Komt er bij volksstammen die bijv. in het oerwoud leven ook ADHD onder de mensen voor.??

Of zou ADHD toch te maken hebben met welvaart???
Verder alle respect voor ADHD ers,ik heb zelf nl. ook twee kinderen die deze stoornis hebben.
Het is meer dat als je ooit documentaires ziet,je deze mensen allemaal een beetje op de zelfde manier ziet reageren.Dus voel je aub niet aangevallen of beledigt door mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

ADHD kun je niet vaststellen door iets te meten (zoals suikerziekte). Je stelt het vast door gedrag te beoordelen. Er zijn criteria voor dat beoordelen vastgesteld. Maar ie blijven nog altijd zo ruim. Wat de een ziet als een duidelijk probleem, door de ander helemaal niet zo sterk hoeft te worden ervaren. De ene psycholoog/psychiater geeft de diagnose makkelijker dan de andere. En het maakt ook uit wat je doet voor activiteiten. of iets een beperking voor je vormt. Om maar iets te noemen: een werknemer in een rolstoel heeft daar relatief weinig last van in kantoorwerk. Maar hij zou hopeloos falen als hij zou proberen een baan te zoeken als hardloper.
Wat ik bedoel te zeggen is: een kind met een aandachtstekortstoornis (de A uit ADHD) valt op in een omgeving waarin veel van de aandacht wordt gevraagd, bijv. op school of in situaties waarin van alles gebeurt waar hij op wil reageren. Op andere momenten kunnen ze soms wel geconcentreerd iets doen. Onze schoolmaatschappij is erop gericht dat je lang stil kunt zitten en kijken/ luisteren. Je kunt je voorstellen dat een actief kind dat overal op wil reageren in het oerwoud minder problemen ervaart. Daar is het misschien wel juist een kwaliteit. Of wordt het bij wijze van spreken pas een probleem als hij zijn aandacht zo versplinterd heeft, dat hij die giftige slang niet op tijd ziet.
Verder hebben ze bij die volksstammen geen orthopedagogen/psychologen/psychiaters die diagnoses stellen; dan krijg je ook vanzelf minder ADHD'ers :-) Het hebben van die diagnose is er waarschijnlijk ook veel minder belangrijk. Hier is het belangrijk om de benadering erop aan te kunnen passen op school bijvoorbeeld.
Van de factoren die ADHD veroorzaken weten we nog heel weinig. Misschien zijn er wel altijd van deze kinderen geweest (Dik Trom? Pietje Bell?), maar werden ze vroeger niet als gezien als kinderen met een aandachtsprobleem. Dan heb je gewoon kinderen met meer of minder aandacht. Zoals de een rood haar heeft en de ander zwart. En al die zaken als suiker, snoep, kleurstoffen, teveel prikkels: natuurlijk doen ze vast wel iets met de ontwikkeling van de concentratievaardigheden! Maar of dat helemaal verklaart dat er mensen ADHD hebben? Moeilijke vraag. Zelfs als je zoals als ik orthopedagoog bent. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (4)

