Is het gebruikelijk om je zoon geld te geven om op te passen op zijn zusje?

Jongen van 13 past een paar uur op zusje van 9. Het zijn niet mijn kinderen hoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een jongen van 13 nog wel jong om op zijn 4 jaar jongere zusje te passen. Zijn zus zou het niet kunnen accepteren en gaan dwarsliggen.
En weet een 13-jarige jongen (meisjes zijn vaak sneller in ontwikkeling dan jongens) wat hij in noodsituaties moet doen??
Ze kunnen best eens samen alleen thuis zijn, maar daar hoeft geen geld aan te pas te komen en moet de jongen gewoon thuis bij het meisje blijven, zodat zij niet alleen is.
Maar ik vind dat het geen gewoonte moet zijn, b.v. als de ouders werken en het is b.v. vakantie op school.

Het beste antwoord

hmm geld lijkt me een beetje onnodig, het is tenslotte zijn eigen zusje.
maar aangezien hij een puber is, vraag je wel iets van hem dat ie waarschijnlijk liever niet doet..dus belonen is wel goed
maar ik ben bang dat je met geld geven misschien een verkeerde boodschap overbrengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Lijkt mij niet gebruikelijk!

Binnen een gezin/familie moet je voor elkaar klaar staan!
En moet je het niet aanwennen om kinderen financieel te belonen voor aller daagse dingen!

Dit heeft op lange termijn slechte gevolgen!

Ik vind dat in een familie of hechte vriendschap, geld niet aan de orde komt! Maar gewoon elkaar helpen, over en weer! Desnoods in ruil voor iets lekkers! Maar de buidel blijft gesloten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mwoah,
het is mogelijk...
maar niet erg nodig...
het zijn je eigen kinderen en je moet als broertje en zusje iets voor elkaar over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze allebei gewoon thuis zouden zijn, dan vind ik het niet echt normaal om geld te geven. Maar als de zoon weg wil maar dan echt wordt gevraagd door de ouders om thuis te blijven, omdat hij op zijn zusje moet passen. Dan kan ik het wel snappen als de ouders geld geven.

Verder wil ik nog wel zeggen dat ik als zoon nooit geld krijg als ik op mijn zusje moet passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik verwacht ook niet dat ik geld krijg van mijn ouders om op te passen, want het blijft gewoon je familie waar je voor moet zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kreeg ook nooit geld,
ik wil gewoon aardig en lief zijn voor mijn zusje,
en ik heb het heus wel voor haar over!
mijn moeder geeft meestal als 'loon' een bedankje of een candybar bijvoorbeeld.
ik ben daar harstikke blij mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo hoort het.:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo hoort het ook denk ik + Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met jou over eens.
Van de ene kant is het wel logisch dat er iets tegenover staat als de jongen bijvoorbeeld op zijn vrije middag op zijn zusje past. Maar van de andere kant vind ik het niet echt nodig. Zoals al eerder werd gezegd, het is familie, en voor familie sta je klaar. Sowieso zijn er inderdaad ook andere beloningen die je een 13-jarige kunt geven, inderdaad wat lekkers of bijvoorbeeld wat later bedtijd. Ik persoonlijk zou mijn 13-jarige zoon geen geld geven voor een middagje oppassen op zijn zusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe geven kan geen kwaad.
Maar er moet geen gewoonte van gemaakt worden.
Zo went hij eraan dat je voor alles geld kan krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat het niet echt een oplossing is om voor een zusje/broertje te passen.. Wat als je het na een poosje weer vraagt, zegt de oppas ik wil geld( en ook nog om op te passen op een van je familieleden)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een grote broer kan best eens op zijn zusje passen zonder dat hij daarvoor moet betaald worden.
Er zijn in het huishouden genoeg klusjes waar wel een centje mee kan verdiend worden.
Maar op het zusje passen is iets anders, dat is zorgen voor je familie die je graag ziet. Daar moet niet voor betaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de ouders het kind op deze manier willen leren dat geld niet aan de boom groeit, maar je er iets voor moet doen. (dat hij zijn zakgeld krijgt door dingen te doen, en mee te helpen) dan zou ik het al logischer vinden.
Maar inderdaad familie kan elkaar ook gewoon helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het IS een manier.
Als je verwacht dat het ene kind op het andere past, kan je zeggen: als hij het niet goed doet krijg hij straf (of boos worden of iets dergelijks).
Het belonen is een omgekeerde redenering dat in praktijk vaak beter werkt dan straffen.

