Een kindje dat huilt bij een duw van een andere kindje, of wanneer je klaar bent met hem eten te geven en je loopt weg. wat is de oorzaak, oplossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hij begrijpt waarschijnlijk niet wáárom je wegloopt.
Kinderen hoe klein ze ook zijn begrijpen veel en misschien moet je hem steeds even vertellen dat je weggaat, zodat hij dat gaat begrijpen. Houd ook middels praten contact dat kan hem geruststellen. Blijf in het begin niet te lang weg en verleng gaandeweg de tijdsduur.
Bij het duwen en jouw weglopen kan het zijn dat hij zich nog bedreigd voelt en jouw troost nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oorzaak: Aandacht en onbegrip...

Oplossing: Aandacht en begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder kind is verschillend, en gelukkig maar. Sommige kinderen huilen eerder dan andere.
Wat je niet moet doen is ze daarom veroordelen. Waarom zou een kind niet mogen huilen?
Besteed er niet teveel aandacht aan, maar besteed wel veel aandacht aan het opbouwen van het zelfvertrouwen.
Een kind, hoe klein ook, dat weet dat hij/zij er mag zijn en goed is zoals hij/zij is, ontwikkelt zelfvertrouwen en zal naarmate het opgroeit steeds minder last van dit soort situatie krijgen.
En hierbij heb je als ouders dus een mooie en belangrijke taak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kind al maandenlang huilt wanneer het wordt geduwd, dan is het misschien zo dat de ouders zeggen dat het zich niet zo moet aanstellen? Positieve aandacht geven is altijd het beste wat je kunt doen, en het negatieve gedrag negeren.
Als het kind huilt omdat je bij hem wegloopt is dit ook logisch gedrag, omdat het kind nog niet kan redeneren dat je weer terugkomt. Weg is weg, zodra je uit zijn gezichtsveld bent. Dit kun je oefenen door veel kiekeboespelletjes te spelen, en/of als je weggaat steeds duidelijk te zeggen: Mama komt zo weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Een kind van tussen een jaar en anderhalf jaar begrijpt en ervaart de wereld nog niet zo als wij die wereld kennen.
Als je wegloopt bij dit kind, weet het nog niet dat je niet echt weg bent, maar slecht 'even'. Het voelt zich in de steek gelaten en geeft dit aan door te gaan huilen. Dit hoort bij de leeftijd.
Ook begrijpt het kind die duw niet. Het vindt die duw niet leuk en geeft dit aan door te huilen.
De oorzaak is dus de leeftijd. De oplossing is begripvol reageren. Stel het kind gerust door uit te leggen dat je alleen maar even weg was omdat je iets moest pakken. Het leert met de tijd wel dat iemand die even het vertrek verlaat niet echt van de aardbodem verdwenen is. Bij het duwen begrijpt het kind niet waarom het die duw krijgt. Leg aan het ene kind uit dat het niet moet duwen als het iets wil hebben of er langs wil en leg aan het andere kind uit waarom het geduwd is. Ook dit probleem lost zich op als het kind de wereld om zich heen leer begrijpen en met woorden kan uitleggen wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent mij voor.. heb zelf met stage veel geleerd en veel pedagogische boeken gelezen ondertussen ;)
Maar dit is inderdaad het juiste antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had met je vragen en antwoorden al door dat je ook iets met mijn vakgebied te maken had.