hoe slaapt m'n dochter van 3 jaar 's nachts door?

ze wordt iedere nacht wel een keer wakker, en gaat dan huilen. Ze slaapt pas weer door als ik bij haar ga zitten. Haar laten huilen is geen optie, dan blijft ze zo 2 uur doorhuilen, zonder in slaap te vallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (11)

Je kunt misschien een muziekdoosje aanzetten, of wat ook een optie is dat je een speciale knuffel voor haar koopt en die geef je dan een naam die op die van jou lijkt. Op het moment dat ze zou willen dat jij bij haar bent geef je haar de knuffel en leg je uit dat dat een soort mama-knuffel is die bij haar ligt als mama er niet is en niet kan zijn. Gebruik de knuffel wel echt voor de mis-momenten (bijv. als ze gaan logeren, of als ze alleen niet wilt slapen) anders wordt de beer te gewoon en heeft het geen effect meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hoeft natuurlijk niet perse een beer te zijn, kan ook een kroeltje of popje zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,
wij hebben dat ook gehad. Hartverscheurend dat gehuil.
Toch moet je daar doorheen. Je dochter heeft nu geleerd dat als ze huilt komt mamma. Makkelijk toch?

Twee, drie nachtjes door laten huilen en ze leert dat mamma toch niet altijd komt. Dan houdt het vanzelf op.

Een paar oordopjes doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschuw de buren ook even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha,
dat bedoel ik
humor bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn oudste werkte dit niet, die ging alleen maar harder huilen tot hij uiteindelijk van pure ellende in slaap viel. Nachten achter elkaar. Weken achter elkaar. Totdat we de methode van Friezin hieronder gingen toepassen. Na 3 nachten was het over. Elk kind is verschillend.
Toch heeft ze jou prima geconditioneerd, zo...
Zij huilen, dús komt mama gehoorzaam en zeer voorspelbaar dáár zitten, waar je dochter je hebben wil...

Ze is nog niet op een leeftijd, dat je haar kunt chanteren met verhaaltjes over 'grote' kindjes ed, dus ik zou wél aankondigen, dat mama vanaf vannacht niet meer komt, en dan maar de oordoppen in....

Heeft ze een klein nachtlichtje?
Anders zou je dat nu gelijk als 'zoethoudertje' aan kunnen doen. Veel kindjes vinden die donkere wereld heel eng.
Je hebt hele schattige beertjes of mickey-mousen, en misschien ook roze k3-dingetjes : je steekt ze in het stopkontakt, en ze geven een heel flauw schijnsel.
Dan nog de teddybeer mee in bed, en dat was het dan.

Geen mama meer 's nachts aan het bed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze aandacht krijgt als ze 's nachts huilt heeft ze geen reden om hier mee te stoppen, voorlopig. Als er geen reden is om te huilen (nachtmerrie, pijn) dan is er dus ook geen reden om hier veel aandacht aan te besteden.

Het afleren van dit gedrag is een kwestie van lange adem en zeer consequent zijn. Als ze 's nachts weer huilt, ga je naar haar toe, stopt haar weer en gaat weer weg. Je zegt NIETS, je bent geheel neutraal en beloont haar gedrag niet (niet positief en niet negatief). Als ze maar door blijft huilen herhaal je dit nog een keer. NIETS zeggen, alleen instoppen en weggaan. Dit zal de eerste nacht(en) even heel inspannend zijn. Kom NIET in de verleiding toch iets te zeggen of bij haar te gaan zitten, want dan ben je weer terug bij af.

Je laat haar zo zien dat het niets oplevert om 's nachts te gaan huilen als er niets aan de hand is. Als het haar lukt om na bijv. 1x instoppen weer lekker te gaan slapen mag ze de volgende ochtend een sticker plakken. Bij 5 stickers een kleine beloning.

