Ik en mijn 10 jr dochter uit UK willen naar Nl komen. Haar NL is matig, naar welke school moet ik haar sturen zodat ze later naar de Uni kan in NL?

2 jaar geleden zijn we naar Engeland verhuist en ik heb daar spijt van. Ik wil nu terug en mijn kind in 10 jaar. In engeland staat ze op het punt om naar de secondary school te gaan (ze wordt 11 in 2012). Ik wil heel graag terug komen naar Nederland, maar wil haar educatie niet bellemeren. Ik wil natuurlijk dat ze uitendelijk naar de universiteit gaat in nederland en een goede toekomst zal opbouwen. Wat voor scholen zijn geschikt voor deze kinderen? Kinderen die permanent in Nederland komen wonen, maar toch de taal niet volledig onder de knie hebben. Ik weet dat taal heel belangrijk is in Nederland en wil niet dat mijn dochter naar een middelbare school wordt gestuurd op basis van haar Nederlands, omdat ik als ouder weet dat ze meer kan.

Toegevoegd na 3 minuten:
(ik heb een fout gemaakt, mijn kind is 10 jaar oud, mijn kind wilt niet terug in 10 jaar zoals vermeld en het is belemmeren)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je dochter heeft tot haar 8ste wel nederlands gesproken? Zoja, dan neem ik aan dat ze de nederlandse taal makkelijk weer kan oppakken. Dus misschien is er geen speciale school nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om in NL op de universiteit te komen heb je vwo of een hbo propedeuse nodig, daar kom je dus niet zomaar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een 10 jarige moet sowieso nog naar een middelbare school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de basisschool maar eens afmaken, daarna kiezen op basis van de citoscore.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was iets jonger dan 10, maar mijn zus was 10 toen we van engeland naar nederland verhuisden. Binnen een jaar sprak zij vloeiend Nederlands, en we gingen allen naar een gewone basisschool. Voor mij duurde het langer om nederlands te leren. maar de school zag dit en beval logopedie aan, wat enorm hielp. Qua studeerkansen, ik ben n bezig met een master op een universiteit, dus het is allemaal goed gekomen. kinderen. kunnen veel hebben. succes met de verhuizing!

Antwoorden (8)

je kunt haar op een internationale school doen. Hier kan ze nederlands leren. Je kunt er voor kiezen om haar daarnaast zelf en met ondersteuning van een leraar in de vrije uren bijles te geven in nederlands. Op de middelbare school is nederlands wel belangrijk. Op de universiteit in Nederland kan ze heel goed terecht met engels en is nederlands niet verplicht.
12 jaar geleden
Over middelbare hoef je je voorlopig nog niet druk te maken, in Nederland zal ze naar een basisschool gaan, en misschien op basis van haar moeizame Nederlands een jaartje later naar de middelbare school gaan. Kinderen pikken, zeker als ze eerder al Nederlands gesproken hebben, de taal heel snel weer op.
Ze zal op de basisschool in groep 6 of 7 terecht komen. Als ze aan het eind van groep 8 een goede cito-score heeft, kan ze naar het VWO en daarna naar de universiteit.
Als je wil weten hoe de basisscholen in Nederland aangeschreven staan, kun je op onderstaande link kijken en vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het onderwijs boven de taal stelt, zou je kunnen kiezen voor een internationale school, en zou ze een studie kunnen kiezen die ze kan volgen in het Engels.

Alleen: als je definitief terugkomt naar Nederland, lijkt het me ook belangrijk om haar Nederlands weer op peil te krijgen. Ze zou een zomercursus kunnen volgen, en zien hoe dat gaat. In Nederland zou ze waarschijnlijk nog onder het basisonderwijs vallen, en dan heb je nog best even de tijd om aan taal-bijspijkeren te doen, zeker bij een kind van die leeftijd. Die pikken toch vaak dingen sneller op dan volwassenen.

