je kind kan niet stoppen met de hond plagen. wat te doen, na alles geprobeerd te hebben? heeft het een reden?

na 3 jaar alles geprobeerd te hebben, plaagt mn dochter de hond nog steeds en de hond is een Maltees leeuwtje, dus best klein.
mn dochter is nu 8 jaar dus die moet nu wel weten dat ze dat niet mag, en het niet leuk is voor de hond.

ik weet me geen raad meer, hoe ik dit moet aanpakken.
ik vind het zielig voor de hond dat hij al 3 jaar wordt geplaagd.

soms vraag ik me af,
of het een reden heeft dat ze die hond plaagt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals er in mn uitleg staat ik heb van alles al geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn antwoord verwijderd, omdat ik het eigenlijk beter vind om goed gedrag te belonen ( zoals kapperkort en siska schrijven ) dan te straffen. Wel moet er wat gebeuren dat ze weer respect voor je krijgt, want je moeder uitlachen op je 8e is echt niet fraai.

Antwoorden (11)

Weet ze wel wanneer ze speelt en wanneer ze plaagt?

Stel duidelijke grenzen, vertel welke spelletjes ze met hem mag spelen en ook duidelijk wat plagen is en dus niet toegestaan is.

Doet ze het dan toch dan straffen, en vooral consequent zijn daarin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt mogelijk best ver laten komen ,nu direct eerst een pittig gesprek !ook goed laten schrikken zo als per direct haar favoriete speel af pakken !hè ja en dan goed Gé drag belonen door dan pas wat tegeven werkt btr dan straffen ! Ja dan de achterliggende oorzaken ,aan dacht ,die ze zo van jou krijgt ,jalousie ? Macht ? Sadisme ? Dat laatste hoop ik niet, maar ze is al 8 wees streng ook voor je zelf ,kinderen die bewust dieren plagen ,pijn doen ,enz moeten snel gecorrigeerd . Op school worden dit pest koppen ,misschien werd ze zelf Gé pest .sorry de duidelijkheid ,maar pak het goed aan !nogmaals keer het om niet straffen dat hebje geprobeerd ?nu anders om laat ze maar schrikken en haar spulletjes verdienen :) goed gedrag belonen werkt btr dan straffen .hoef je maar 1xheibel temaken door haar spullen :) succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
Misschien is ze jaloers op de aandacht die het hondje van jou krijgt. Als ze hem nog eens pijn doet zou ik eens proberen om je dochter daarna compleet te negeren en al je aandacht te vestigen op de hond. Ga hem troosten en spreek langdurig over de pijn die hij nu vast heeft door het getreiter van je dochtertje.

Blijf je dochter ook daarna een tijdje negeren. Zet de TV en de computer af en antwoordt niet als ze iets vraagt. Ga af en toe terug de hond troosten en praat nog eens over zijn pijn. Hiermee draai je de situatie om: eerst was er aandacht voor het negatieve gedrag van je dochter, nu is er aandacht voor de pijn van de hond.

Niet als je dochter het vraagt, maar als jij het tijd vindt, ga je met haar praten over het gebeurde. Vertel haar dat ze het zelf toch ook niet leuk zou vinden om gepest te worden en dat je haar gedrag niet meer pikt. Zeg haar ook dat de volgende keer de straf langer zal duren (voor een kind van die leeftijd is negeren een straf). Hopelijk helpt het. Succes!

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat ik nog vergeten ben: als je na een tijdje moest zien dat je dochtertje het hondje wél lief behandelt, 'beloon' haar dan met dikke knuffel en zeg: "Goed gedaan meisje, zo is mama fier op jou" en geef haar extra aandacht. Zo voelt ze dat positieve aandacht krijgen veel leuker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat ze het voor de aandacht doet, want ze doet het ook als wij er niet bij zijn. dank je
amigo
12 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze het stiekem doet, kan het nog uit jaloezie zijn hoor. Kinderen hebben ongelooflijk veel oog voor detail. Wees gerust dat ze goed in de gaten heeft wanneer je het hondje een aai of een knuffel geeft, of er iets liefs tegen zegt. Op het moment zelf zal ze niet vaak iets doen, maar achteraf, als je even niet kijkt, 'wreekt' ze zich door de hond te plagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt amigo :)
soms zie dit gedrag wat ook wel ziet als nieuwe kindje kom in gezien dat jaloers is .
Is mee geweest om hondje op te halen is ze bij betrokken geweest .
Zij moet moet toch nu de aandacht delen en als dan de hond plaagt krijgt krijgt aandacht al is dit negatieve aandacht .
Al is 8 jaar probeer toch een gesprekje met haar te voeren waarom ze doet .
probeer met alles te betrekken met de uitlaten eten geven
beloon dan eerder als goed gaat goeie gedrag
Heel veel sterkte en s6

