Is het normaal dat een bejaarde man van 75 zijn tijd niet weet op te vullen met huishoudelijke taakjes, verzorging en hobby's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja dat vind ik normaal,gezien meneer z.n
leeftijd,hij is dit niet gewend,kijk in deze tijd
doen alle mannen wel wat in het huishouden,
dus als die 75 zijn hebben ze veel meer ervaring
in dat werk.
Als je 75 ben ga je toch als je het niet gewend
ben ga je niet ineens ramen lappen.
Waarschijnlijk heeft hij heel zijn leven gewerkt
en heeft z,n vrouw voor het huishouden gezorgt.
Ja en dit veranderen?
En hobby,s die had je vroeger niet,en waarschijnlijk
heeft hij er ook geen zin in,anders zou hij het wel
proberen, ik zou zeggen ,laat hem lekker aanrommelen.
Wat hij zelf wil.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat is normaal dat een man van 75 geen andere dingen meer wil doen dan wat jij allemaal noemt. Ook op die leeftijd heeft men meer behoefte dan dat soort dingen. Lijkt me normaal want als je 75 bent ben je tegenwoordig nog steeds vaak actief en niet zo passief als 50 jaar geleden haast op.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Allereerst vind ik het een wat vreemde vraag, omdat het mijns inziens niet zoveel met leeftijd te maken heeft. En ik ben ook benieuwd naar de reden van de vraag. Want als het normaal zou zijn, wat voor conclusie verbindt jij er dan aan? Mijn vader (75) die ik overigens helemaal niet als een bejaarde man zie, weet zijn tijd prima te vullen en verveelt zich geen moment. Hobby's en interesses genoeg. Ik denk dat interesse in alles wat om je heen gebeurt inclusief nieuwe ontwikkelingen ook bepalend zijn voor hoe je je dag doorkomt. M.a.w. dat iemand zijn wereld niet beperkt tot de wereld achter de spreekwoordelijke geraniums. Maar om een antwoord op je vraag te geven, hoef je het niet als normaal te zien dat iemand van 75 zich niet kan vermaken gedurende de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze man van 76 en nog wat, komt regelmatig uren in zijn dag tekort.
Maar als zo iemand geen interesses heeft en niet gewend is, in het huishouden bij te springen,zou het kunnen, dat hij zich verveelt.
Maar alle mannen die ik ken en da zijn voornamelijk ouderen, vermaken zich opperbest.
Dus volgens mij is dat niet normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft deze man dat nooit geleerd en is hij altijd eenzaam geweest en heeft hij in zijn leven geen sociale contacten opgebouwd en is hij lichaamlijk en geestelijk hiertoe ook niet in staat.
Wat er in een mens omgaat weet niemand en laat hem daarom in zijn wezen hij is zo schijnbaar het gelukkigst.
De tijd is aan hem en wat hij hiermee doet en hoe hij dat doet is ook zijn keus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit nogal een aanname. Omdat hij niet al zijn uren weet te vullen met activiteiten is hij eenzaam, en lichamelijk (!) en geestelijk(!) hier niet toe in staat. Het is een mogelijkheid, maar zeker geen waarschijnlijkheid.
Dit heeft niet zoveel met zijn leeftijd te maken. Sommige mensen kunnen zichzelf niet zo goed bezig houden. Mijn vriend (28) doet meer in het huishouden dan ik. Daarnaast beoefend hij 4 sporten, sport daarmee zo'n 8 keer per week. Werkt fulltime, en heeft daarnaast nog een eigen bedrijf.

Genoeg te doen zou je denken. Maar het kost het maar 0.2 seconden niks doen om verveeld te raken. En dan zitten er plots toch heel veel uren in een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt volledig aan de conditie en interesses van iemand. Normaal is iets altijd want niemand is hetzelfde. De ene persoon van 75 woont in een 55 plus woning of een verzorgingshuis en zit iedere dag in de kantine te kaarten en sjoelen en eten met alle andere bewoners, de ander is gewoon meer op zichzelf en heeft een minder goede conditie...maar wil niet zeggen dat die abnormaal is.
Mijn schoonvader is 73 en die wordt ook regelmatig aangespoort dingen te doen anders doet die het niet. Hij wordt wel eens vergeleken met oudere mannen maar ja, die zijn niet in het beginstadium van dementie/alzheimer, die hebben geen probleem met angsten en evenwichtsstoornissen, hebben minder stress in het leven gekend....nogmaals, iedereen is anders en daarom kan je niemand met een ander vergelijken en is niets abnormaal als het om mensen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist dubossies, je kan de ene 75 jarige niet vergelijken met de andere.
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Siska :-)
Waarom zou dit niet normaal zijn? Iedereen van jong tot oud kan zich vervelen. De man die je beschrijft is misschien gewend om altijd veel te werken. Het zou fijn zijn als hij nu ook een nuttige dagbesteding kan vinden. Mogelijk kan hij vrijwilligerswerk doen? Het is fijn als je een leuke hobby hebt, maar niet iedereen heeft dat. Misschien kan je hem helpen bij het zoeken?

