Kan een kleuter van 4 plots last hebben van verlatingsangst sinds hij naar school gaat?

Toegevoegd na 14 uur:
Het is niet zozeer het naar school gaan maar daar buiten. Wanneer hij me bijv. in de winkel niet ziet wordt hij helemaal hysterisch. Hetzelfde als ik zeg ga je mee dan is hij helemaal in paniek want hij denkt dan dat ik zonder hem weg ga en hij breekt dan letterlijk zijn nek bijna om mee te gaan. Naar bed gaan is een ramp. En naar school gaat hij enthousiast alhoewel dat in het begin ook niet echt een succes was, maar nu sinds twee weken gaat het goed. Dat is juist zo raar. Ik weet dat hij met zn gedrag afreageert en meestal kan ik het plaatsen maar in dit geval niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien iets meer context?..

Het beste antwoord

Vier jaar is een cruciale leeftijd. Kinderen hebben opeens besef van het bestaan, van hun omgeving, van de dood, van liefde en verlaten worden.

Dan gaan ze ook nog eens naar 'SCHOOL'! Tot die tijd waren ze lekker geborgen en veilig bij mama en papa thuis, nu worden ze overgelaten aan vreemde handen. Dat is best eng. Ze moeten daar gewoon even doorheen.

Het ene kind heeft er gewoon meer last van dan het andere. Niets forceren, nooit dwingen, geef het de tijd tot het vanzelf over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja dit kan, mijn ouders zijden dat ik dit ook had toen ik naar school ging voor de eerste keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heren , zijden moet natuurlijk zeiden zijn he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En heren moet Dames en Heren zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke bij deze :) , DAMES en heren, zijden moet natuurlijk zeiden zijn he!
Ja dat kan. Het voor het eerst alleen naar school gaan is een erg grote stap in een kinderleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij een normale reactie voor een kleuter van 4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan.
heeft een vriendje van mijn dochtertje ook.
nooit ergens last van en nu hij 4 is, zo ineens.
denk dat het weer een fase in de tijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat heb ik ook gehad, hoewel ik daarbij ook nog werd gepest dus daar kon het ook aan liggen..