Het allerbeste is een goede omgang tussen de ouders ongeachte hoeveel dagen het kind bij vader of moeder doorbrengt. Vaste regels op papier zetten, zodat in beide huishoudens dezelfde regels gelden. Verder voor het kind een overzichtelijk schema maken, dat aangeeft op welke dagen hij/zij bij vader of moeder is (in samenspraak met het kind). Structuur en éénduidigheid zijn hier het belangrijkste. Probeer er ook veel over te praten met het kind, zodat het allemaal duidelijk is en het niet overgaat in woedeaanvallen, omdat hij/zij gefrustreerd is geraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste moet je voorop stellen dat het een kind is en niet een PDDnoser die ook toevallig nog een kind is.

Net als ''normale'' kinderen moet je uitleggen waarom jullie gescheiden zijn en dat jullie evenveel van hem/haar blijven houden. Geen gemene opmerkingen over de ex maken, dan raakt het kind in een tweestrijd terecht, kies je voor mama of papa.

En voor de PDDnosser:
Maak een rooster waarneer hij/zij bij papa is en waarneer bij mama.
Maak een lijstje wat het kind mee moet nemen heen en weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijkheid voor alles! Dat is echt het allerbelangrijkste! Niet zozeer het soort omgangsregeling, maar wel de manier waarop dit naar het kind gecommuniceerd wordt. Vaste dag, vaste tijd, vaste indeling van het moment. Een kind met PDD-NOS is gebaat bij rust en regelmaat. Er veranderd veel met een scheiding en voor een kind is dit ook moeilijk. Duidelijkheid en structuur is dan hun enige houvast. Wees daar dus heel consequent in.