mijn zoontje van 22 mnd word boos als ik boven hem zijn slaapzak aan wil doen en hem in zijn bedje wil leggen, wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het probleem, maar pas op dat je niet dingen gaat doen of toelaten die je eigenlijk zo niet wilt, alleen om stennis te voorkomen. Dat is een heilloze weg. Jij hebt de regie, niet hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot z,n hoeveelste jaar wilt u nog een slaapzak gebruiken?
Is het soms beneden het vriespunt in die slaapkamer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sxiopo
ze hebben winterslaapzakken en zomerslaapzakken uitgevonden. ook met voering die je erin kan ritsen of eruit kan ritsen, slaapzakken met mouwen en zonder mouwen. je kan alle kanten op dus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms wil het ook nog wel eens helpen als ie zelf mag proberen de slaapzak aan te doen. Wat knap van je, je kan het al bijna zelf, wat een grote jongen!!

Antwoorden (6)

Doe hem beneden zijn pyjama en slaapzak aan en lees hem eerst nog een verhaaltje voor voordat je hem in bed legt.

Ga geen strijd met je kind aan, want je verlies het altijd. Zorg dat hij voor het slapen gaan goed rustig is. Geen t.v. geen speelgoed enz. Zo min mogelijk prikkels zorgt voor rustigere kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon boven hem zijn slaapzak aandoen en hem in zijn bedje leggen. Jij bent de ouder, niet hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meeste kinderen zijn nog te druk in hun hoofd op het moment dat zij richting bed gebracht worden.
Ga jezelf na, als je net uit bent geweest en thuis komt dan gaan de meeste mensen ook niet gelijk naar bed maar moeten ook eerst even hun gedachten verzetten.

Dus probeer eens zo'n uurtje voor het slapen gaan al een coolingdown in te lassen.
Pyjama alvast aan, geen speelgoed meer, eventueel een luistersprookje, sesamstraat ofzo kijken en nog een glaasje drinken. Dan pas richting bed, slaapzak aan en nog een verhaaltje voor lezen en dan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg de slaapzak gespreid bovenop de dekens van het ledikantje, zo doet mijn dochter het. Ze legt de kleine erop en doet hem dus aan in het bedje nadat ze altijd eerst een klein verhaaltje heeft voorgelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohjee, de slaapzak betekent slapen. dat wil hij niet dus word boos.
het kan het een machtsstrijd worden (moeders is de baas, kind moet slapen, zoontje wil niet en protesteert) de slaapzak is een naar ding, wat het gedrag kan versterken.

natuurlijk ligt het niet aan de slaapzak zelf, maar aan de associatie die je zoontje hierbij heeft. combinatie 'slaapzak' en 'boven' triggeren tot protest.
doorbreken dit ....nieuw ritueel, nieuwe associaties.
vb.
we gaan eerst uitkleden, pyjama aan doen, tandjes poetsen, een boekje uitzoeken, de slaapzak -beneden- aan doen, een boekje lezen, en dan legt mama jou in bed.
zeg bij elk stapje van het ritueel weer wat het vervolg stapje is.
weet je zoontje eenmaal wat er verwacht word, zeg dan een keer 'goed zo, wat zijn je tandjes mooi schoon!!! en wat gaan we nu ook alweer doen? (associatie is minder beladen)

altijd dezelfde stappen in dezelfde volgorde, ook mét protest!
wil je zoontje bijvoorbeeld niet lezen (wederom, het gaat niet om het lezen, maar begint alvast te protesteren want weet wat er komen gaat)
volgende stap..(als je geen boekje wil lezen dan legt mama je lekker in bed) en doe dit ook.
hij moet leren dat protest alleen maar vervelend is voor zichzelf, en niet voor anderen. blijf geduldig en hou het pos. protest heeft geen invloed heeft op het ritueel.

wat soms ook nog wel wil helpen is een 'spontane aanval van dementie'
zoontje is klaar om naar bed te gaan. moeder kan ineens de slaapkamer niet meer vinden! in de meterkast staat geen bed, in de keuken niet, in de wc niet, en uiteindelijk (heel vaak op aanwijzing van het kind zelf) vind moeder tóch het bed!

het woord slapen kan voor je zoontje beladen zijn (slapen doe je in je bed mét die nare slaapzak) vermijd het woord slapen. andere woorden i(n je bedje liggen, een dutje doen, even uitrusten) kan het minder beladen maken
gaat het eenmaal zonder problemen prijs hem dan de hemel in, 'wat een grote kerel', 'wat is mama trots' en 'wat is mama blij'!!

als je zoontje bv weg is van cars kan je applicaties die je op de slaapzak kan naaien. dit kan een beloning zijn (zelf verdiend met gewenst gedrag) en motivatie zijn (er zijn meer applicaties die je kan verdienen als je weet hoe) maar weet niet in hoeverre je zoontje dit zal snappen.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Wat een goeie tips allemaal, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Euca!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :) kleine minimanipulators soms die kids, maar wel super lief en leuk!
psychologische aanpak, simpel en effectief (ik ben helemaal voor!) die van mij werd getriggerd door het woord 'slapen' (Ik wil niet slapen!!ik ga niet slapen!!!)
'ách schatje, maar je hoeft ook niet te slapen, rust maar gewoon even lekker uit meisje, dan zien we elkaar straks weer'
binnen een paar tellen was ze vertrokken klaar voor een lange nachtrust, zonder verzet en strijd (gna gna gna)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nounou, je leert 1/2 psycholoog te worden door die donderstenen!!!
Leuk, lief, heerlijk, nooit willen missen etcetctec. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met kids is dat idd het geval ja! spoedcursus psychologie.
de overwinning is bijna net zo leuk als de kids zelf :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 goede tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loenie,
haha, dat doet mijn kleine man ook, maar slaapt wel uit of komt heel stiekem bij moeders liggen (die doet net of ze slaapt want ze heeft niets door, huhumm)
in de kerstvakantie ie op wou blijven tot 12 uur. 'prima zoon, jij blijft op tot 12 uur'.
oh, wat heb ik 'm vaak wakker moeten maken 'zoon-lief, nog niet slapen!! het is nog geen 12 uur'! heel lang opblijven is nu niet meer zo leuk! nou, je snápt het toch niet?? :OP (niet de kinderbescherming sturen hoor, heb hem netjes eerder in bed gelegd) :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kwam alleen maar aan zijn wens tegemoet toch? GNA GNA GNA, ohw... je moest eens weten Loenie, soms geef ik ze ongenadig met mijn bezemsteel van langs :))
Zou het mogelijk ook kunnen zijn dat hij een hekel aan die slaapzak heeft, of de pyjama? Hij zal nog wel niet zo ver zijn dat hij kan zeggen, ma, die verrekte slaapzak is mij veel te warm. Of die pyjama ziet niet lekker. Ze vallen uiteindelijk toch wel in slaap, maar er is een reden dat hij boos wordt.

Dat prikkelverhaal, ja leuk, maar zo sterk kind afhankelijk. Het ene zit te spelen als een gek, je doet het naar bed en is binnen tien tellen in dromenland. De andere moet je inderdaad in stapje tot rust brengen.

Of, als ik mijn moeder moet geloven, heeft het kind net als ik vroeger gewoon weinig slaap nodig en wil het inderdaad nog niet naar bed. Ook dit scheelt weer van kind tot kind.

Hoe snel slaapt het kind in?
Slaapt het rustig of onrustig?

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.