Welke tradities zijn er in andere Europese landen bij een geboorte?

In Vlaanderen zijn het "suikerbonen" in Nederland "beschuit met muisjes". Kent er iemand nog andere gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Joden
Meisjes krijgen een zegening in de synagoge. De jongetjes worden op hun achtste geboortedag besneden, waarbij er een zegespreuk wordt uitgesproken.

In Amerika neemt de nieuwe vader vaak een potje blauwe of roze pepermuntjes mee naar het werk. Bij de indianen worden er door de medicijnman (of vroedvrouw), jongens- en meisjesnamen genoemd. Eigenlijk worden deze namen naar de baby geroepen. Komt de baby niet, dan wordt de kleine gelokt met speelgoed. Bij de Hopi Indianen krijgt de bevallende vrouw een wezel te eten, dit is omdat deze diertjes snel door kleine gaatjes kunnen glippen.

Hindoes
Bij deze baby's wordt het hoofdhaar afgeknipt. Dit haar gooit men in stromend water. Dit wordt gedaan, omdat het haar van een pasgeboren baby onrein zou zijn.

Bali
De eerste 6 maanden wordt de pasgeboren baby van de grond gehouden. Zodra de 6 maanden voorbij zijn, volgt er een grote ceremonie. Als de vrouw zwanger is, mag ze niet in de tempels komen, omdat zwangeren als onrein worden beschouwen

In Gambia heeft de barende vrouw het niet makkelijk, ze mag geen kik geven. Als de baby is geboren, wordt er wat bloed uit de navelstreng om het mondje gesmeerd. Het is de vroedvrouw die de baby als eerste aan de borst neemt.

En nog veeeel meer staan allemaal op deze site!
http://www.babybytes.nl/encyclopedie/K/Kraamperiode/Tradities-na-geboorte