Hoe kan het dat mijn baby altijd stipt om 4:00 uur wakker wordt?

Na een periode van doorslapen is mijn baby nu al weken lang stipt 's nachts wakker. Ik krijg haar niet stil door een simpele aai over haar bol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen hebben een biologische klok en bij kinderen werkt die nog sterker door dan bij volwassenen omdat zij nog niet geleerd hebben zich te richten naar de gewone klok.
Zij weten dus nog niet dat 4:00 te vroeg is om wakker te worden. Als ze toevallig op dat uur noden hebben, worden ze dan wakker.
De biologische klok van je kind is dus momenteel geprogrammeerd om om dat uur wakker te worden. Wat je kan doen om deze klok te "herprogrammeren" is om ze voor te zijn. Vraagt je kind bv. dan om voeding, geef haar dan "slaapvoeding" op een eerder tijdstip, zodat het lichaam geen honger-word wakker-signaal krijgt om 4:00.
Eenmaal "gedeprogrammeerd" is het makkelijker deze innerlijke klok van je kind af te stemmen op de gewenste uren van waken/slapen.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk toch honger of behoefte om dicht bij mama te zijn. Ze heeft weliswaar een hele poos doorgeslapen, doordat ze misschien een groeispurtje heeft gehad of een ontwikkeling doormaakt (iets nieuws heeft geleerd) kan het zijn dat haar behoefte aan energie of behoefte aan de bevestiging dat alles veilig is (mama is er nog) weer wat is toegenomen. Je kunt proberen haar nog een voeding te geven. Ik weet niet hoe oud je dochtertje is, maar het is helemaal niet vreemd om nog lang nachtvoedingen te krijgen voor mensenbaby's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een periode en zal vanzelf weer overgaan.
Zo nu en dan komt er een zogenaamd 'sprongetje' in de ontwikkeling voor. Er gebeurt dan plotseling veel in korte tijd. Je baby moet zich hierop gaan instellen door meer voeding te vragen of meer/ minder slaap nodig te hebben.

Het hangt ook van de leeftijd van de baby af. Bij elke grote verandering in het leventje van een baby, zoals wanneer mama gaat werken, het kindje misschien naar het kinderdagverblijf moet, bij een verhuizing of zelfs slapen in een ander bedje, elke verandering zal onrustige nachten tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk dat iedere baby een eigen ritme (of eigenlijk gewoon GEEN ritme) heeft.
zeker het eerste jaar vind ik het altijd "zoeken"naar; wat willen/ bedoelen ze nou?
elke keer als je denkt een lekker ritme gevonden te hebben, dan verandert het weer. er gaat weer een slaapje af of er komt weer een andere voeding (fruit of groente) bij.
probeer het los te laten en het te laten komen zoals het komt.
vergelijk niet met andere baby's. daar heb je niks aan, want jouw baby doet het nu eenmaal zó.
nu wordt ze elke nacht weer wakker. ze zal dus ws behoefte hebben aan jouw nabijheid of wat drinken.
gewoon aan toegeven, want ws is het gewoon weer een fase en gaat het binnenkort weer over.

bij mijn zoontje van 7 maanden gaat het precies zo. mijn vriendin heeft een dochtertje van 6 maanden en ik ben geneigd om dingen te vergelijken. nu doe ik dat niet meer en dat helpt om mijn kindje gewoon te zien als uniek persoontje met dus ook zijn eigen eigenaardigheden.
het kindje van mijn vriendin heeft nl weer andere dingen.