Wat is haar leervermogen zo'n beetje? Als je verwacht dat ze naar de universiteit zal gaan, neem ik aan dat ze het goed doet op school. Je zou ook kunnen overwegen om haar uiteindelijk tweetalig VWO te laten doen. Maar als je wilt dat ze echt goed in Nederlands wordt, is het misschien juist beter om haar vooral veel Nederlands te laten horen en spreken. Maar joh, je hebt nog een hele tijd voordat ze daadwerkelijk klaar zou zijn met haar middelbare school en naar de universiteit of ander vervolgonderwijs zou gaan. Misschien dat ze dan in het voortraject wat vertraging oploopt, door bijvoorbeeld eerst HAVO en dan VWO te doen ofzo, of eerst een HBO propedeuse, maar dat ene jaar valt echt in het niet als ze eenmaal is afgestudeerd. Er zijn zoveel mensen die ergens een of twee jaar vertraging oplopen, dat is echt geen ramp.

Misschien kun je contact zoeken met andere ouders die ooit geëmigreerd zijn, en vragen wat voor adviezen zij hebben met betrekking tot het talig onderwijs? Dat zou nog interessante inzichten op kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook engelstalige scholen, en zeker op de universiteit wordt meer engels gesproken veel studies zijn volledig engelstalig, daar zal je dochter eerder voordeel hebben.
Wil je dat ze juist nederlandstalig onderwijs volgt kan je op de school een afspraak maken en om extra bijles vragen.
Het zal trouwens niet alleen de taal zijn waarbij ze een achterstand heeft, ook aardrijkskunde en geschiedenis zullen heel anders zijn.
Mijn neefje en nichtjes zijn ook na 11 jaar Amerikaans onderwijs overgegaan naar een gewone nederlandse school en dat gaat eigenlijk zonder hele grote problemen.
Kinderen kunnen zich makkelijker aanpassen.
Wel hadden ze al een thuisstudie Nederlands gedaan het jaar voor ze terug kwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zal ik haar naar een 2 tallige school sturen (dat od een school waar de helft van de lessen Engels zijn en de andere helft Nederlands. Hier zal minder achterstand hebben dan in NL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zal ze voor als nog eerst de basisschool moeten afmaken met extra bij scholing voor nl en de cito toets en op basis van haar verleden zullen zij een richting aan dienen wat het beste voor haar is en terecht wat ze moet de universiteit wel aan kunnen,dus denk daar bij niet aan uw belang maar aan haar belang veel geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook op een gewone basisschool leren kinderen heel snel de taal in de omgang met elkaar, misschien dat dit zelfs juist op een internationale school wel eens langer zou kunnen duren omdat hier in verhouding minder NL gesproken wordt.

het niveau van de volgende en daar weer op volgende school waar je dochter naartoe zou kunnen heeft niet in heel grote mate maken met de school waar zij heen zal gaan.
zorg vooral dat je haar helpt met huiswerk, stimuleer, motiveer en wees geinteresseerd.

wanneer je graag iets wilt weten over de kwaliteit van een bepaalde school zou je kunnen kijken op de website van de schoolinspectie, hier kan je nml inspectierapporten lezen van scholen waar ze geweest zijn (en ze komen overal)

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De niveau van de middelbare school wordt in Nederland voornamelijk bepaald door de CITO toets. Dit is net zoeits alls de eleven plus examen in de UK. Je eerste zorg is dus naar welke basisschool zijn moet gaan. Ik ben zelf Engels en sprak geen woord Nederlands toen ik als 11 jarig meisje met mijn ouders hier kwam wonen. Mijn ouders hebben mij meteen naar een reguliere school gestuurd en ik leerde binnen een paar maanden Nederlands. Jouw dochter heeft als voordeel dat zij al een basiskennis heeft van de Nederlandse taal. Ik zou gewoon een school zoeken die bij jullie past ( openbaar, christelijk, vrije school etc.) Als zij het naar haar zin heeft volgt de rest ook. Als Nederlands een probleem oplevert hebben de docenten dat snel door en kun je eventueel bijles regelen.
Overigens is een universitaire opleiding niet voor ieder kind haalbaar en gelukkig ook niet een vereiste voor een goede toekomst.