Waarom zal een basisschool leraar tegen een ouder zeggen dat het kind op een teamsport moet gaan?

Waarom zouden leraren tegen ouders zeggen dat zijn of haar kind op een teamsport moet gaan terwijl het kind genoeg vrienden heeft en het allemaal goed met hem of haar gaat..?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een teamsport heeft niet alleen te maken met vrienden maken, en of het goed met hem gaat. Een teamsport is de ultieme plek voor iemand om te leren samenwerken, en te leren dat jij niet alleen de belangrijkste bent, maar dat je samen aan een doel kunt werken.

Waarschijnlijk geeft het gedrag in de klas aanleiding tot dit advies. Met teamsport ben je gedwongen samen te werken ook al ben je het er niet mee eens. Je bent er zelf minder belangrijk, alleen de prestatie van het team is van belang. Je leert er rekening houden met de ander. Zo zijn er nog wel meer aspecten die vooral in de teamsport naar voren komen. Eigenlijk is het voor ieder kind goed.

Ik ben leerkracht, en raad dit inderdaad wel eens aan. Ik geef dit advies aan ouders van kinderen die veel moeite hebben met samenwerken. Samenwerken en samenleven is een voorwaarde om in deze maatschappij goed te functioneren. Dat moeten kinderen ook leren en daar wordt binnen de klas veel aandacht aan besteedt. Als een leerkracht merkt dat een kind dat niet kan, snel ruzie krijgt of juist de zaak helemaal naar zich toetrekt en geen inbreng van anderen meer tolereert, is het goed om actie te ondernemen. Een teamsport kan daar enorm goed bij helpen: Op een speelse en sportieve manier wordt samen naar een doel gewerkt. Bovendien krijgt het kind bij een overwinning binnen deze sport een enorme kick: Het ervaart hoe 'lekker' het is om samen iets bereikt te hebben. En dat is een hele goede stimulans.

simpel, straatschoffie of lekker bezig met sport.

Ik zou even naar de leerkracht stappen en vragen wat de reden van dit advies is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je kind moeite heeft, met samenwerken of spelregels. Maar misschien heeft je kind gewoon ook heel veel plezier in teamsport. Als een leraar je een dergelijk advies geeft, lijkt een toelichting mij op zijn plaats. Na het advies kun je als ouder nog altijd bekijken of je het er wel of niet mee eens bent en vergeet vooral je kind niet te vragen of die het ook een goed idee vindt. Als je kind niet wil, moet je het vooral niet tegen hem of haar zin tot een bepaalde sport dwingen. Met uitzondering van zwemles* en schoolgym** moet sport als een leuke manier van ontspanning ervaren worden. * Dat kinderen wel verplicht worden tot zwemles heeft als reden dat we als ouders toch liever willen dat onze kinderen verdrinken. ** verplicht vak op school

Om die kind later als een goeie sporter wilt zien op tv misschien?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100