Hoe reageer je het best op een peuter die maar blijft bleren en krijsen?

gisteren was mijn buuf bezig op haar balkon, samen met haar dochtertje van 2 1/2.
te pas en te onpas begon de kleine te bleren, en niet zo zachtjes ook.
buuf reageerde door met opgewekte stem het meisje af te leiden, althans dat probeerde ze.
geef je dan niet het verkeerde signaal af dat het prima is de boel op stelten te zetten?
kan je niet beter duidelijk zeggen dat je geen zin hebt in dat geschreeuw, en dat ze maar even op de gang moet gaan staan tot ze weer rustig is?
nog even voor de duidelijkheid; het meisje had zich niet bezeerd of zo, er was geen reden voor het gekrijs.

30.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend... Maar als buurvrouw kun je er weinig aan doen vrees ik. Ik woonde ooit achter een gezin waar ze de baby altijd heel lang lieten doorhuilen. De moeder zat dan rustig in de tuin terwijl haar pasgeboren baby binnen lag te krijsen. Ik ging dan binnen zitten omdat ik babygehuil niet kan aan horen. Zo zielig. Maar ik durfde ook niet tegen de buurvrouw te zeggen "ga je kind troosten; die huilt niet voor niks"
Bij jou is het iets anders, en misschien heb je wel hartstikke gelijk dat het anders en/of beter kan. Maar ouders mogen nog altijd zelf weten hoe ze hun kind aanpakken. En zij kennen hun kind natuurlijk ook het beste. Maar ik snap je frustratie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WEet je wat het is, je weet niet wat er aan de hand is, voor jou kan het misschien wel niks voorstellen, dat er geen reden voor is, maar wellicht is er wél iets aan de hand. Ik heb ook zo'n kind dat de boel op stelten kan zetten omdat ie bij de super geen snoepje krijgt, en als je niet weet wat er is, en je loopt zomaar langs, dan zie je een moeder die erom lacht en een kleuter die gewoon kwaad is, maar als je niet weet wát er is, dan zou je ook denken, kom op doe er wat aan, maar als moeder zijnde doe je al alles wat je eraan kan doen. Misschien is dat kindje ook zo'n drammer en ja, kan je wel boos worden, maar miss heeft het enige nut wel om vrolijk te blijven, kunnen de meeste kindjes ook niet tegen. Tja, mams geeft toch niet toe. Misschien werkt het ook bij die moeder zo, weeet ik het..
zondag
12 jaar geleden
Vraag effe aan de buuf waar de uit-knop zit.

Het beste antwoord

Zelf ben ik geen voorstander van gemaakte opgewektheid (daar prikt een kind onmiddellijk doorheen), noch van negeren.
Als afleiden werkt, dan prima natuurlijk, maar daarmee doorgaan terwijl het kind doorkrijst lijkt mij niet echt helpend, niet voor de moeder en niet voor het kind.
Negeren is in de psychologie ongeveer het allerergste wat je kunt doen, zeker als ouder. Het kind krijst om een reden: en in deze situatie zou het bijvoorbeeld kunnen zijn om aandacht, of omdat ze haar zin niet krijgt. Beide redenen zijn de aandacht van de moeder waard: het kind moet leren, dat dergelijk gedrag niet de bedoeling is.
Zelf heb ik dit gedrag nooit geaccepteerd. Als afleiden niet werkte en de enige reden was krijsen omdat ze de zin niet kregen, was consequent en met wat hardere stem "nee" zeggen en indringend kijken mijn manier. Daarbij benoemde ik wat er ging gebeuren als ze niet ophielden. Was dat laatste het geval, dan zette ik ze voor korte tijd op de trap, dus weg uit de situatie en bij mij vandaan. Als het gedrag ophield, dan ging ik er meteen heen, om dat goede gedrag (het stoppen) te belonen. Deze methode heeft altijd gewerkt. De kinderen wisten waar ze aan toe waren: er was altijd duidelijkheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als buurvrouw kan je er niet veel aan doen helaas.... opvoeden is een vrij vak ;-) Het is inderdaad heel lastig: 2 huizen verder bij mij zijn 3 kinderen, die ontzettend vaak krijsen. Kleine troost: ik voel met je mee...... :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opgewektheid hoeft helemaal niet gemaakt te zijn. Als jij werkelijk gelooft dat het negeren van het gedrag helpt is het je gewone opgewektheid. Als jij krampachtig zoekt naar een manier om het schreeuwen te stoppen is het wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, zeker.... alles bestaat, maar ik kan het mijzelf niet voorstellen: als je een krijsend kind hebt, dan word je daar als moeder toch niet blij van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan zelf niet tegen een krijsend kind. Dat zal ongetwijfeld een onvolkomenheid van mij zijn, en die erken ik ook. Ik word daar heel onrustig van. Ik weet niet, of ik het gedrag of het probleem van het kind op mezelf betrek.... het krijsen op zich doet me pijn aan de oren en ik vind het gedrag niet acceptabel. Dat zijn mijn grenzen, die ik toch echt als volwassene mag hebben!
Daarbij vind ik, dat een kind op dat moment geholpen moet worden. Helpen is ook duidelijkheid/regels/consequenties aangeven t.o.v. dat gedrag.

