Verdwijnt zo het laatste restje respect wat pubers voor hun ouders hebben of vind je dit een goed programma?

http://www.nu.nl/column-maandag/2086106/seks-met-ouders.html
Zelf zou ik er niet over prakkizeren om zoiets met de kinderen te bespreken maar wat vindt jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!

Het beste antwoord

Ik denk niet dat pubers minder respect voor hun ouders zullen krijgen als ze weten wat pap en mam tussen de lakens uitspoken,maar ik vind het absoluut niet nodig.
Veel belangrijker is het om ze te laten zien wat liefde en respect voor elkaar hebben is.Laat zien dat je respect voor je partner hebt door dingen voor elkaar over te hebben en elkaar niet in de haren te vliegen als je een meningsverschil hebt.
Laat zien dat je van elkaar houd door eens lekker tegen elkaar aan te kruipen voor een goede film.
Dat is veel belangrijker om te zien voor kinderen dan te weten wat je tussen de lakens doet of te zien wat je allemaal gebruikt voor meer genot.
Natuurlijk is sexuele voorlichting belangrijk en moet er open gepraat kunnen worden over sex en vriendjes/vriendinnetjes.Maar als mijn zoons zover zijn dat ze met een meisje naar bed gaan dan hoef/wil ik niet weten wat er in detail allemaal gebeurd.
Zo hoeven zij niet te weten wat wij allemaal doen.
Ze weten hoe ze veilig moeten vrijen en dat ze rekening moeten houden met de wensen van het meisje,de rest mogen ze lekker allemaal zelf uitvinden en ik wens ze daar heel veel plezier bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ik ben het helemaal met je eens.

Andere antwoorden (12)

Ik heb het programma inderdaad weleens gezien ja, en het gaat best ver in de privacy vind ik, maar vind niet dat het met respect naar de ouders te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat te ver ja...

Er zijn en komen bij ,ij dan weliswaar geen kids. Maar als mijn nichtje dit tegen mij zou zeggen dan krijgt ze toch echt (...). Iets waarvan ze tegenwoordig zullen zeggen dat het onder kindermishandeling valt...

Toegevoegd na 53 seconden:
,ij = mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat inderdaad ver, maar of het met respect heeft te maken..

Wel moet ik zeggen: Waarom kunnen jongeren dan wel met hun ouders praten over de ervaring van de jongere zelf.
Maar de ouders, andersom niet met het kind over hun ervaringen?
Natuurlijk is het soms ongemakkelijk, maar zou dat voor ouders niet het geval zijn als ze van hun kind horen hoe hun eerste 'ervaring' was?

Het foute van het programma vind ik...
Dat ze er een tv programma van maken.
De hele wereld hoeft niet te weten wat iemands ouders uitspoken! Dat is toch privacy - > naar MIJN mening dan;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,blijkbaar ben ik dan ouderwets want ik wil niet van mijn kinderen horen over sexervaringen.Wel vind ik dat ik ze als ze advies zouden vragen antwoorden maar ik weet dat onze volwassen kinderen dat nooit zouden doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh maar ik noem je niet ouderwets hoor ;) Dat kan ook prima. Ik zeg ook niet dat elk gezin hierover praat. Terwijl het ene gezin er niet over praat, zal de ander dat juist wel doen. Dat is toch bij elk gezin weer anders. Daar is ook helemaal niks mis mee. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niks. Iedereen heeft zo zijn eigen normen en waarden en zolang iedereen dat van elkaar accepteert, is er niks aan de hand ;)
Ouders moeten hun kinderen opvoeden. Dit geld ook voor sex. Persoonlijk vind ik het een gebrek in de opvoeding als ouders niet met hun kinderen het bestaan van sex speeltjes en dergelijke bespreken.

Nu heb ik het programma niet bekeken maar zolang je iets bespreekt zonder er allerlei persoonlijk details bij te halen of vulgair te worden kan dit zonder problemen.

