Mag je als moeder de bericht geschiedenis van je 13 jarige dochter lezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan wel, Maar ik kan me voorstellen dat dat voor uw dochter ook niet echt fijn is. Ik denk dat u dat moet doen, als u bijna zeker bent van het feit dat ze iets doet op internet "wat ze niet mag/hoort te doen" (als u geen geschiedenis ziet, heeft ze waarschijnlijk de priviate modus gebruikt, maar ik weet niet zeker of ze die al kent) Succes in ieder geval :)

Hangt ervan af wat voor soort moeder je wilt zijn. Wil je er eentje zijn zoals zo velen, die betrouwbaar zijn als het hún uitkomt? Lees dan alles wat je maar voor handen krijgt, of het nou voor jouw ogen bestemd is of niet. Wil je er eentje zijn die niet perfect is en waar zoals op elk mens dingetjes op zijn aan te merken, maar die wél compleet betrouwbaar is? Doe het dán niet. Je bent zelf ook jong geweest. Had je toen een dagboek? Hoe zou jij het gevonden hebben als je moeder stiekem las in jóúw dagboek, toen jij 13 was?? Had ze dat niet moeten flikken? Waarom zou jij zoiets dan wel bij jouw kind doen? Wat computers betreft voedt je haar hopelijk overduidelijk op met het fenomeen internet en wat er gebeurt als er ongewenst dingen naar buiten gaan. Om die reden laat je kinderen pas los op internet als ze daar verstandig genoeg voor zijn. Is je kind dat niet? Dan weet het kind dat moeders (en/of vader) met álles meekijkt, of in elk geval kán meekijken. Dat houdt haar ietwat geremd en dat is precies wat grut nodig heeft in de opvoeding met internet. Gooit het onbewust toch onhandigheid op straat? Dan is het beter dat moeders die onhandigheden opmerkt en kan benoemen en corrigeren, voordat die buitenwereld ermee aan de haaal gaat. Maar voorkomen is beter dan genezen, en daarom is het belangrijker om je kind vóóraf duidelijkheid te geven over wat jij wel en niet doet, en wat zij wel en niet kan met internet. Er is van alles op mijn ouders aan te merken, maar 1 van de dingen waar ze volmaakt in zijn geweest tijdens hun opvoeding van mij en m'n broer en zussen, dat is dat ze volkomen betrouwbaar waren. Ze openden geen post, geen dagboeken, leerden ons dat evenmin bij anderen te doen e.d. Hopelijk praten mijn kinderen later zo ook over mij. Maar dat moet ik eerst nog zien waar te maken. Dat de grote boze buitenwereld dan nogal eens tegenvalt omdat dáár velen níét zo betrouwbaar zijn? Tsja, dat is dan erg balen, maar moeders betrouwbaarheid, en dus niet achter kinds rug om dingen lezen, die staat onomstotelijke paal boven water. Besef gerust hoe heerlijk dat voor een kind is! Ik ben erg blij met mijn moeders voorbeeld en ik doe mijn best voor mijn kinderen op haar te lijken. Het is overigens wel reuze belangrijk daarover met je man op één lijn te zitten en dus niet domweg wat aanmodderen, maar beiden helder en consequent daarin te zijn.

Ik zou mijn dochter al ingelicht en opgevoed hebben zo dát ik de berichtgeschiedenis niet zou behoeven te lezen. Voorkomen is beter dan genezen! Maar goed, als het dan toch zover gekomen is en ik zou het hebben gelezen, dan zou ik haar uitleggen dat ze 'nog maar 13 jaar' is en dat ze naïef en onschuldig is op die leeftijd en dat ze dus in de gaten moet worden gehouden, omdat er van die vieze pedofiele gasten zijn die kinderen willlen inpalmen en misbruiken. Leg haar het uit alstublieft, want ik werd misbruikt omdat ik geen idee had.

Dat mag. Zij mag dat ook bij jou doen. Ik mag het ook, als het me zou lukken. Ik ben nieuwsgierig, daarom stel ik deze wedervraag, je hoeft natuurlijk niet te antwoorden; wat is de reden dat je deze vraag stelt?

ik zelf ben 14! en ik vind het echt niet leuk als iemand mijn gesprekgeschiedenis leest! Ervaring!

Het mag, maar niet doen.

nee dat kan je niet doen je kan vragen wat ze deed en daar moet je het bij houden je dochter moet wel privacy hebben

Ja, dat mag maar ligt er aan hoe je dochter is

Je bent zelf ook 13 geweest.... Zou jij het leuk vinden als je moeder het zou lezen? Lijkt me niet. Maar misschien heeft je dochter problemen bijv. met vriendjes of verkeerde vriendinnetjes en dan geef ik je stiekem wel gelijk.

Als ouder zou je dit wel mogen doen. Maar in hoeverre wil jij de privacy van je dochter schaden?. Als hier een goede aanleiding voor is, moet het wel kunnen vind ik.

Dat zou ik niet doen als ik jou was, ik ben namelijk zelf ook puber(14). Had mijn moeder dat bij mij gedaan, zou ik een tijdje niet meer praten met mijn moeder.

ben je dat niet verplicht dan?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100