wat kan een moeder doen en welke rechten heeft een aleenstaande moeder

een kennis heeft een inwonende kind die meerderjarig is van alles pakt en doet en gebruikt in en om huis, kennis word uitgescholden met erge dingen door haar kind ziekte en daaraan ook dood mag gaan
ander minder jarig kind werd bedreigd met mes, kennis heeft dit tegen huisarts gezegd........ ook de meerderjarige gezegd volgende keer aangifte te doe. kennis heeft het moeilijk omdat inwonend kind zich niet aan afspraak en huisregels houd meerderjarige loopt bij een psycholoog waar kennis niet van hoor om dat kind ouder is dan 18 en kennis geen inzage heeft kan iemand die ervaring heeft met het wetboek advies geven zodat kennis iets kan doen aan deze situatie, kennis heeft ook gelopen bij een maatscappelijk werker maar die kon niets doen omtrend vind het wel erg voor haar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is geen vraag, zonder vraagteken.
Ik bedoel, het verhaal is niet te lezen zonder leestekens.

Het beste antwoord

Dit lijkt op het nog grote taboe "oudermishandeling". Dat hoeft niet lichamelijk te zijn. Geestelijke kwellingen en vernederingen zijn minstens zo erg. Van het moment dat je bang moet zijn als je kind thuiskomt, is er wel degelijk iets ernstigs mis.

Misschien herkent de moeder zich in 1 van de volgende getuigenissen. Er staat soms ook bij hoe die mensen het probleem hebben aangepakt.

http://oudermishandeling.webs.com/getuigenissen.htm

Wens haar sterkte!

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieronder nog een website over dit onderwerp:
http://www.mishandelingvanouders.be/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Idd je kennis krijgt geen inzage in medisch dossier. Je kennis kan wel na psycholoog gaan en vertellen wat er speelt,die mag daar niet op ingaan maar kan t by een volgend gesprek met meerderjarige wel meenemen. Als je kennis uit huis plaatsing wil kan ze dit aangeven by psycholoog. Sterkte voor je kennis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt hard, maar wat in zo n geval moet worden gedaan is: de meerderjarige zoon uit huis zetten.
Als hij niet thuis is, andere sloten op de deur laten zetten, en de politie waarschuwen.
Dit komt helaas vaker voor. Nog beter is het dat de kennis vantevoren naar het spreekuur van de politie gaat en daar vertelt dat de zoon het huis uit moet.
De zoon kan zich vervoegen bij de daklozenopvang.

Vantevoren zou de kennis er mee kunnen dreigen: Jongen, je luistert, of je gaat het huis uit, en dan kun je naar de daklozenopvang, dat en dat adres.
Luistert hij niet, dan moet je er werk van maken.

Er is namelijk maar een baas, en dat is degene wiens naam op de voordeur staat. Meerderjarige kinderen hoeven niet meer thuis te wonen.
De mens is een nestvlieder. Dwz volwassen mensen vliegen uit en de ouden zetten de jongen buiten.

Kijk als het gaat om prettig samenwonen, dan is het wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He, da's typisch. Ineke heeft het over een zoon, ik dacht aan een dochter toen ik de vraagstelling las. :)

Inhoudelijk heeft Ineke gelijk, het is voor iedereen het beste als dat 'kind' de deur uit gaat.
Alleen komt dit gedrag meestal niet zomaar uit de lucht valt als iemand meerderjarig wordt. Zo'n kind is zijn / haar hele leven al moeilijk geweest en de ouder heeft het uit onmacht, angst of om andere redenen jarenlang op z'n beloop gelaten. Van zo'n ouder kun je niet verwachten dat die nu opeens wel de moed heeft om zoiets ingrijpends te doen als een kind de deur uitzetten. Het kind -dat altijd kon doen waar ie zin in had- zal zich op dat moment gegarandeerd flink verzetten en dreigen, misschien zelfs agressief worden. Dat was immers de manier waarop hij altijd zijn zin kreeg.
Het lijkt me sterk dat deze moeder dan nog de poot stijf durft te houden. Toch zal dat moeten, want als je eenmaal aan een 'uitzettingsactie' begint en halverwege terugkrabbelt, zal het later 100 keer moeilijk zijn om het alsnog gedaan te krijgen.

Het lijkt mij daarom het beste dat de moeder hier zelf hulp in zoekt. Maatschappelijk werk is inderdaad veel te soft en zal alleen maar met haar praten over wat zij voelt en hoe zij zich op moet stellen. Maar de maatschappelijk werker zal niet helpen bij een daadwerkelijke uitzetting.
Juridisch advies en juridische acties kunnen helpen, bij het juridisch loket (zie link) kunnen ze de moeder vertellen wat de rechten, plichten en mogelijkheden zijn.

Meldt het ook elke keer bij de politie, zodra het kind over de schreef gaat, zodat de politie ook echt in kan grijpen als het goed fout gaat. (Melden is iets anders dan aangifte doen. De politie is door de melding op de hoogte, maar zal nog niks doen.)
En vooral: laat de ouder een of meer goede vrienden zoeken die haar kunnen steunen, die erbij kunnen zijn als dingen gezegd of gedaan moeten worden en die een toevluchtsoord kunnen vormen voor de moeder als zij echt te erg bedreigd gaat worden.

Heel veel succes en sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kennis moet niet langer praten maar in actie komen. Kennis ziet het schijnbaar als een probleem dat er geen inzage is in het dossier. Dat is in deze situatie irrelevant, het lezen van dat dossier gaat geen oplossing bieden. Deze kennis moet prioriteiten gaan stellen en de eerste moet zijn veiligheid. Veiligheid voor de kennis zelf maar vooral ook voor het andere minderjarige kind, daarvoor is hij/zij verantwoordelijk. Voor de 18 jarige niet meer. Een deadline stellen lijkt me een oplossing. De 18 jarige moet weten wat er van hem verwacht word en zich daaraan houden, de consequentie is vertrekken. Licht buren/vrienden en eventueel de politie in en roep hun hulp in als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er bedreiging plaats vindt dan aangifte doen en het 'kind ' wordt uit huis geplaatst. Dit gebeurt onder dwang omdat het een gevaar voor de omgeving oplevert.