Andere antwoorden (7)

nee dat is heel goed van de buurvrouw. 2,5 jaar is een pittige leeftijd. veel driftbuien etc. een kind op de gang zetten is nutteloos meestal. vooral als het alleen maar krijst. als mijn peuter krijst zeg ik er kort wat van, zij is 3,5 dat is alweer veel verder in de ontwikkeling. als dat niet helpt, leid ik inderdaad af of dan zeg ik: ga maar even een rondje om de tafel rennen. een kind zit bomvol energie en moet gevoelens kunnen uiten. ik snap niet waar je je druk om maakt misschien was het kind wel moe of half ziek. Het is toch niet zo erg als je eens wat hoort? Ik hoor ook vaak vanalles en zeker nu met de deuren open maar als je je overal aan stoort zit je zelf niet zo gezellig. wat je zou kunnen doen is een praatje met de buurvrouw aangaan en zeggen: is ze niet zo in haar hum vandaag? op een leuke manier. dan is waarschijnlijk meteen het kind afgeleid. Je buurvrouw is een hele goede opvoedster, veel mensen gaan inderdaad terugkatten en dat maakt het nog veel erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buurvrouw geeft positieve aandacht bij dit ongewenste gedrag. Daardoor wordt dit sterker.

Negeren wordt door een kind als heel erg ervaren. Negeren is erger dan straf voor een kind.

Als de buurvrouw dit gedrag dus gaat negeren, dooft het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negeren in de psychologie is het ergste wat je kunt doen. Een kind dat krijst op die leeftijd: daar is wel degelijk een reden voor. En dat hoeft geen fijne te zijn: bijvoorbeeld aandacht willen of krijsen omdat het iets wil dat niet mag of uit onmacht. Maar die redenen zijn zeker de aandacht van de ouder waard. Dat gedrag moet veranderd worden: het kind moet duidelijkheid krijgen: dát of dát is de bedoeling, en als je doorgaat met gillen, dan is dát de consequentie. Wel met je eens, dat de buuf positieve aandacht geeft aan het gedrag van haar kind, wat dit versterkt.
Min is niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is wel van mij. De moeder negeert het gedrag duidelijk, wat een zeer belangrijke tool in de opvoeding van peuters is (let wel : gedrág negeren is NIET hetzelfde als het kínd negeren, en DAT doet ze ook niet ; ze geeft het kind gewoon positieve aandacht, maar negeert het gedrag). En vervolgens constateer je zelf al dat het gedrag uitdooft al moeder het negeert, wat inderdaad het geval is. En Wendy H ; een kind van 2,5 (de 'terrible two's' of 'peuterpuberteit' heeft inderdaad altijd een oorzaak / aanleiding, maar die kan buitengewoon onzinnig zijn : een koekje willen, d'r zin willen hebben, een trui niet aanwillen, geen boterham willen eten, ze ontdekken dat ze 'macht' hebben en gaan die te pas en te onpas uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat schreef ik toch ook? Die "macht" moet dus niet geaccepteerd of gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vlak daarvoor zeg je nog dat ook die redenen 'de aandacht waard' zijn. Maar dat zijn ze dus bij uitstek niet, en dat zeg je dan een paar regels verderop weer.
Bovendien versterkt negeren van het gedrag het gedrag niet. Negeren van het kind misschien wel, maar dat gebeurt hier niet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gedrag negeert, dan leert het kind niet wat nou de bedoeling is, in die zin geef je dan dus geen aandacht.
Ik vind, dat je er wel aandacht aan moet geven: dit gedrag accepteer ik niet van jou en de consequentie is, dat je (bijvoorbeeld) even naar de trap gaat. Dus gedrag benoemen, niet accepteren en een consequentie erop zetten. Dat is dus aandacht geven zoals ik het bedoel. Stopt het gekrijs, dan meteen belonen.
@Rieneke : Dit doet mij denken aan het verhaal dat mijn moeder mij vertelde : ze was met mij (2 á 3 jaar) naar de huisarts geweest met het volgende probleem. Haar jongste schatje (ik dus) bleef maar schreeuwen en krijsen en niets hielp...! Onze oude huisarts keek haar aan en zei: koude douche!

