Welke gedachte zit hierachter :" wannneer je denkt dat je gelukkiger kan zijn moet je daar voor gaan" , die ouders tegen hun kinderen zeggen?

Vroeger zei mij moeder weleens: " Wanneer je denkt dat je gelukkiger kan zijn met een ander ding, iets of persoon, moet je daar voor gaan. Waarom zouden ouders dat tegen hun kind zeggen? Ik was altijd erg op me gemak en had het altijd naar me zin. Suggeerde ze dan misschien iets wat ze dachten dat voor mij in de weg zat, of was het juist iets dat ze wilde dat het zo bleef. Soms zei ze zat zomaar en kan nog steeds niet echt begrijpen waarom gezegd werd.

Als ik het aan mij moeder ga vragen krijg ik alleen het antwoord dat ik niet te ver op dingen in moet gaan of over moet na-denken, vandaar deze vraag hier.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Heb je vraag wel tien keer gelezen maar het is me steeds niet erg duidelijk wat je bedoeld.
Als ik alleen de zin eruit til wat je moeder vroeger zei..., dan geef me dat een gevoel van sturing.
Een gevoel van lieve meid ga je keuzes maken of volg je gevoel en doe daar wat mee. Ga meer op eigen benen staan.
Het kan ook een uitspraak zijn die ze als "algemeen bedoeld ".
Zoiets van, zo moet het leven van een mens eruit zien.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je moeder houdt van je en wilt het beste voor je.
Ze suggereert in mijn optiek helemaal niets, enkel dat je niet moet vasthouden aan dat wat je hebt, of iets dat je wilt zal moeten laten gaan omdat je zou denken dat het niet mag of dat je het niet kan.
Ze wilt je volledig vrijlaten en dat is gebasseerd op liefde en vertrouwen. Ze geeft je de vrijheid om je wensen te laten uitkomen en je hart te blijven volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken jouw moeder niet maar als mijn moeder het zou zeggen, bedoelt ze "je bent weer dom bezig, wat ik vind is veel verstandig maar bij deze waarschuw ik je dus kom niet lopen klagen als het mis gaat."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je aan je moeder vragen waarom ze dit tegen je gezegd heeft? Wij kunnen alleen maar raden naar haar bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft ze gedaan maar "Als ik het aan mij moeder ga vragen krijg ik alleen het antwoord dat ik niet te ver op dingen in moet gaan of over moet na-denken, vandaar deze vraag hier" (copy)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, niet goed gelezen. Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nader inzien is dit ook al een antwoord van de moeder. Er zat geen diepere betekenis achter het was iets dat op dat moment gewoon goed klonk. Vaak zoeken mensen teveel redenen voor iets waarvoor niet een echte reden is.
Omdat je ouders graag willen dat je dat doet waar je ZELF achterstaat. Dat je geen rekening hoeft te houden met wat ze zelf (of anderen) graag van je willen. Je ouders zien je graag gelukkig , ook al is jouw keuze niet die van hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook haar "stille wens"kunnnen zijn , maar dat ze het zelf nooit gedurfd heeft. En hoopt dat jij wel zo wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft jouw moeder zelf vroeger keuzes gemaakt waarin zij genoegen nam met minder en heeft zij daar later spijt van gekregen. Het kan zijn dat zij jou daarvoor wilde behoeden en op het hart wilde drukken dat je nooit met minder genoegen hoeft te nemen wanneer je het beter kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder bedoelt te zeggen 'het gras bij de buren lijkt altijd groener maar het is niet zo'.
Dat is inderdaad zo: het lijkt altijd dat een andere baan, een ander huis, een andere partner, etc, beter zal zijn, maar als je dan daar werkelijk voor kiest dan blijkt dat het helemaal niet zoveel beter is omdat er altijd weer elementen tegenvallen.
Die tegenvallende dingen zie je van te voren niet, omdat je alleen maar (vanuit een vorm van jalouzie of zo) de mooie kant ziet van datgene wat je niet hebt.

In de opvoeding van kinderen is het goed om dit besef bij te brengen: de kinderen leren meer om de waarde te zien van wat ze zelf hebben, in plaats van met verlangen te kijken naar wat de buurman heeft.
14 jaar geleden
Toen wij klein waren en kloegen dat we geen snoep kregen zei mijn vader :'Als je denkt dat het op een ander beter is moet je maar op een ander gaan maar hier gelden onze regels.'
Ik denk dat het bij jouw moeder ook zoiets was van:Ik doe hier heel erg mijn best voor jou maar als je dat niet goed genoeg vindt moet je maar elders gaan.Terwijl ze dat nooit zou willen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zegt ze in andere woorden:
Volg altijd je hart en doe waar je gelukkig van wordt.

(En dat mag iedereen weleens vaker horen vind ik.)

Het feit dat je zelf schrijft:
"Ik was altijd erg op me gemak en had het altijd naar me zin." Dat zegt mij dat je lekker jezelf mocht zijn en dat je moeder dat een belangrijke waarde vind in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Walli, wat jóuw moeder er mee bedoelde weet ik natuurlijk niet, maar ik weet wel wat ik er mee bedoel als ik het tegen mijn kinderen zeg.
Wat ik er mee wil bedoelen, is dat je als je "het levenspad" bewandelt (oef, wat klinkt dat deftig), je niet moet laten weerhouden door keurslijven die je van buitenaf worden opgelegd. Mag niet, hoort niet, dat doe je niet, ongepast - dat soort keurslijven. Ga voor je eigen geluk, blijf niet hangen in een relatie of situatie als die slecht voor je is.
Als moeder bedoel ik natuurlijk nooit: doe waar je zin in hebt en zoek lekker een andere moeder als die beter is :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel schuldgevoel.

Puur een psychologisch spel