Sluit een medische oorzaak voor het 's nachts huilend wakker zijn wel uit. Als ze niet te wekken is bijvoorbeeld kan er sprake zijn van nachtangst en daar kan ze zelf niets aan doen. Maar ik krijg de indruk dat ze een patroon heeft ontwikkeld waar je weer van af wilt en deze dame 's nachts heel goed weet wat ze wil.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Het "voordeel" van deze methode, in vergelijking met laten huilen, vind ik dat je haar toch een stukje veiligheid geeft zonder haar gedrag te belonen. Je kunt bovendien dan ook zelf "controleren" of er toch niet iets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens! bij angst, hechtingsproblemen of een medisch probleem zadel je het kind naast het probleem dat het al heeft op met het idee dat mama niet komt als ze haar nodig heeft. ze moet inderdaad leren dat ze in haar eigen bed, 's-nachts alleen moet kunnen zijn. dit doe je door haar vertrouwen te geven dat het veilig is, en dat bevorder je niet door haar 3 nachten te laten huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik echt een goed antwoord. Elk kind gaat door een periode van verlatingsangst, je moet je eens proberen voor te stellen hoe dat is voor zo'n klein kruimeltje als ze zich 's nachts compleet verlaten voelt en het idee heeft dat de wereld om haar heen leeg is.
Ik ga de andere antwoorden niet minnen, want het blijkt dat het wel werkt op de andere manier, maar dit werkt minstens net zo goed. Het is een fase en het gaat over.
Warme melk of een verhaal voor lezen . Je kunt ook proberen een rustig liedje laten afspelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Midden in de nacht? Dat zal de kleine meid gezellig vinden, dan gaat ze zeker niet meer doorslapen voorlopig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat juj dit voor het slapengaan bedoelt...hoop ik maar..(-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat bedoel ik ook
Mijn jongste huilde vanaf het begin elke nacht. Soms moesten we er twee of drie keer uit. Maar ja, je laat hem niet huilen.
Toen hij drie werd, ging er bij mij een lampje branden. Nu ben ik drie jaar lang elke nacht er uit gegaan voor hem, en er was NOOIT iets aan de hand! Ik stop er mee.
Dus overdag heb ik gezegd: hoor eens, als je vannacht gaat huilen komt mama niet naar je toe. Een paar keer herhaald.
's Nachts toch huilen natuurlijk, maar ik ben er niet geweest. Wel op de gang lopen ijsberen, je voelt je doodongelukkig.
Dit hebben we twee of drie nachten gehad, overdag zei ik af en toe: als je huilt vannacht, komt mama niet naar je toe!
En toen was het over. Even doorbijten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De deuren op een kiertje, zodat je haar uit je eigen bed kunt geruststellen. Laten huilen is misschien moeilijk, maar ze zal het geen nachtenlang volhouden om 2 uur door te huilen. Uit ervaring weet ik dat het wel werkt.
Duidelijk je grens aangeven. "Ik praat tegen je om je gerust te stellen, maar je mag niet uit je bed komen. Doe je oogjes dicht en ga lekker slapen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het probleem. Twee uur laten huilen is geen optie dat is voor jezelf niet vol te houden. Het kan ook simpelweg een fase zijn. Ik denk persoonlijk dat je niet veel meer kunt doen dan naast haar gaan zitten tot ze slaapt. Probeer als je naast haar gaat zitten steeds een eindje verder weg te gaan zitten steeds dichter bij de deur tot je uiteindelijk op de gang zit en dan probeer je de deur steeds veredr dicht te doen (dus elke nacht een stukje verder van haar weg om haar te troosten), tot ze uiteindelijk weer vol vetrouwen door kan slapen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Afhankelijk van de reden waarom ze huilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook een slaapmiddel die natuurlijk werkt en geen kwaad kan.
Dat heet melatonine en mag vanaf 2 jaar gebruikt worden.
kijk anders even op www.sleepzz.nl
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring:
Een hele goeie babyfoon kopen, met een talkoptie erop! Onze dochter wordt ook altijd wakker en laten huilen was ook geen optie. Dus gingen we snachts altijd bij dr kijken en troosten totdat we dus een geweldige babyfoon hebben gekocht! Als ze nu begint te huilen praten we dus door de babyfoon en ze voelt zich dan blijkbaar ook getroost want ze draait zich om en gaat weer heerlijk doorslapen!!!!! Echt, het was en is nog steeds voor ons DE oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een nachtlampje of muziekdoosje kan helpen. je kind heeft soms een periode wakker te worden uit een soort van nachtmerrie. Ze is er nu aan gewend dat jij komt en als jij zal blijven komen zal dit in stand blijven. Daarom: doe een nachtlampje in het stopcontact zodat ze kan zien waar ze is. Zet je koptelefoon op met leuke muziek en lkaat maar een poosje huilen ... Ik weet het, het gaat door merg en been, maar als je niet consequent bent dan gaat dit van kwaad tot erger...