ADHD is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen mode-ziekte. De stoornis is al aan het begin van de vorige eeuw omschreven alleen noemden ze het toen vaak (foutief) MBD, minimal brain damage.
Het welvaartsniveau aan het begin van de vorige eeuw is niet te vergelijken met die van nu en ook toen al waren er dus kinderen met ADHD-symptomen.
Ik vind dus dat we gerust kunnen aannemen dat ADHD geen welvaartsziekte is.
Je bent op deze vraag gekomen na het zien van een aantal (docu's?) over inheemse volkeren. Jij hebt daarbij geconstateerd dat er geen mensen of kinderen 'opvallen' door afwijkend gedrag of ADHD-gedrag.
Dat zou je weleens goed gezien kunnen hebben. Wat mij betreft is de meest logische verklaring dat kinderen die in een 'natuurlijke' omgeving leven er ook minder -zichtbare- last van hebben.
Ik heb ook een ADHD-er in huis en als ik met hem een dagje het bos in ga of een dag ga doorbrengen in een speelpark o.i.d. dan vallen zijn symptomen absoluut niet op. Maar als hij tussen 30 kinderen rustig en stil aan zijn tafeltje in de klas moet zitten valt hij wél op. Logisch, de schoolse omgeving vraagt heel veel van hem, die omgeving vraagt rust en concentratie en dat is heel moeilijk voor hem. Maar als hij lekker los mag dan merk je nauwelijks verschil tussen hem en zijn leeftijdsgenootjes.
Het is dus niet zozeer de welvaart als wel de eisen vanuit de omgeving, die passend zijn bij welvaart, die de symptomen uit vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GROOOOOTE +!!!
Kimath
12 jaar geleden
Wow, duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker +
Ik denk dat ADHD een welvaartsziekte is. Een mens in de westerse wereld wordt haast non-stop blootgesteld aan verschillende stimulansen. En daarbij het voedsel wat we binnen krijgen zit boordevol met conserveringsmiddelen en suiker. Ook is het opvoeden van kinderen steeds meer een eenzame taak geworden. Alleen het directe gezin mag disciplineren.
Terwijl een volksstam de hele stam betrokken is bij de opvoeding. De voeding is puur en het levenstempo ligt stukke lager.
Natuurlijk zijn er extreme gevallen, maar die worden strak gehouden. Met hele duidelijke regels.
Maar momenteel zie je tevaak dat een kind als ADHD wordt bestempeld zodra het een gedragsprobleem heeft, en dan maar meteen volgepropt wordt. In plaats van het probleem aan te pakken.
Maar het is wel een interessant fenomeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat voeding, waaronder ook conserveringsmiddelen of suikers, verantwoordelijk is voor ADHD:
"Het verband tussen voeding en ADHD is niet duidelijk. Ook de relatie met kleurstoffen is niet helder. Er kunnen dan ook geen concrete voedingsadviezen gegeven worden om de symptomen te verminderen. Dat bericht het RIVM op basis van een literatuurstudie. Een relevant effect van voeding op ADHD kan onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd worden. Er zijn daarvoor te weinig grote en kwalitatief goede studies uitgevoerd. Het RIVM constateerde wel aanwijzingen voor een relatie tussen voeding en ADHD, maar meent dat aanvullend onderzoek nodig is." Zie: http://www.artsennet.nl/actueel/Nieuws-onderzoeken/Nieuwsartikel/Relatie-voeding-en-ADHD-nog-onduidelijk.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt niet zo aardig tov mensen (of hun kinderen) die ADHD hebben. de enige wijze waarop ADHD in mijn ogen een welvaartsziekte is, is omdat mensen in het oerwoud wel andere problemen hebben dan dat hun kind druk gedrag vertoont.
Nee, een druk kind wordt daar beschouwd als een druk kind, zonder dat men er enig benul van heeft, wat de oorzaak kan zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil hier dus mee aangeven dat als het daar voorkomt, niet als zodanig herkend wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer juist! bovendien hebben ze in het oerwoud wel andere dingen om zich druk over te maken zoals 'goh, die gifslang komt wel erg dichtbij', 'kan ik die rode besjes eten of zijn ze giftig', 'is de moesson al begonnen of is het zomaar een buitje'.
Onze snelle maatschappij met hoge eisen, maar ADHD wel sneller tot een handicap: je komt minder goed mee.

Bij de natuurvolkeren echter, zou ADHD wel eens een welkome aanpassing kunnen zijn. De gevoelde onrust leidt dan tot verder trekken. De verhoogde associativiteit leidt tot meer creativiteit en dus meer kans op overleven in een nieuwe en onbekende omgeving met nieuwe gevaren.

Er was namelijk een documentaire die de trek van de mensen liet zien vanuit Afrika. Die kan immers bepaald worden door dna-onderzoek. Het is opvallend, dat het percentage ADHD'ers toeneemt, naarmate de mensen verder zijn doorgetrokken over de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij de natuurvolkeren echter, zou ADHD wel eens een welkome aanpassing kunnen zijn...."
>Ook in "onze maatschappij" is AD(H)D een welkome aanpassing. ADHD-ers zijn vaak erg creatief.
Die creativiteit kan gunstig zijn, er zijn veel uitvinders, onderzoekers en artiesten te vinden onder ADHD-ers. Wat dacht je van mensen als Einstein, Graham Bell, Mozart, Jim Carey of Richard Branson, zij hebben naar verluidt ook allen ADHD en hun bijdragen aan de wereld zijn ook erg welkom.
Zie o.a.: http://add-adhd.lifetips.com/cat/57754/famous-people-with-adhd-add/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mooi.
Maar ik had het over de migratie vanuit Afrika, zo'n 60.000 geleden. De onrustig mensen gingen verder. En zo komt het dat zij meer ADHD hebben. Naar verluidt, hoor.
In Zuid-Amerika zijn doden bij voetbalwedstrijden heel gewoon.
Verder vind ik het wel vreemd, dat ADHD gepaard gaat met 5% minder hersenweefsel in bepaalde delen van de hersenen. Naar mijn idee past dit niet bij het bovenvermelde.