co-ouderschap en (basis-)school keuze

Mijn ex-partner en ik zijn inmiddels zo'n 3 jaar gescheiden en zijn toen in goed overleg een co-ouderschap aangegaan om onze (nu) 6 jarige zoon.
Wij woonden gezamelijk in Amsterdam en "mams" is naar hoorn vertrokken alwaar zij bij haar scharrel in huis trok en is gaan samenwonen.
Onze zoon is de ene week bij paps en de andere week bij mams en zo wisselen we dat af.
Onze zoon zit (nog) op een basisschool in Amsterdam, op een steenworp van zijn ouderlijk huis (waar hij dus ook woont, maar niet ingeschreven is).
Nu proef ik dat "mams" nog niet klaar is met haar "verlanglijstje" en heb het donkerbruin vermoeden dat zij onze zoon na dit schooljaar wilt laten verkassen naar een school in Hoorn.
Kan "mams" dit zomaar doen of zal zij dit bij de rechtbank voor elkaar moeten boxen ?

Ik weet dat mijn zoon het hier erg naar zijn zin heeft, heel veel vrienden en vriendinnetjes heeft, dit wil ik hem dus ook niet laten ontnemen.

Toegevoegd na 4 dagen:
@mbouman
Voor op dit moment is de afstand (Hoorn/Amsterdam) niet zo onpraktisch.
Dit komt omdat mams op een steenworp afstand van mijn zoon zijn basisschool werkt.
Ik schoot tekort dit even in het verhaal mee te nemen ;)

@BvW
Oke ... nu dan geen scharrel meer en inderdaad haar partner.
Toen, en dan heb ik het over de tijd dat wij niet gescheiden waren had zij met hem
(zo bleek achteraf na het in elkaar draaien van het echtscheidingsconvenant) een affaire.
Vandaar dat ik de term "scharrel" gebruik om dit te illustreren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat je voor je zoon niet wilt dat hij nu ook nog eens zijn school -en alles wat daarbij hoort- verliest. M.i. is dat ook niet wenselijk, een kind van gescheiden ouders heeft vaak al zoveel verloren, de veiligheid van het gezin, waardevolle tijd met de ouders, zijn huis en buurt, daar zou niet ook nog eens de school bij moeten komen.

Hoe te handelen? Ik zou zeggen: ga eerst een gesprek aan met je ex hierover en geef aan hoe jij hierover denkt. Dat zal wel een moeilijk gesprek worden en de uitkomst is onzeker.
Vervolgens zou ik contact opnemen met de school. Een school mag een kind uitschrijven op basis van de beslissing van 1 ouder maar dat mogen zij niet zomaar doen als ze een aannemelijke twijfel hebben over het standpunt daarover van de andere ouder. (Zie voor meer informatie hierover link bij de bron.)
Neem ook contact op met je advocaat, die kan je verder adviseren over hoe nu verder te handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen kunnen een hoop hebben hoor, ik ben vroeger ook van de ene school naar de ander gegaan vanwege het werk van mijn vader, niemand deed daar moeilijk over, niemand had het over het effect wat dit op de kinderen zou hebben, het was gewoon zo. Ik heb er ook helemaal geen nadelige gevolgen van ondervonden, ik heb wel geleerd me snel aan te passen, me overal snel thuis te voelen. Zo kun je ook omgaan met een situatie als deze, het is gewoon zo, vader en moeder wonen te ver van elkaar af om de situatie te laten zoals het is en zullen een oplossing moeten zoeken.
Een verhuizing naar moeder toe is er een van. Niet elke scheiding is een drama, ga er als ouders nuchter mee om en kijk naar het belang van het kind, maar ook naar wat praktisch haalbaar is. Ga er niet als vanzelf vanuit dat het voor kinderen altijd iets negatiefs is dat de ouders gescheiden zijn.

Andere antwoorden (3)

En dat is dus het grote nadeel van co ouderschap ipv een toewijzing door de rechter.
Het klinkt ideaal, samen voor de kinderen zorgen.
Maar op dit soort momenten loopt een van beiden keihard tegen de realiteit van het dagelijks leven aan.

Gezien de afstand van Amsterdam naar Hoorn is het onpraktisch geworden om week om week bij pa of ma te zijn.
Dit stomweg omdat er een school gekozen zal moeten worden.

Wanneer jullie niet naar de rechter willen zullen jullie in goed overleg een school moeten zien te vinden.
Maar houdt er rekening mee dat als jij je niet naar de "wensen" van moeder schikt, deze zomaar eens een geding aan kan spannen om een toewijzing te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooraleerst dat je expartner een nieuwe vriend heeft, maakt hem nog geen 'scharrel'. Ik neem aan dat jij de afgelopen drie jaren geen relatie hebt gehad?

Zet je eigen frustraties opzij en ga uit van het belang van je zoon. Een rustige jeugd in een goede omgeving.

Een omgangsregeling waarin je zoon's ouderlijk huis in Hoorn staat is niks mis mee. Er Ijn daar prima scholen. Je kan de bezoekregeling vaststellen op 1X per 14 dagen een weekend bij jou. Wil je betrokken blijven bij de opvoeding, stel voor dat jij de buitenschoolse activiteiten (sport ed) verzorgd. De afstand Amsterdam Hoorn is echt niet zo groot.

Kom je er met je zelf niet uit of jullie als ouders, ga samen naar jeugdzorg of kinderbescherming en vraag daar een onafhankelijk, bindend advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadelen co-ouderschap:

Het is een vereiste dat de communicatie ook na de scheiding tussen beiden ouders nog goed te noemen is.

Een co-ouderschapsregeling betekent dat er over allerlei “normale doordeweekse beslommeringen” goed gepraat moet kunnen worden. Ook zult u, uw ex-partner in de regel vaker zien. In sommige gevallen kan dit emotioneel wat problemen geven.

U moet er expliciet voor kiezen om na uw scheiding binnen een redelijke “straal” van elkaar te gaan wonen.

Als u eenzijdig van een co-ouderschap wilt afzien, dan kan dit voor de nodige obstakels zorgen. Er wordt heel veel waarde gehecht aan deze regeling en in de rechtspraak is het al meerdere keren voorgekomen dat bij een procedure, waarbij dus een ouder een verhuizing van de andere ouder wilde tegenhouden, dit door de rechter goedgekeurd is, dan wel dat de ouder die wilt verhuizen te maken krijgt met opgelegde beperkingen (bv. minder ver mogen wonen dan wenselijk was). Het lijkt erop dat uw ex-partner niet met u overlegd heeft en het klinkt (van beide kanten) alsof overleg moeizaam verloopt.

Volgens mij zit er niets anders op dan met haar gaan praten. Jullie zullen er samen uit moeten komen. Als dat niet lukt zou je een mediator kunnen inschakelen. Als dat ook niet lukt of als je dat niet ziet zitten, kun je naar de rechter stappen. Stel allebei het belang van je kind voorop.