Bovendien het aspect dat je kind beloont wordt voor een bepaalde prestatie sluit weer aan bij de opvoeding voor het latere leven....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, belonen is altijd goed maar nieg met geld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg je dat ook tegen je baas, Naamloze? Ik werk echt niet voor een schouderklopje hoor. En een dertienjarige heeft best kleine wensjes die hij met een eigen zakcentje wil kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee natuurlijk niet. Maarja als je voor je zusje zorgen is iets anders dan werken en geld verdienen.. Zou jij liever geld krijgen of tijd brengen je familie?.. Moeilijk is dat hè?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, oppassen is best een hoop werk hoor voor een volwassene, laat staan voor een kind van 13 (als het zusje van 9 heel druk en eigenwijs kan zijn). 13 is eigenlijk net de leeftijd dat kinderen heel veel willen hebben, mee willen doen met de rest en dit dus heel goed zelf bij elkaar moeten verdienen omdat het voor de ouders te duur is, en als hij bereidt is er klusjes voor terug te doen dan is het toch een eerlijke deal?
ronaldP
12 jaar geleden
Is iets wat per individu bepaald moet worden.
Sommige kinderen interesseert geld geen moer.
Andere sparen voor iets. Om nou politiek correct te doen en geld maar niets vinden voor een vrienden (familie)dienst is een benadering die alleen door volwassenen zo wordt gezien. Ben het eens dat je niet alles voor geld hoeft te laten doen maar als je zelf een paar tientjes moet uitgeven aan een oppas of je geeft dat geld aan je eigen kind als beloning..... Valt natuurlijk ook wat voor te zeggen.
Het is niet gebruikelijk, dat geven alle reacties al aan. Maar het is ook niet perse verkeerd.

Als je zoon voor iets spaart en biedt aan om extra klusjes te doen dan zal het voor de hand liggen dat je dit soort dingen gaat verzinnen. Misschien opvoedkundig niet fantastisch maar er zijn veel ergere dingen...

Vandaag op school sprak ik nog een jochie van 6 die een DS in zijn schoen had gekregen....tsja....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Ik vind dit een normale gang van zaken. Jij als ouder kiest ervoor om een kind te krijgen en voor het kind te zorgen. Op het moment dat jij deze verantwoording in de handen van een ander legt is het gebruikelijk om hier een vergoeding voor te geven. Denk aan KDV/ BSO (geld), een oppas (geld), groot ouders (geld/ presentje), enz. In dit geval is de oudere broer de oppas. Hij neemt de verantwoordelijkheid van de ouder over, dus hoort daar een gepaste vergoeding bij.

Tevens ben ik van mening dat je als ouder voor deze verantwoordelijkheid kiest en een kind niet. Je kan niet verwachten dat als een kind ouder is dan de ander deze verantwoordelijkheid over neemt. Een kind is een kind en heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en hoefd dus niet voor een jonger broertje of zusje te zorgen wanneer ouder weg is.

Tuurlijk kan een kind voor 10 min voor een boodschap of een uurtje voor een ouder gesprek op school even toezicht houden, maar echt oppassen omdat ouder een uitje heeft of elke middag omdat ouder moet werken is een te grote verantwoordelijkheid.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles hoeft beloond te worden. Er is ook nog iets als gezinszorg of mantelzorg. Het gaat om 2 uurtjes niet over een dag, dat is inderdaad niet goed.