Kan een moeder zomaar alles beslissen wat betreft een omgangsregeling?

Moeder frustreert jarenlang omgang.Werkt nu ineens (??)volledig mee omdat ze bij haar laatste man weg is nadat ze vreemd is gegaan.
Wij hebben het idee dat er iets anders achterzit aangezien er veel geklaagd werd over financiën.
Bij de raad ontzettend mooi acteerwerk neergelegd,nu de raad niet meer in beeld is in ene weer de zelf opgelegde regeltjes weer hanteren.(Waar de raad ook voor gewaarschuwd is).
Alleen deze keer allemaal onder het mom van; Kind wil dit niet,en kind wil dat niet.
Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

De volgende personen hebben een wettelijk recht op omgang:

De kinderen zelf (tot hun 18e).
De ouder bij wie de kinderen grotendeels niet wonen.
De vader die het kind erkend heeft, ook al is hij niet getrouwd met de moeder en/of heeft hij
nooit met haar samengewoond.

Andere personen die een band hebben met het kind hebben geen wettelijk recht op omgang. Maar bijvoorbeeld grootouders kunnen wel de rechter vragen een omgangsregeling vast te stellen.

Wat is een omgangsregeling?

In een omgangsregeling worden de afspraken vastgelegd over het contact tussen het kind en de ouder bij wie het kind niet of minder vaak woont. Het gaat om bezoek, maar ook om andere contacten (telefoon, per brief of kaartje, e-mail, chatten).

Er is geen standaardregeling voor omgang. Zolang u het er samen over eens bent kunt u afspreken wat u wilt. Afspraken in een omgangsregeling kunnen heel gedetailleerd zijn, maar dat hoeft niet. Wel is het verstandig om alles op schrift te zetten. Meestal staat in een omgangsregeling:

Om de hoeveel tijd het kind of de kinderen bij de andere ouder zijn.
Hoelang ze daar blijven.
Hoe het gaat met (school)vakanties.
Eventueel wie de kinderen haalt en brengt.
Hoe het gaat met naar school gaan.

Wat als het niet lukt om samen een omgangsregeling op te stellen?

Dan kunt u 2 dingen doen:

Een bemiddelaar (mediator) inschakelen. Dit is een onafhankelijk persoon die samen met u
een oplossing zoekt. Een mediator neemt dus geen beslissingen voor u, maar zorgt dat beide
partijen hun verhaal kunnen doen, naar elkaar luisteren en zo alsnog samen eenomgangsregeling afspreken.
Lukt ook mediation niet, dan kunt u of uw (ex)partner de rechter vragen om een
omgangsregeling vast te stellen. Voor zo’n verzoek heeft u een advocaat nodig.

U kunt ook eerst samen een omgangsregeling afspreken en dan aan de rechter vragen om deze officieel vast te leggen. Bij ernstige conflicten kan de rechter advies vragen aan de Raad voor de Kinderbescherming. De rechter hoort dan de ouders, de minderjarige kinderen boven de 12 en eventueel ook de Raad.
groet