Je vraag is verder wel erg algemeen. Je vertelt weinig over deze man. Heeft hij pas zijn vrouw verloren? Is hij gewend dat zij het huishouden deed? Is hij lichamelijk en geestelijk in staat om activiteiten te ondernemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is normaal bij veel mannen. Het zou kunnen dat hij nooit interesse heeft gehad in dat soort dingen. Dan gaat hij het nu zeker niet krijgen. Veel mannen van die generatie hebben hun hele leven geen andere taak gehad dan te gaan werken.

Vaak deden ze in hun vrije tijd niets anders dan ontspannen en de krant lezen. Als dan die vaste dagtaak wegvalt is het voor sommigen moeilijk om die uren ingevuld te krijgen, zeker als de interesse ontbreekt. Laat hem rustig in zijn zeteltje zitten, uit het raam kijken, TV kijken of wat dan ook. Hij zal zelf wel bepalen wat hij doet met zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een goed antwoord inderdaad, ik erger me er wel eens aan dat mensen die een generatie of meer jonger zijn dan hun die mensen even willen vertellen hoe ze hun tijd moeten besteden, jij dus ook een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik ga ook stilaan die weg op en ik mag er niet aan denken dat er plots iemand me komt zeggen hoe ik mijn dag moet invullen. Dat heb ik mijn hele leven zelf bepaald en wil ik ook liefst zolang mogelijk zelf doen. Dank je dubossies :)
Ivana
12 jaar geleden
Juist Siska, Plus.
Het is net of ouderen op zekere leeftijd een hulp of dwang bij dagbesteding nodig hebben. Dat is toch te gek voor woorden. Je hebt je hele leven gesappeld, geen tijd gehad om op adem te komen en als je een zekere leeftijd hebt, moet je mee blijven draaien in die rondslingerende draaimolen.
Nou, dat maak ik zelf wel uit. Ik hoef niet naar bejaardengym, niet naar de kaartclub, geen 45 minuten bewegen (naast de drie uur dat ik al buiten loop met de hond en de volkstuin bewerk). Ik doe wat ik zelf leuk vind en daar hoort een half uur voor me uit staren lekker ook bij. Bij jonge mensen noemen ze dat mediteren, bij ouderen noemen ze het afwijzend "vervelen".
Kan me voorstellen dat een man van 75 met zijn tijd geen raad weet.
In zijn jonge jaren heeft hij dit waarschijnlijk niet geleerd.
Bij veel mannen was het: werken, werken, en nog eens werken.
In die tijd was er bij veel gezinnen geen tijd voor hobby's.
Als hij in de rest van zijn leven geen verdere interesse in een hobby heeft gekregen, dan zal dat erg moeilijk worden om het hem nu te leren.
Het huishouden werd veelal door de vrouw gedaan, dus dat zal hij nu ook moeten leren.
Verzorging: Ik neem aan dat je daar persoonlijke verzorging mee bedoeld, dit is helemaal afhankelijk van de persoon.

Wat jij nu kunt doen is hem op een eenvoudige manier te activeren, verwacht niet teveel, dan kan het nooit tegenvallen.
Er zijn altijd boeken in een bibliotheek die zijn interesse hebben hoor (laat hem wel zelf meegaan)
Koop een keer een boekje met: Woordzoekers, Sudoku,
Zweedse puzzels, maar wel de makkelijkste, zodat hij eerst de smaak te pakken krijgt.
Of hang een grote puzzelposter aan de binnenkant op de toiletdeur.
Dit is tevens goed voor het alert blijven van zijn hersenen.
Neem hem een keer mee naar een hobby beurs.

Huishoudelijke taakjes: Kan niet in zijn portemonnee kijken, maar als hij daar geen zin in heeft en het kan betalen, laat iemand anders dat dan doen.
Daar ga je een man van 75 die dat nog nooit heeft gedaan, nu toch niet meer mee kwellen.
Als het een man van 75 is, zijn huis een beetje prakties, nou dan ben je met 2 uurtjes per week makkelijk klaar.
Maar dit zou ik hem echt niet meer aandoen, als hij zelf niet wil, anders even uitleggen hoe iets moet, sommigen krijgen daar ook nog lol in ook hoor.

Kan uit je vraag niet halen of het een man alleen is.
Is hij getrouwd: Dan zou het natuurlijk ook een optie zijn om samen de huishoudelijke klusjes te doen, daarna heb je beide tijd voor de hobby's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn man moet ik niet aankomen met een boek of puzzel :) Hij is één van die mannen die zijn hele leven hard heeft gewerkt. (dagtaak en verschillende huizen gerenoveerd) Hobby's bestonden vroeger niet. Als hij nu zin heeft om NIETS te doen, dan laat ik hem rustig doen.
Inderdaad Z11, oudere mensen niet meer kwellen met dingen die ze nooit hebben gedaan.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou ik het ook doen hoor.
Lekker laten rommelen, maar als ik zou merken dat er een stukje verveling zou zijn, kijken wat zijn interesse zou boeien. Sorry hoor, ze moeten mij ook niet dwingen om dingen te doen die ik niet leuk vind :-))))))))))