Als je baby steeds plotseling begint te huilen, de beentjes optrekt, weer strekt en opnieuw optrekt, dan heeft hij waarschijnlijk last van krampjes. Je baby stopt dan telkens even met huilen, om na een poosje weer te beginnen en ook weer met de beentjes te gaan trappelen.

Waarom krampjes?
Er zijn vier oorzaken voor darmkrampjes. De belangrijkste is dat de darmen van je kindje nog niet volledig zijn ontwikkeld; dat gebeurt pas in de eerste maanden na de geboorte. Na drie tot vier maanden zie je dat de krampjes ophouden. Een moeizame ontlasting kan ook krampjes geven of je kindje krijgt te veel lucht binnen tijdens de voeding. Tot slot kan het zijn dat je baby te veel voeding per dag of per keer krijgt.

Tips bij borstvoeding
Als je borstvoeding geeft, is het verstandig om te letten op wat je eet. Krampjes kunnen verergeren als je scherp gekruid hebt gegeten of bijvoorbeeld veel koffie hebt gedronken.

Tips bij flesvoeding
Als je flesvoeding geeft, is het aan te raden om op de volgende punten te letten:

* Voed je baby rustig, neem de tijd voor de voeding en boertjes.
* Let op dat je kindje geen lucht binnenkrijgt tijdens het drinken; de speen moet steeds goed met melk zijn gevuld.
* Masseer het buikje met ronde bewegingen in de richting van de klok.
* Ook fietsen met de beentjes wil nog wel eens helpen; vaak hoor je dan windjes vrijkomen.

Wat kun je nog meer tegen krampjes doen?
Krampjes zijn niet altijd op te lossen. Soms kan een speciale voeding voor kindjes die last van krampjes hebben een oplossing kan bieden. En je kunt een homeopatisch middel proberen, Cinababy van VSM. De krampjes zijn niet schadelijk voor je baby, maar wel erg vervelend. Ze verdwijnen over het algemeen als hij ongeveer drie maanden oud is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij borstvoeding de moeder venkelthee serveren en bij flesvoeding een ander soort nemen, bijvoorbeeld Frisolac Comfort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach gossie, krampjes..... de mijne is nu acht maanden maar herinner het me als de dag van gisteren..
Wat helpt is het buikje zacht masseren, luiertje uit en lekker met een warme hand het buikje 'rustig' maken.
Of je baby met zijn buikje op je arm leggen en dan rondwandelen.
Wat ik hier verder gebruikte was Infacol, dat werkte meestal erg goed! Wanneer hij krampjes had, gaf ik dit, even later kwamen er dan een paar dikke winden en was hij rustig.
MAARRRRR... ik wil wel even voor de eerlijkheid vermelden dat dit niet bij iedere baby helpt. Het kan best zo zijn dat bij jullie kleintje een ander middeltje beter aanslaat.
Ik gebruikte eerst ook wat anders (wat niet hielp maar waar andere moeders weer enthousiast over waren) en ben toen Infacol gaan gebruiken, dat hier wel werkte. Het is dus een kwestie van uitproberen.

Verder heb je soms gewoon van die momenten dat NIKS helpt, en dan kun je maar het beste je babietje heel lief tegen je aanhouden, zodat hij zich geborgen voelt, en samen door die krampjes heen gaan.
Ik weet dat het heel vermoeiend is, maar dan kun je denken: over een paar maandjes zijn we hier vanaf..

Toegevoegd na 25 seconden:
Oh en nog gefeliciteerd met je wondertje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Infacol is een wondermiddel 8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook, het heeft hier voor heel wat rust in de tent gezorgd ;) Meestal hielp het vrijwel direct. Een paar dikke winden en weg waren de krampjes! Maar wilde er toch even bij vermelden dat het niet bij iedere baby werkt.
Wij hebben bij onze twee kinderen heel veel succes gehad met Infacol. Is gewoon bij de drogist te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABC Dophilus is naast Infacol ook een middel dat kán helpen. Krampjes zijn gewoon heel vervelend en zó zielig om te zien bij baby'tjes. Bij mijn oudste dochtertje hielp infacol en bij de jongste hielp ABC dophilus weer beter. Wat bij beide hielp was een föhn op de laagste stand bij het buikje houden, dan werd het lekker warm en konden de meisjes ontspannen. Bij flesvoeding: fles niet schudden om poeder met water te mengen, maar flesje in rondjes draaien zodat het gemengd wordt of roeren met een vork. Zo ontstaat er geen valse lucht.
Ook bij flesvoeding; veelal worden de flesjes van Avent gebruikt, maar bij het kindje van een vriendin hielp het flesje van het merk Dr brown heel goed.
Ik heb ook Nutrilon Omneo gebruikt; en toen ging het ook een stuk beter dan de standaard Nutrilon. Elk merk flesvoeding heeft wel een soort die de krampjes kan verminderen. Verder...het gaat over en het is een vervelende periode waar jullie doorheen moeten.
Sterkte hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de genoemde middeltjes (o.a. cinababy van vsm) kan het ook helpen om het buikje en het ruggetje van je kindje te masseren. Dit schijnt met een rechtsdraaiende beweging het beste te helpen.
Je kunt bij de drogist/Hema etc ook handenwarmers kopen die kristalliseren en zelf opwarmen als je ze aanklikt. Deze in een theedoek of washandje wikkelen en op het buikje (en soms het ruggetje) houden. Als je er een aantal van koopt heb je er altijd een bij de hand (je moet ze daarna in een pan water koken om ze weer te kunnen hergebruiken).
Door de warmte ontspannen de darmpjes vaak wat makkelijker.

Wat lauw water in een flesje (met wat venkelthee erdoor) kan ook helpen.

En daarnaast je kindje troosten natuurlijk (maar dat is natuurlijk overbodig om te noemen..).

Hopelijk heb je wat aan deze tips?