Toegevoegd na 27 minuten:
Mischien kan hier bruikbaar tips vandaan halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik vraag waarom ze het doet zegt ze meestal weet ik niet en haalt dan haar schouders op..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf er bij ik zie echt als jaloers ze duidelijk het hondje een bedreiging het echt om aandacht .
probeer wat net ook al zei zoveel mogelijk te betrekken ik herken dit gedrag van mijn dochter maar dan niet tegen de hond maar haar jongeren broertje .
Als haar het dan vraag doet ook zo schouders ophalen nu geeft haar meer aandacht en is daar verbetering in gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, dank je wel
ik ben opgevoed door mijn ouders met wie niet horen wil moet maar voelen ik kreeg dus als ik herhaaldelijk iets uitvrat wat niet door de beugel kon een pak voor mn billen
dat is een opvoedkundige straf die eeuwen heeft gewerkt voordat de geitenwollen sokken therapeuten onze jeugd heeft verpest en de hele uitvoerende macht in dit land heeft lamgelegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doe ik niet zo gauw, alleen als ze het echt te ver gaat dus ik gebruik mn handjes liever niet.
ik vind dat meer overmacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar mn vriend zegt dat ook, misschien toch maar eens proberen.. dank je wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja tegenwoordig, willen we met de kinderen praten...
En wat ook slecht is, maar dan wijk is wel af, is dat de kinderen tegenwoordig de leraar bij de voornaam aanspreken. Weg respect en gezag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sprak 35 jaar geleden op de lagere school m'n docenten al bij de voornaam aan. En niks weg respect en gezag. Onder welke steen heb je in de tussentijd gelegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat hoefde ik vroeger niet te doen,we wisten geeneens de voornamen van de leerkrachten. Ik vind je laatste zin nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Je hebt alles geprobeerd schrijf je en toch wordt de hond al 3 jaar door je kind (vanaf haar 5e jaar) gepest.
Dat betekent voor mij, dat je 3 jaar lang hebt toegestaan, dat ze dat doet..... vanaf het begin had je dat absoluut niet mogen tolereren. Dat klinkt misschien hard in jouw oren, maar zo zie ik dat.
Zij weet heel goed, dat dit niet mag, dat kan niet anders als je alles al hebt geprobeerd.
Dus heeft ze er een goede reden voor. Wat me zo te binnen schiet is:
- omdat het geaccepteerd wordt door jou.
- omdat ze jouw aandacht ermee krijgt.
- omdat ze "de baas" kan spelen over de hond en kennelijk ook door de hond niet duidelijk terecht wordt gewezen. Het gevaar is, dat je hond het een keer zat wordt en haar bijt.... en wat doe je dan????

Heeft ze dit gedrag trouwens alleen op het gebied van de hond?

Naar mijn idee is de enige oplossing: ze mag absoluut niet meer in de buurt van de hond komen en dat betekent, dat jij dat zeer consequent in de gaten moet houden. Doet ze dat wel en/of gaat ze door met pesten, dan moet ze uit de kamer gezet worden waar de hond is. Dus naar haar kamer, op de trap etc. Spreek haar hard toe en verwijder haar/negeren. En jij gaat naar de ruimte waar de hond is.
Dat zal ze waarschijnlijk niet accepteren, dus dat betekent ook op dat gebied consequent zijn voor jou.

Wat een punt zou kunnen zijn: ze kan dan niet laten zien, dat ze haar leven betert en stopt met pesten. Maar ik denk ook aan de hond en zoals al geschreven: die kan haar gaan bijten vanwege de negatieve ervaringen. Dus na lange tijd, en die bepaal jij, zou je kunnen kijken of die 2 het samen kunnen proberen: maar ook alleen maar als jij erbij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, vooral de eerste helft van je tekst. Ze had het inderdaad niet zover mogen laten komen. Arm hondje....
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Wordt zij soms geplaagd of onderdrukt op school (of ergens anders)? Soms is het zo dat iemand iets nodig heeft om zich op af te reageren, hoe fout dit ook is. Fijn dat jij zo (terecht) voor je hond op komt.

Ga met haar praten en probeer te achterhalen wat er achter zit en houd bovenstaande in je achterhoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zet er niks bij over andere familieleden (en broertjes en zusjes). Als ze enig kind is, kan ze er mogelijk niet tegen dat ze niet het enige levende wezen meer in huis is voor jouw aandacht EN het klinkt als een machtsspel

eigenlijk wat dieren zelf ook doen, vaststellen wie de baas is.

maar je moet er inderdaad wel iets tegen doen want kinderen die dieren pesten/pijn doen is toch een probleem

ik vond het antwoord om haar te negeren goed maar als dat niet werkt of je wilt eerst iets anders proberen zou je ook kunnen vragen hoe ze zich voelt als ze de hond pest.

