Hoe kun je empathie aanleren?

Een vriendin heeft als klein meisje geleerd dat vrouwen niet voor zichzelf mochten opkomen. Zo was het vroeger. Veel later heeft ze deze overtuiging kunnen loslaten. Ze heeft vervolgens kunnen leren om voor zichzelf op te komen. Tot dan toe paste ze technieken toe als passief verzet, vergeten, anderen de schuld geven en afleiding zoeken.
Nu ze voor zichzelf kan opkomen, komt er ruimte om het standpunt van de ander beter te leren kennen. Immers, ze kan nu iets met dat standpunt doen. Nu is dus het punt aangekomen, om meer empathie aan te leren. Dan dat? Hoe?

Toegevoegd na 7 uur:
Even voor de duidelijkheid: een ander mens tot empathisch gedrag bewegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Empathie is een vermogen om je in te leven in de gedachten en gevoelens van een ander. Het is moeilijk om min of meer vaststaande vermogens te vergroten. IQ is ook redelijk statisch en kan moeilijk vergroot worden zo ook het geval met inlevingsvermogen.

Toch door training en veel oefenen kan hier een lichte verschuiving in ontwikkeld worden.

Iemand zijn overlevingspatroon en overlevingstrategie wordt over het algemeen niet overboord geworpen, het zal altijd deel van diegene blijven aangezien dit je fundament en basiskarakter is die je door de loop der jaren ontwikkeld hebt.

Je kan wel nieuwe vaardigheden en inzichten aanleren maar dit proces neemt meestal jaren in beslag en vergt veel doorzettingsvermogen en daarnaast een stimulerende omgeving die haar accepteert en waardeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat een mooie ontwikkeling!
Empathisch vermogen ontwikkel je door liefde te voelen voor haarzelf en haar medemens in plaats van angst. Een andere manier van zeggen is: door vanuit liefde te komen in plaats vanuit angst.

Harte groet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen: wat is empathie nou precies? Diverse woordenboeken verklaren het als 'het vermogen zich in anderen in te leven'.
Mmm... een vermogen dus. Een talent. Kun je zoiets aanleren?

Waar het op neerkomt is dat je ten eerste dat vermogen, dat talent, moet hebben. De een heeft het in grotere mate dan de ander, maar het komt zelden voor dat iemand het niet heeft.
Ten tweede moet er een bereidheid aanwezig zijn om naar een ander te luisteren en die ander dichterbij te laten komen.
Ten derde de wens om zelf dat aanwezige vermogen, dat talent, te doen groeien. En dat kan alleen door oefening. Alles valt te leren, en ook al word je er misschien geen ster in, álles valt te leren!

Als praktische tip nog het volgende: kijk eens op de site van eftnederland.nl. EFT (Emotional Freedom Techniques) of 'meridian tapping' is een serie zachte klopjes op diverse energiebanen (meridianen) op het lichaam, en daarmee kun je een ongelooflijk scala aan emotionele en symptomatische klachten verbeteren/genezen. Het is een simpel hulpmiddel dat wonderen kan verrichten! Mits de bereidheid om te veranderen aanwezig is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Empathie ontwikkelen is te leren, maar het kost tijd.
Iemand kan zich alleen inleven in een ander als hij inzicht heeft in zichzelf.
De basis van inzicht in de ander is herkenning van gevoelens en situaties waarmee u zelf te maken hebt.
Natuurlijk is het mogelijk om inlevingsvermogen te ontwikkelen door de omgeving goed te bestuderen en boeken over gedrag en psychologie te lezen.
Maar zelfinzicht blijft de basis.
Pas wanneer u uw eigen gevoelens en gedachten kunt plaatsen, kunt u zich in een ander inleven.
Hulp vragen, bijvoorbeeld aan een coach of psycholoog, kan daarbij soms nodig of nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er een mogelijkheid dat jij misschien iets harder gaat dan zij? Mijn ervaring is, dat iemand die vanuit het niets moet leren om voor zichzelf op te komen, daarin een tijd lang enorm overdrijft. Dat doet ze om te voorkomen dat ze in oude valkuilen stapt. Ze kan onbewust nog bang zijn, dat anderen weer over haar heen gaan lopen zodra ze zich wat invoelender opstelt. In dat geval geeft het haar een gevoel dat ze weer meegaand is. Of ze wordt bang voor dat het weer gaat gebeuren. En dat is reëel: de omgeving heeft ook nog de verwachting dat ze zich wel aanpast. Je praat dus niet alleen over het oefenen met empathie, maar ook over het weer loslaten van gedrag waarin ze zich nu veilig is gaan voelen. Dat is heel eng en kan ze het beste oefenen in situaties dat ze zich veilig voelt. Push haar dus niet te hard. Het kan zijn, dat zij nog niet toe is aan een stapje minder. Terwijl jij vindt dat ze dat wel zou mogen. Dat is ook logisch overigens hoor, ik heb de ervaring dat het niet meevalt als iemand aan het leren assertief te worden! Tjonge wat krijg je dan een hoop over je heen... Misschien kan je haar jouw behoefte vertellen, en haar uitnodigen om een beetje op jou te oefenen. Het zal haar dan helpen als ze er van op aan kan dat je niet over haar heen gaat lopen, hoe dan ook!