Van wie heb je liever dat een kind iets hoort over b.v. de eerste keer. Van de ouders, die hopelijk oud en wijs genoeg zijn om alle fabeltjes te ontkrachten of van de vriendjes en vriendinnetjes?

Respect heeft hier niet zoveel mee te maken. Ouders zijn ook gewoon mensen die ook een volledig leven hebben en er is niets mis mee als kinderen dit weten. (Exclusief details!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,er worden mijn inziens teveel details''blootgegeven''(mooi woord in de ze context)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, bij dat programma zit het probleem hem nou juist in de details. Je hoeft als ouders je kind niet te confronteren met het kinky speelgoed dat in je 'geheime seksla' ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Maar wat is er mis mee? Hiervan leren kinderen dat het gebruik van speeltjes iets normaals is, net als sex op latere leeftijd. Het feit dat je een speeltje gebruikt is wat mij betreft nog geen detail. Hoe normaler je sex maakt en hoe opener je erover spreekt hoe beter een kind gewapend is tegen eventuele problemen met sex. Wanneer je met je ouders over sex kunt praten kan dat zeker met je partner. En dat lijkt mij voor een goede relatie onontbeerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen detail? Wat dan wel, video's van pap en mam in actie, met extreme close-ups? Je hoeft echt je tarzan niet te laten zien om je kind een gezonde kijk op seks mee te geven. Mijn moeder heeft me nooit een speeltje laten zien, en toch praat ik zeer open en schaamteloos met mijn partner over seks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zulke dingen zou ik nooit,never met mijn kinderen bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk moet je met je kinderen over sex praten.
Maar dan wel in algemene zin,onze persoonlijke sexleven gaat ze helemaal niets aan.
M.a.w. ze mogen best van het bestaan van sexspeeltjes weten maar niet of en welke wij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil,ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 200 jaar geleden (en op veel plaatsen nog veel korter geleden) sliepen ouders en kinderen in dezelfde kamer en soms zelfs in hetzelfde bed (de bedstee) met in de la onder het bed het 'ondergeschoven kindje'. Die kinderen zijn er niet slechter van geworden hun ouders te horen en zien sexen. Het sexleven is pas sinds zeer kort een groot geheim. Dus naar mijn mening kan hierover veel meer openheid over gegeven worden dan nu gebeurd.
Als ik het goed begrijp, is het doel, van het bespreken van je sexleven met je pubers, dat als dát bespreekbaar is, allés bespreekbaar is.
Daar geloof ik niet in, ze zouden hier trouwens gillend wegrennen als ik er over zou beginnen, ze wíllen het niet weten.
Denk dat goed communiseren met je pubers ook kan zonder je sexleven te bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Helemaal met je eens
Respect lijkt me hier niet echt het probleem. Wel diepe diepe ongemakkelijkheid. Niet alles hoeft (in detail) bespreekbaar te zijn tussen ouders en kinderen.

Sterker nog, ik kan me zo voorstellen dat dit soort gesprekken de communicatie tussen ouders en puberkinderen een tijdlang slechter kan maken. Als je je mams al amper kunt aankijken omdat je dan telkens haar grote paarse speelgoed voor je geestesoog ziet, ga je zéker niet naar haar toe als je een probleem hebt dat ook maar in de verste verte met seks en/of relaties te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind sommige programma’s niet echt kunnen nee.
Maar dat probleem heb ik ook met die 06 of 0900 reclames, die je op veel zenders tref.
Je kind kan zo als het eens vroeg wakker word, ongewild geconfronteerd worden hiermee.

