Je moet het eerst ook laten afkoelen. Als je een voorraadje melk hebt en er steeds wat pasgekolfde melk bijdoet, wordt je voorraad telkens weer warm. Daardoor bederft het sneller. Dus je zet je net gekolfde flesje eerst even in de koelkast en schenkt het bij de rest als het dezelfde temperatuur heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is energiezuiniger om hem eerst op het aanrecht af te laten koelen naar kamertemperatuur en hem dan in de koelkast te zetten. Warme dingen moet je daarom eigenlijk nooit meteen in de koelkast zetten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt warm is het natuurlijk niet, het is lichaamstemperatuur. En afgekolfde melk moet je zo snel mogelijk in de koelkast zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, separaat laten afkoelen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en achterin de koelkast daar is de minste temperatuurwisseling wanneer de deur telkens weer opengaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks, klinkt idd logisch. zal t eerst op dezelfde temp laten komen.
ook bedankt voor je reactie bij hieronder (cathje 83) zal ik ook rekening mee meten houden met invriezen.
geloof dat ik al zoiets merkte bij de kleine dat ze minder trek had van de ingevroren melk)

Andere antwoorden (2)

eerst af laten koelen en nooit bij andere melk doen.

het is beperkt houdbaar dus hou het FIFO systeem in je achterhoofd. bij het vermengen heb je oudere melk door de verdere melk heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgekolfde melk moet binnen 24 uur worden ingevroren. De melk die je in 1 dag in gedeelten hebt afgekolft laat je afkoelen in de koelkast en giet je aan het eind van de dag bij elkaar. Daarna direct in de vriezer doen.

In een vriezer kun je moedermelk 6 tot 12 maanden bewaren en als je het in het vriesvak doet maximaal 2 weken. Zet er altijd duidelijk de datum van afkolven/invriezen erop. Zo voorkom je dat je per ongeluk te oude moedermelk aan je kindje geeft.