Ik wil Co ouderschap. Hoe werkt dit als de ex weigert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wilt ie dan?
Dan de kinderen alleen bij hem zijn?!

Antwoorden (5)

Probeer je ex duidelijk te naken dat het in het belang van de kinderen is. Als het goed is dan is het vast gelegd in het echtscheiding convenant. Anders de rechter vragen uitspraak te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ouders er samen niet uitkomen zal de rechter volgens mij uiteindelijk bepalen hoe het tussen jullie wordt geregeld.

Je zet er ook niet bij wat de ex wil, dat hangt er van mij wel van af hoe lastig het wordt.

Ik kan me nl 2 situaties voorstellen.
Je ex wil een regeling waarbij hij/zij de kinderen de hele week heeft en jij alleen een bezoekregeling.
Je ex wil dat JIJ de kinderen de hele week hebt en en waar hij/zij een bezoekregeling heeft.

Het is jammer dat de sfeer (niet voor niks natuurlijk) in een situatie als deze niet optimaal is om samen eerlijk te bespreken wat het beste is voor de kinderen.

Het co-ouderschap is natuurlijk een "nieuwe" vorm om het te regelen bij een scheiding. Er zijn zeker gezinnen waar deze vorm uitstekend werkt maar dat wil niet zeggen dat het automatisch voor ieder kind het beste is, er zijn ook kinderen die te veel moeite hebben met het heen en weer gesleep en de verschillende regels, elke paar dagen weer anders.

Ouders zouden dus samen goed moeten kijken wat voor hun kinderen het beste is. Ik hoop dat je ex beseft dat het in het belang van de kinderen is als jullie goed kunnen overleggen over jullie wensen en wat jullie goed achten voor de kinderen.

sterkte
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ook een paar gevallen waar het goed werkt. Het lukt alleen maar, als je het er samen over eens wordt dat je bij elkaar in de buurt blijft wonen, en het vergt een boel overleg. +
Als de ex weigert is er in principe geen co-ouderschap mogelijk. Dat werkt namelijk alleen goed, en in het belang van de kinderen, als dat in goede harmonie gaat. En daar lijkt hier geen sprake van te zijn.
Je moet veel overleggen, het over de opvoeding eens zijn, bij elkaar in de buurt wonen en geen ruzie hebben.
Het enige dat dan overblijft is dat de kinderen aan de ene ouder worden toegewezen en de andere ouder een omgangsregeling krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Co-ouderschap is helaas een wettelijke vastgesteld medium. Je hebt van beide ex-partners een ouderschapsplan nodig en GOED OVERLEG ONDERLING. Dat laatste is vaak HET grote struikelbrok. Gelukkig wordt de macht van de verzorgde ouder wel wat minder sterk dan geweest. Ik doel hiermee op vrouwelijke exen die van gekkigheid niet konden verzinnen, waarom de kinderen niet naar de mannelijke ex konden. Het is nog steeds heel goed mogelijk om de zaak te traineren, maar het is niet meer zo makkelijk als pakweg 20 jaar geleden.

Als je via het recht co-ouderschap wilt afdwingen kom je dus van een koude kermis thuis. Je kunt wel met je ex in gesprek gaan, desnoods met een mediator erbij. Ook als je voor de rechter komt te staan vanwege een bezoekregeling, wordt je eerst doorgestuurd naar een mediator. Bijkomend voordeel is dan wel dat je daarvoor alleen een eigen risico moet betalen, maar die is veel lager, dan dat je rechtstreeks voor de mediation hebt gekozen.

Het voordeel van mediation is dat je een derden erbij hebt, die jullie emoties in een rustiger vaarwater kan brengen, en issues wat zuiverder te (leren) zien. Daarnaast kan deze persoon ervoor zorgen, als je een overeenkomst hebt, deze via gerechtelijke wegen te bekrachtigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij onderstaande site kun je alles vinden over omgangsregelingen en de regels etc.
Co ouderschap gaat overigens altijd in goed onderling overleg met elkaar, dus ik weet niet of dat in deze situatie haalbaar is. Wellicht is er een andere goede oplossing!

http://www.scheiding-omgang.nl/