Tegenwoordig denk je aan iets anders bij zo'n antwoord, maar de eerstvolgende keer heeft ze deze woorden/dit advies toegepast en voila : het beste advies want het hielp...

De moraal van dit verhaal : tegenwoordig wordt er een beetje te vaak te zachtzinnig opgetreden tegen kinderen, die bijna alles mogen en bijna niets meer moeten! En voordat iedereen gaat gillen : ja ik kreeg ook klappen en dat heeft misschien wel geholpen maar is niet iets wat ik hier en nu verdedig, maar de OUDE DOUCHE wel! Geen pijn, alleen maar schrik en besef dat dat dus de consequentie was...!

Toegevoegd na 3 minuten:
correctie : de OUDE dokter en de KOUDE douche !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij een beetje schreeuwen noemt is natuurlijk relatief, als een kind blijft KRIJSEN is dat iets heel anders.
En je vergeet iets : ik ben dus al onder de koude douche gezet en beter nog het hielp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@krol : Je moet ook niet vergeten dat me niets mankeerde. Ik was een kerngezond kind en misschien wel gewoon jaloers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het verhaal van de koude douche wel, waar het om gaat is een kind uit een driftbui te halen, soms is het haast niet meer mogelijk om de aandacht van een kind te krijgen.
Opvoeding verandert, of het nog een oplossing van deze tijd is kan je over van mening verschillen. Het is een nogal spartaanse methode.
Net als een pak slaag past het niet meer in de opvoeding van tegenwoordig naar mijn mening. Ik heb er genoeg gehad en ben er niet slechter op geworden, maar heb zelf mijn kinderen nooit geslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn zoon geregeld onder de koude douche gezet in de periode dat hij 30 x per dag hysterisch was. Het hielp niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het 1x gedaan, die koude douche, voordat ik wist dat hij "mild" autistisch was. Ook hij was gewoon totaal onhandelbaar op dat moment: het werkte feilloos.... maar zijn enorme schrik en angst zie ik nu, jaaaaaaaren later, nóg voor me.....
Dat was dus eens (uit onmacht) maar nooooooit meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly 3 : Driftig/driftbui dat zou natuurlijk heel goed kunnen en ja ik ben het met iedereen eens dat het nogal spartaans is, maar andere tijden/andere zeden en gebruiken...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krol: "mild" autistisch bestaat in de volksmond wèl: zo worden mensen met autisme genoemd die nog wel in de maatschappij kunnen zijn. Dus een andere vorm dan mensen, die zwaar gehandicapt zijn door autisme en vaak ook nog andere handicaps erbij hebben, waardoor ze niet meer kunnen functioneren in de maatschappij. Ik schreef ook "mild" tussen aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5: met je eens. Iedere ouder doet wel eens dingen, die niet zo goed blijken te zijn achteraf.... in onmacht bijvoorbeeld....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy : wat jij zegt zou wel eens waar kunnen zijn : onmacht... Mijn moeder was zeemansvrouw en zag haar man 2 1/2 jaar niet (toen was dat heel gewoon) en moest het maar zelf zien te redden. Bovendien was mijn oudere zusje het soort meisje dat zich zelf kon bezig houden aan tafel of in een hoekje ergens spelen, terwijl ik meer een 'tomboy' was (jongensachtig, later ook : vuurtje stoken, slootje springen voetballen/stoepballen, allesbehalve een echt meisje met poppen spelen).
Dus Wendy, ik denk dat jij een waar woord zei onmacht...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is vaak zo denk ik: ouders die woedend worden op hun kids en erop meppen: ook uit onmacht, waarmee ik dat overigens absoluut niet goedpraat.
Vanuit die optiek bekeken heb ik ook veel van het gedrag van mijn ouders voor mezelf kunnen verklaren.
En uit wat jij schrijft: het zou mij ook niks verbazen!
Niet de aandacht geven die het kind van je verwacht. Negeren dus. Dan vinden kinderen het niet leuk meer en zullen ze dus vanzelf wel stoppen.
En op z'n tijd een vermaning geven is ook goed. Maar blijf niet te lang boos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kind strontvervelend is, kun je twee dingen doen : OF je geeft het gedrag aandacht (beloning, ook als het negatieve aandacht is door bestraffen of in bed stoppen), OF je negeert het gedrag.
Blijkbaar probeert je buurvrouw het laatste, wat betekent dat het gekrijs niet meteen ophoud (peuters zijn vasthoudend), maar het gedrag zelf krijgt geen aandacht ; ze probeert het af te leiden of om te buigen.

