Heeft mijn ex na de scheiding nog inzagerecht op de rekeningen van ons kind?

Ik ben zeer recent gescheiden. Zopas opende ik op naam van ons kind (net 3 jaar oud) een spaarrekening. Heeft mijn ex hier inzagerecht in? Ik gaf haar alleszins nergens enige volmacht voor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een kinderspaarrekening kun je alleen geld storten, er kan niets van worden afgehaald tot je kind 18 jaar is.

Antwoorden (5)

Je ex heeft neem ik aan ook ouderlijk gezag? Zo ja, dan heeft zij uiteraard recht op inzage van rekeningen op naam van jullie kind.

Als je dat niet wilt, kun je een spaarpotje beginnen op je eigen naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft inderdaad ook ouderlijk gezag (co-ouderschap in bilocatie).
Ik neem wel aan dat zij (gelet op het feit dat ik geen volmacht gegeven heb) niet aan dat geld kan?
Eerlijk gezegd mag ze gerust zien wat er op die rekening komt en gaat (het is tenslotte ook nog steeds haar zoon). ...maar hoe doet ze dat eigenlijk? Ben ik verplicht haar die rekening te melden? Kan zij gewoon bij een bank vragen naar de rekeningen op naam van onze zoon (en is de bank dan verplicht daar op te antwoorden)? Moet ze mij daar naar vragen?
Welke wet specificeert dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vader en moeder hebben beiden hetzelfde recht zolang het kind minderjarig is. Dus ze kunnen ook beiden een pas hiervoor aanvragen en geld afhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou toch ook van de gekke zijn als dat niet kon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt toch niet Suzy, dat pa spaart en ma het er af kan halen? Dat zou ik pas van de gekke vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld op rekening van een driejarig kind is eigendom van het kind, niet van één van de ouders. En de ouders beschikken over het eigendom van zo'n jong kind. *Beide* ouders. En zo hoort het ook. Als je echt een situatie hebt waarin je er niet op kunt vertrouwen dat ma het geld dat pa spaart niet van het kind afpakt, is er iets bijzonders aan de hand. Of ma moet dan uit de ouderlijke macht gezet worden (dán mag zij niet over het eigendom van haar kind beschikken), óf pa moet geld sparen op een rekening die op zijn eigen naam staat. Je mag niet van een bank verwachten dat die ertussen gaat zitten en een ouder die ook de ouderlijke macht over een kind heeft, de toegang tot een bankrekening van dat kind ontzegt. Het is immers een bank, geen voogdijrechtbank.
hoi
je moet er geen geld meer op doen
wand zo als ik weet kan je niet die rekening verwijderen
haal al je geld er af van je kind wand je ex kan het er wel afhallen ik spreek uit ervaring mij ex heb ook gedaan
en ik kan nix aan doen dus kijk uit haal het er af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad ook als de rekening op naam van het kind staat en je ex heeft ook ouderlijk gezag (wat erg waarschijnlijk is), dat ze er gewoon aan mag komen.
Als je dit wilt voorkomen, kun je dat alleen doen door of een ouderwetse spaarpot te starten, of een (extra) spaarrekening op jouw naam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft inzage recht, maar ik neem aan dat er alleen opnames gedaan mogen worden als jij er voor tekend?
Dus dan kan zij eigenlijk niets doen. Ik zou haar ook niet laten storten op die rekening. En als ze dat wel wil doen dan cash. En evt. Bankpassen ook vernietigen. Zo kan ze nergens op claimen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe bankpas is zo aangevraagd als moeder zijnde, dus dit is ook geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dan is een optie alleen een spaar rekening te openen en de daarbij behorende betaal rekening op te heffen. En dan bij de bank aan geven dat je geen betaalpas wil rn dat opnames uitsluitend aan het loket mogen met een handtekening van een bepaald persoon.
Bij de abn is dit mogelijk.
Anders even overleggen met de bank, er moet iets op te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden ouders hebben volmacht 1 ouder kan de ander niet uitsluiten.
Ik neem aan dat het contact met je ex na de scheiding niet al te best is. Waarom heb je haar dan op de hoogte gesteld dat je die rekening hebt geopend? Je had dat veel beter stilzwijgend kunnen doen, dat was je ex ook niet gaan zeuren over inzagerecht. Als zij ook de voogdij over jullie kind heeft, dan heeft zij idd ook inzagerecht.