Vanaf welke leeftijd kan je een vervolgverhaal gaan voorlezen bij kinderen?

Ik ben die simpele Nijntje verhaaltjes wel zat nu, en wil graag wat meer richting de "boeken". En dan een of twee hoofdstukken voorlezen en de dag erna weer. Maar vanaf welke leeftijd kan een kind dit aan? Voor het onthouden en continueren van het verhaal bedoel ik?

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn zoontje is nu 3.5 jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke leeftijd heeft het kind? Vanaf 2,5 à 3 jaar kan je aan simpele vervolgverhaaltjes beginnen. Verwacht niet dat ze al alle linken meehebben. Hoe ouder ze worden, hoe leuker omdat ze dan meer connecties kunnen maken en betere inzichten hebben waardoor ze kunnen anticiperen op het vervolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die Nijntjes ken je op een gegeven moment allemaal uit je hoofd. Je kindje trouwens ook, ik las wel eens expres verkeerd, dan wordt je zeker gecorrigeerd door de kleine :)

Het beste antwoord

Een echt vervolgverhaal voorlezen kan maar pas rond de leeftijd van 5 à 6 jaar.
Maar op de leeftijd van je zoontje kan een kind zich toch al wat beter concentreren op een wat langer verhaal. Je kunt nu echte verhalen gaan lezen. Hij zal nu steeds meer interesse krijgen in fantasieverhalen met kabouters, ridders, prinsen en piraten. Zorg er wel voor dat er ook nog veel te kijken valt. Hou er ook rekening mee dat kinderen op de leeftijd van je zoontje vaak tot vervelens toe hetzelfde verhaal willen horen :)

Toegevoegd na 14 minuten:
'Het grote voorleesboek' van Marianne Busser heeft een grote variatie aan verhaaltjes, zodat mama het voorlezen ook leuk blijft vinden :)
De bekende figuurtjes maken van alles mee: ze gaan kamperen of logeren, lopen weg of ruimen op, willen geld verdienen of schoonmaken, en zijn jarig of ziek. Ieder verhaaltje is een feest van herkenning voor jonge kinderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om het begrijpend te maken voor kinderen is het meestal rond het 4 e jaar.
Zelf las ik altijd verhaaltjes van Pinkeltje voor dat vonden ze prachtig,maar ook sprookjes waren favoriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik at ook aan pinkeltje te denken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn leuke verhaaltjes en je hebt hoofdstukken.
Mijn kinderen hebben het er nu nog weleens over en mijn dochter vraagt al of ik haar zoontke wil voorlezen als hij rond die leeftijd zit. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoontke = zoontje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gek op voorlezen, maar van Pinkeltje raak ik in de knoop! Het taalgebruik ligt me op een of andere manier niet. Vind ik best jammer eigenlijk.
Jip en Janneke is erg leuk voor een kind vanaf 2 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hebben we al uit.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn afgeronde kleine verhaaltjes. Dat is dan ook niet de vraag.
Echte vervolgverhalen, dus dat het op een spannend stuk stopt en dan volgende dag weer verder gaat, beginnen ze rond de vijf a zes jaar pas echt goed te snappen. Vaak lijkt het in een kleuterklas of een kind van vier ook al goed met het verhaal mee komt maar blijkt als je gerichte vragen stelt dat het kind toch veel (essentiële) onderdelen van het vervolgverhaal mist/weer vergeet.
Ook vinden die kinderen, als het 's avonds wordt voorgelezen, soms zo spannend dat ze slechter slapen.

Vanaf een jaar of 2 kunnen ze al onthouden over wie het verhaal gaat. Dus losse verhaaltjes over steeds dezelfde personages zijn wel heel geschikt voor ze. Bijvoorbeeld van die boeken met 365 kabouterverhaaltjes (of kattenverhaaltjes, paardenverhaaltjes, dinosaurusverhaaltjes, elfenverhaaltjes, etc. Je hebt ze in alle soorten en maten). Dus voor elke dag een kort verhaaltje. Aangezien je zoontje al 3,5 is zou het kunnen dat hij ook boeken als Winnie de Poeh al snapt (ligt een beetje aan zijn ontwikkeling). Dat verhaal lijkt namelijk 1 groot verhaal te zijn (Ik bedoel hier het origineel. Het grote boek van Winnie de Poeh. Niet al die korte disney boeken), maar eigenlijk zijn het steeds korte verhaaltjes over wat Poeh mee maakt. Je kunt dus makkelijk ergens stoppen, zonder dat het heel spannend is voor je kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn jongste dochter is net 4, en ik herken het. Nijntje is hartstikke leuk, maar op een gegeven moment heb je het vooral als ouder wel gezien.
Bij ons vielen de boeken van Bobbi Beer, van Monica Maas, ook erg in de smaak. Wel een beetje hetzelfde niveau als Nijntje, ook op rijm, maar weer eens iets anders, en heel herkenbaar voor kinderen.
En ook de boeken van de Peuters van Juf Paula (van Cariet Leeuwis) zijn leuk. Ook geen vervolgverhalen, maar wel losse echte verhaaltjes. Ze zijn wel vooral leuk en herkenbaar voor kinderen die naar een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf gaan.
Mijn dochter vindt Knofje ook erg leuk, en boeken van Marianne Busser en Ron Schröder. Allemaal nog geen vervolgverhalen, maar wat ik wel eens doe, is een boek in tweeën delen, dus als ik het te lang vind, dan zeg ik dat we het tweede stuk morgen doen. Dat gaat (al een poos) prima, dus ik denk dat een niet te moeilijk vervolgverhaal ook kan.
Ik ben nu verhaaltjes aan het voorlezen uit "het grote boek voor de kleuters" van Marianne Busser en Ron Schröder. Daarin staan allemaal losse verhaaltjes, van een paar verschillende figuren (de 3 broertjes, de ettertjes, het mannenkoor enz.) en tussendoor staan er verhaaltjes van Koning Krentenbol, die een vervolgverhaal vormen. Die ga ik allemaal als vervolgverhaal lezen als de andere verhaaltjes uit zijn.
O ja, ook erg leuk: Tommie en Lotje! Hilarische verhaaltjes van Jaques Vriens, maar misschien nog net te spannend voor 3,5 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pinkeltje ging bij mij goed vanaf ongeveer 4 jaar. Kun je een verhaaltje beginnen, eventueel halverwege stoppen (op een niet te spannend punt, maar daar waar het weer allemaal goed is, anders slapen ze niet...). De volgende keer gewoon even terug naar het begin, de lijn in het kort vertellen en verder lezen.