Prima methode. Helaas niet met honderd % snelle succes-garantie, maar wel de beste manier. Maarja, ook met een vervelende peuter om je heen moet er wel eens werk verzet worden, en je kunt ze niet altijd maar te pas en te onpas in bed stoppen. Na verloop van tijd merkt ze wel dat het niks oplevert, en stopt ze er geen energie meer in. Maar op deze leeftijd kan dat effe duren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gegeven dat veel mensen denken dat het GEDRAG negeren hetzelfde is als het kind negeren, en dat je het negatieve gedrag beloont door gewoon zelf rustig en positief te blijven (wat niet het geval is ; je geeft dan gewoon het goede voorbeeld en laat je niet gek maken) maakt al duidelijk dat opvoeden lang niet altijd zo makkelijk is als het lijkt. Hier kun je enorm mee de fout in gaan - hoewel kinderen flexibel zijn, en je ze niet meteen verknipt voor het leven, hoor.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, maar je moest eens weten hoeveel dat gebeurt. Dat noem ik dus foute aandacht. Maar als ze moe zijn, moeten ze naar bed, en jengelen gebeurt ook nogal eens omdat ze domweg moe zijn.
Een kind met goed gedrag aandacht geven en met krijsen negeren,
maar... o wat is dat moeilijk !
Het is vaak toch wat verwennerij,waarbij het kind weet dat het zn zin krijgt door te krijsen, dus als ze maar niet toegeeft wat dat kind op dat moment wilt ... als het tenminste om snoep o.i.d. gaat.
Maar om eerlijk te zijn maak ik liever een buurvrouw mee zoals de jouwe als iemand die haar kinderen aframmelt, want daar kun je echt wakker van liggen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TEn eerste het is JOUW kind niet. Dus tis in principe jouw probleem niet dat dat kind blert.

Ten tweede het enigste wat je eraan kan doen is het negeren, het is HAAR kind en ZIJ voedt hem op en niet jij.

