vervangt.

"In plaats van".

Toegevoegd na 4 minuten:
Oooohhh:

Ik lees nu dat het gaat om een toeziend voogd voor jouw
kind waar jij als alleenstaande moeder voor gaat zorgen.

En dan wil jij een van jouw ouders benoemen als toeziend voogd.
Maar als jij zelf meerderjarig bent, en je kunt de verzorging en opvoeding van jouw kind aan, dan kun je best alleen
voor jouw kind zorgen en is een toeziend niet nodig.

Je kunt wel een van jouw ouders aanwijzen als toeziend voogd, voor als er iets met jou gebeurt. Dat moet je dan bij de notaris vastleggen en je ouders moeten het accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ook niet helemaal. Toen mijn moeder overleed, was mijn vader zowel ouder als voogd. En toen ik een paspoort kreeg, moest mijn vader als voogd een handtekening zetten, om zichzelf als ouder toestemming te geven dat paspoort te regelen....
Een toeziend voogd was weer een andere "functie", maar die bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na even wat gezoek: Mijn informatie van hierboven is verouderd, tegenwoordig kan de eigen ouder geen voogd meer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar het gaat in de vraag blijkbaar of een van haar ouders voogd kan worden over haar - nog ongeboren - kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dat moet je dan bij de notaris vastleggen en je ouders moeten het accepteren."
Hoezo moeten de ouders dat accepteren? Omdat zij grootouders zijn, hebben ze die _verplichting_?
Voogdij is gezag over een minderjarig kind dat niet door de ouders wordt uitgeoefend, maar door iemand anders.

Toegevoegd na 21 uur:
De reacties op dit antwoord zijn inderdaad terecht, het is geen antwoord op de vraag. Als verduidelijking: wij zijn ervan uitgegaan dat je bedoelt dat één van je ouders toeziend voogd is voor jouw kinderen. Bij de 2e link kun je lezen dat dat niet meer mogelijk is. Voogdij speelt alleen als beide ouders of de alleenstaande ouder niet meer leven, zie de 1e link. Excuses voor de verwarring!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe is dit een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grootouders kunnen wel de voogdij hebben over hun kleinkinderen en andere familieleden kunnen de voogdij hebben over hun neefjes en nichtjes.
Deze alinea staat in de bijgevoegde link http://www.intveenadvocaten.nl/index.php?folder_id=24&file_id=126
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste bibliotheek.
Jij beantwoordt de vraag: Wat is voogdij? Je geeft dus een definitie van "voogdij". Maar dat is GEEN antwoord op de vraag van vraagstelster. Als je geen kennispartner was, zou dit antwoord
verwijderd zijn als "geen antwoord" op de vraag".
Of: "niet voldoende onderbouwd"
Of: "je laat mensen zelf zoeken in een link". Voor kennispartners gelden blijkbaar andere regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat was natuurlijk ook MIJN punt! Vervelend dat er zo met meer maten gemeten wordt ook had ik niet zo'n antwoord verwacht van een kennispartner!