Als ze dan zegt: heerlijk, dat vind ik leuk, dan niet gelijk boos worden, maar doorvragen.

Vind je het echt fijn, is er ook iets aan wat je minder fijn vind. Vind je dat iedereen dieren zou moeten plagen.

Net zo lang doorvragen tot ze zelf iets zegt dat ze het eigenlijk ook naar vindt (maar er niet mee kan stoppen) of dat ze vindt dat het niet mag maar het toch doet, enz.

Dan heb je een opening en dan hoop ik dat het zo ver komt dat ze zelf ook zegt dat ze er mee wil stoppen en dat jij haar daar mee gaat helpen

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik realiseer me ineens dat de ik aanpak die ik hier opschrijf zelf toepas bij mijn kinderen als de één de ander pest en dat daar veel over staat beschreven in het boek:

how2talk2kids

(zie link) een goed werk over hoe je kinderen het best bereikt, en als het voor de communicatie over problemen tussen kinderen helpt waarom dan niet voor kind-dier problemen?
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het proberen waard.
+1
hoe plaagt ze dan? door brokjes en speeltjes niet te geven? (leer haar de hond kunstjes te laten doen)
doet ze het hondje pijn? echt niet tolereren!

misschien heeft ze toch meer last van die andere situatie, dan je denkt. misschien eens naar de huis arts of speltherapie op school?
kun je nu beter aanpakken dan als ze in de pubertijd zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou vraag : soms vraag ik me af, of het een reden heeft dat ze die hond plaagt.

Mijn antwoord: Ja hoor dat heeft een rede!!

Welke reden dat zou kunnen zijn ;

Is dat het hondje meer aandacht krijgt dan je dochter vanaf dat ze 5 jaar was,
door de komst van het hondje?

Maar wat ik uit je schrijven begrijp dat jij en je partner niet konsekwent zijn in de opvoeding.

Ja en nee zijn de eerste levens begrippen voor mens en dier om te leren.

Jou dochtertje van 8 had meer duidelijkheid moeten krijgen van jullie ( ik neem aan dat ze ook een papa heeft ) om te weten wat ze wel en niet mag.

Ze is 8 dus kan je dit nog heel duidelijk aan haar maken,
dit mag wel,en dit mag niet. PUNT!

Wees duidelijk en vooral volhoudend in het leren van haar gedrag.

"Verstandig uitleggen" heeft in die 3 jaar niets opgeleverd ,dus wordt het de hoogste tijd dat de ouders hun ouderschap anders gaan aanpakken,niet alleen voor het hondje,maar ook voor je dochtertje in de toekomst.

Het wordt anders een naar kind,en dat wil je niet als ouder!

Eerste stap:
Laat je dochter leren om te aaien ,neem haar opschoot en neem de hond op jouw schoot om samen te knuffelen met het hondje ,
jij het hondje en je dochter.

Elke keer als ze lelijk doet tegen het hondje pakt je haar op je schoot en het hondje om te aaien.

Praat nu niet of schreeuw niet tegen haar,dat werkt totaal averechts bij kinderen ( ook bij volwassenen ) laat zien dat het anders kan,de afgelopen 3 jaar heeft ze beste wel ettelijke keren een boze mama en papa mee gemaakt ( terecht ) maar dat heeft dit probleem niet opgelost.

Doe het anders en wees lief,laat haar zien hoe het anders kan,blijf konsekwent hier mee doorgaan,je zal zien dat er straks niets meer aan is om het hondje te plagen.

komt allemaal goed!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm dit is wel een lastige situatie ja, jammer in dit geval dat de hond niet van zich afbijt haha.

Uhm, ik zou een gesprek met je dochter houden, en haar uitleggen dat wat zij doet pijn doet bij de hond, maar dat de hond haar lief vind en daarom niet bijt. (leg haar goed uit dat normaal gesproken honden wél bijten als ze dat doet, want dat kan ze ooit gaan meemaken als ze dit gedrag bij een andere hond heeft..)

Kijk wat ze daarmee doet, en blijft ze pesten, dan kun je gewoon zeggen dat jij haar voortaan ook net zo gaat pesten als de hond.
Lijkt raar, maar werkt wel.
Zo merkt ze wat ze het beestje aandoet.
En jij laat als moeder zien dat het echt niet kan wat ze doet, en leert haar een lesje: '' wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet'.

Succes!