En ik vind dat je wel voorlichting kan geven aan je kinderen.
Maar ik vind het niet kunnen om alle details te bespreken.
Ik zou het als volwassene niet eens van mijn ouders willen weten, laat staan toen ik nog een puber was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goed idee. Alles wat ontmythologiseerd (seksloze ouders bijv) is een verbetering. Je moet de film Barbarella eens gaan zien (helaas zeer gedateerd). Waar een nieuwe generatie 'schone' seks prefereert, d.w.z. zonder uitwisseling van lichaamsvocht.
Kinderen praten genoeg over seks, maar ze weten er veel te weinig van af. Gene (met een dakje) heet dat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van de relatie af tussen ouders en kind. Als het onrespectvol is zal het bespreken van (gevoelige) onderwerpen niet goed verlopen. Als de ouders nooit over sex praten of de familie elkaar nooit naakt heeft gezien, zal het vreemd zijn als ouders in eens een dildo op tafel gaan leggen om het onderwerp bespreekbaar te maken. Probeer dan eerst over andere onderwerpen wat openlijker te praten.
Als de familie al over alles vrij konden praten, waarom dan niet daarover, heeft niets met respect te maken. Het is wat anders als de kinderen binnenvallen als de ouders sex hebben, dat is inbreuk op privacy. Of als de ouders de kinderen laten zien hoe het moet, brr.
Ik dacht trouwens even dat het een programma was waarin families gingen opbiechten sex met elkaar te hebben (dus broer en zus, vader kind, moeder kind). Dat zou voor mij niet kunnen. Maar wie weet is er op internet al zoiets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt zeer af van de leeftijd van de kids en "de aard van het beestje" zelf hebben mijn echtgenote en ondergetekende een ietwat afwijkende levenswijze (BDSM) waar onze ( volwassen) kids op een gegeven moment wel wat meer over wilde weten, wij hebben het standpunt wie vraagt krijgt antwoord, zij hebben ons nog nooit zien "spelen" en zullen dat ook nooit zien, maar weten wel dat we het doen en met wie, ook hebben zij onze "speelkamer"gezien.
wij treden niet in intieme details met hen maar zij krijgen wel antwoordt op een "normale"vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvoeden is normen en waarden aanleren. Je kinderen de seksualiteit uitleggen hoort daar bij.
Maar daarbij hoort ook respect voor je kind de in hoeverre hij / zij openheid wil geven in zijn eigen denkwereld en beleving.
Als je je eigen kind goed kent zul je moeten weten of hij/zij wel wil weten hoe het seksleven van zijn ouders eruit ziet. En als daar al oog en belangstelling voor is dan nog kan dat op een beschaafde manier uitgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat zo'n tv programma niks te zoeken heeft in het privé leven van mensen. Hoe dan ook niet. Ik wil het ook niet zien.
Als er aan de keukentafel thuis openlijk over gesproken wordt vind ik dat nou juist niet erg. Daar krijgt een kind over het algemeen dan ook mee dat je dat bij ánderen aan de keukentafel weer niet bespreekt ;-)

Dát snappen ze heus wel, die tieners.

Het ene gezin is opener dan het andere, het ene is streng christelijk, het andere heeft het niet over sex omdat dat vies gevonden wordt.
In weer andere gezinnen is het taboe omdat er foute dingen gebeuren.
En, zoals aangegeven, in sommige gezinnen vind een gezonde open communicatie plaats over sex, inclusief serieuze gesprekken met pa en ma en evt broers en zussen, en, inclusief grapjes.

Ik vind wel dat dit soort onderwerpen het liefst privé besproken worden, of in collums, tijdschriften en boeken. Niet op de tv. Dat vind ik een veel te open medium, waar vaak van respect voor gevoelens geen sprake meer is. Laat staan dat er begeleiding is voor eventuele nare gevoelens.

Radio vind ik eventueel nog wel kunnen, vooral omdat daar ook serieuze kanten belicht kunnen worden en bovendien annonimiteit in tact blijft, wat uiterst belangrijk is als het over zo iets persoonlijks gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook respect op zich, in het ene gezin zit dat er al heel vroeg in, in het andere leren ze het nooit.
Het is maar wat de ouders zelf ook hebben meegekregen en geleerd op dat gebied. :-)