Waar kan ik een overzicht vinden van de fasen die een kind tijdens het opgroeien doorloopt?

Wanneer is bijvoorbeeld de fase waarin een kind vooral vraagt "Wat is dat?" en wanneer de fase waarin een kind vooral vraagt naar het waarom van alles wat hij ziet en ervaart?

En wanneer is de fase waarin een kind vieze dingen superinteressant vindt?

Er zijn vast nog meer fasen op te noemen; ik wil ze graag horen! En bij welke leeftijd hoort het door mij beschreven gedrag?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Ik zal geen beste antwoord kiezen omdat verschillende antwoorden handige informatie bevatten en ik dus geen "beste antwoord" kan kiezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je het vreselijke 'oei ik groei' maar in de kast laat staan, zijn de meeste boeken over kinder- en ontwikkelingspsychologie goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het consultatiebureau
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er het best achter door zelf kinderen te "nemen".

Antwoorden (8)

Als je echt geinteresseerd bent in de psychologie achter het kind en de ontwikkelingfasen van jonge kinderen kan ik je het volgende boek aanraden:
- Ontwikkelingspsychologie, L. van Beemen 2003
Daarin is echt alles te vinden over alle mogelijke fasen die kinderen doorlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit boek is voor Pabo studenten geschreven, is een studieboek en is minder geschikt voor ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je daar zelf ervaring mee, dat het voor ouders minder geschikt zou zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal duidelijk, dat had ik nog niet gelezen. Sorry. Ik vind het zelf overigens niet echt zo 'professioneel en deskundig'. Als je bepaalde informatie over kinderen goed wilt weten is het een prima boek. En in dat opzicht maakt het naar mijn idee niet uit of je juf bent of moeder. Fases zijn fases, en die staan beschreven.
Maargoed, ieder zijn ding. Ik heb er veel aan gehad en daarom heb ik de tip gegeven.
volgens Freud:

chronologisch:

orale fase, http://nl.wikipedia.org/wiki/Orale_fase

anale fase, http://nl.wikipedia.org/wiki/Anale_fase

fallische fase, http://nl.wikipedia.org/wiki/Fallische_fase

latentie fase, http://nl.wikipedia.org/wiki/Latentiefase

genitale fase. http://nl.wikipedia.org/wiki/Genitale_fase

geen idee oftie gelijk had hoor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leeftijden staan er telkens bij en als je begint bij de eerste, is er vanzelf door te klikken naar 'volgende fase'.

Sorry, maar het was dus te uitgebreid om 't anders te verwoorden dan dit kopieer- en plakwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande link vind je de fasen in de taalontwikkeling vnan een kind. De "waarom" fase begint tussen de 2-3 jaar.
Op de site kun je ook bijv. de sociale ontwikkeling van kinderen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima link
+1
dit is een erg leuke website

http://www.peuterplace.nl/peuter/pg/sitemap.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een boek dat heet "Oei, ik groei". Kijk maar eens op google of bij bijvoorbeeld Bol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra het kan wijzen.Dit wil ik en dat wil ik .Als je zou reageren op praten dan is het zodra ze gaan praten. Dat kan zijn met 2 jaar en voor een ander kind als hij 4 is.Als hij al een broer of zus boven hem heeft neemt die wel het woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je inderdaad verdiepen in de ontwikkelingspsychologie.
Echter: Ik zou niet te precies aan die ontwikkelingsfasen proberen vast te houden. Ieder kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier.

En de 'waarom-fase'? Ach zitten we hier op GV niet allemaal daarin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al een heleboel links gehad om het een en ander over de ontwikkeling van je kind te weten te komen. Zeker die van Lala is een heel aardige link.
Maar als je geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van je kind wil ik je aanraden om naar een goed boekhandel te gaan en daar een boek uit te zoeken dat bij jullie manier van opvoeden past. Als je kiest voor een redelijk compleet boek (0-12 jaar) dan heb je daar jarenlang plezier van. Dit is de investering wel waard. Houd er wel rekening mee dat ieder kind zich ontwikkelt op zijn eigen unieke manier. Je moet zo'n boek niet als leidraad gebruiken, maar als ondersteuning. Ook hoef je je geen zorgen te maken als je kind niet alles volgens het boekje doet. Bij de ontwikkelingsfasen staan heel leuk grenzen, maar deze moet je allemaal heel globaal nemen. Ik ga ze niet voor je opschrijven, want ik hecht hier niet zoveel aan. Uit ervaring weet ik dat ze allen maar kloppen bij het gemiddelde kind en dat ene specifieke kind ben ik nog nooit tegen gekomen.

Mocht je overgaan tot de aanschaf van een goed boek met informatie over opvoeding en de ontwikkeling van kinderen,
let dan bij de aanschaf wel op dat dit boek voor ouders geschreven moet zijn en niet voor professionals. De benadering daarin is namelijk heel anders. Als ouder hoef je niet professioneel te zijn, wel tot op zekere hoogte deskundig, maar je mag ook voor een deel op intuïtie opvoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb overigens zelf geen kind(eren), maar vind het onderwerp gewoon interessant.