Ten derde: het enige wat je er uberhaupt aan zou kunnen doen is aanbellen, vragen of het alsjeblieft wat minder kan en dat ze ook aan de buren willen denken, al denk ik niet dat een peuter van 2,5 ineens haar mond dichthoudt, ze kunnen haar hoogstens even naar binnen brengen, totdat ze ophoudt. Aan de andere kant kan ik mij goed voorstellen dat je een peuter van 2 niet alleen binnen laat zitten in een flatje als jijzelf buiten bezig bent.

En ten vierde: jij weet niet waarom dat kind huilt, wat de reden is en wat de moeder allemaal al heeft gedaan om het kindje tot rust te krijgen.

Als voorbeeld noem ik mijn eigen jongste zoon (5): hij kan helemaal uit zijn dak gaan als hij niet zijn zin krijgt, want meneer moet persé een snoepje hebben en ja jammer voor hem, maar ik heb niet altijd zin / geld om hem een snoepje te geven, hij moet ook leren omgaan met teleurstellingen. Das al sinds zijn 2e. T gebeurt vaak zat dat ik ineens met een boos kind zit, die zijn zin wil en er alles aan doet om dat ook te krijgen: schoppen, slaan, schelden, rare dingen doen zoals mij proberen tegen te houden, zelf pakken, noem maar op, niet luisteren als ik zeg tegen die en die tijd mag het. Meneer wil persé nu. Ik heb weglopen geprobeerd, terugschreeuwen, een tik.. hij vondt het alleen maar grappig.. en nu moet ik er vooral om lachen en hoe gezelliger ik doe en hoe consequenter ik blijf, hoe stommer hij mij vindt en hoe sneller hij ophoudt en hoe eerder hij snapt dat zijn gedrag tóch geen zin heeft.

Nu wil ik neit zeggen, dat kindje dr moeder is óók zo, maar het zou zomaar kunnen.

Stel, rieneke zit in de tuin beneden, die ziet en hoort dat allemaal en denkt: Jeetje, wat een vervelend kind! Mams, doe er wat aan! Dat kan toch zo niet langer! Ik heb er last van. Stilte graag.

Nogal kortzichtig om zo te denken, want jij weet niet wat moeders al geprobeerd heeft, waarom ze haar gewoon bij zich houdt en wat wél en wat niet werkt bij zo'n kind. Misschien is het kindje wel al de hele ochtend bezig! Dat weet je niet, want wat jij ziet en hoort is slechts een momentopname van wat er zich al af heeft gespeeld.

Je zou dus alleen een gesprek aan kunnen knopen en erover beginnen maar veel méér kan je er niet aan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je doet nu wel heel erg veel aannames, die beslist niet correct zijn.
ik stoor me er niet aan, heb ook absoluut geen neiging me ermee te bemoeien, waarom zou ik?
we wonen dicht op elkaar, en je kan je beter niet druk maken om zulke futiele zaken.
mijn vraag was puur opvoedtechnish bedoeld.
evenzogoed dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja, dan nog, ik vraag me af waarom jij je daarmee moet bemoeien opvoedkundetechnisch gezien, aangezien het jouw kind niet is.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik bemoei me er niet mee, maar ben wel nieuwsgierig.
niet meer of minder dan dat :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem trouwens ook niks aan, het zijn gewoon wat voorbeelden, das iets heel anderss. Maar over je vraag: wat is dan je vraag precies? Op mij komt je vraag over als een vrouw die last heeft van het gebler van het buurmeisje, en die graag wilt weten hoe het ook een graadje minder kan. Zo heb ik het begrepen. Waar ben je dan nieuwsgierig naar? Je hebt eigenlijk zelf al antwoord gegeven op je vraag: zet het kind even binnen. Nou, als jij denkt dat dat helpt, waarom zeg je dat niet tegen háár ipv hier vragen stellen over je buurmeisje dat die zo blert? Dan moet je toch echt bij haar zijn en ik neem aan dat zij niet bijt die vrouw en dat kindje, vraag aan haar wat ze er zoal aan doet. En ik blijf erbij: je weet niet waarom ze zo huilt en blert en wat die vrouw er al aan gedaan heeft. Jij hoort allleen een momentopname.