Moet mijn ex betalen voor kinderen als ze bij hem zijn in het weekend?

Mijn ex betaalt kinderalimentatie voor de kinderen. In het weekend zijn ze bij hem. Als er dan een evenement in het weekend voor de kinderen is, dan wil hij dit niet betalen . Hij zegt dan dat hij al alimentatie betaalt. Het is toch normaal dat hij alles betaalt wat in zijn weekend gebeurt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
2.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Wie heeft dat evenement gepland?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een voetbalkamp voor 1 van de kinderen. Hij heeft hem hiervoor opgegeven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
soms lijkt alles zo eenvoudig, maar regelmatig ontstaat tussen de ouders toch discussie welke kosten door de kinderalimentatie worden gedekt.
Zie onder verblijfskosten:
http://www.gimbrere.nl/de-laatste-juridische-ontwikkelingen-in-nederland/daar-betaal-ik-toch-kinderalimentatie-voor
Evenementen, pretparken, kinderkampen e.d. vallen onder bijzondere kosten
https://oprechtscheiden.nl/onderhoudsplicht/
LeonardN
5 jaar geleden
De grote vraag is, wat hebben jullie hierover allemaal afgesproken? En als jullie weinig hebben afgesproken zou ik maar eens om de tafel gaan zitten. Nu gaat het nog om een paar tientjes, straks gaat het om honderden euro's. Het argument dat het is als ze bij hem, is in dit geval wat flauw. Kampen zullen vaak in het weekend vallen. Zelfs als ze naar een pretpark zouden gaan in het weekend (wat je normaliter vaak in een weekend doet) zou ik verwachten dat een deel daarvan door de andere ouder betaald wordt (let op dat is mijn verwachting, niet per se wat waar is, ook kan ik niet zeggen of de andere ouder dat dient te betalen van de alimentatie of uit een andere regeling).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben het eens met LeonardN, niet alleen omdat zo alle kosten op vaders rekening komen, maar omdat dit soort discussies de kinderen niet ten goede komt. Stel, de kosten worden vader te gortig en hij besluit de kinderen niet meer op te geven voor dit soort activiteiten, wat doe je dan? Als gescheiden ouder is het naar mijn mening belangrijk dat je jezelf opzij kunt zetten in het belang van je kinderen, soms moet je toegeven of iets anders doen wat je eigenlijk niet wil, of wat tegen je principes in gaat om je kind te beschermen. Kinderen hebben niets aan ruziënde of discussiërende ouders, zet je trots opzij en ga in gesprek met vader, probeer afspraken te maken hierover (allebei de helft, of naar inkomen) doe dit in het belang van de kinderen en betaal een redelijk deel mee aan dit soort kosten. Probeer op goede voet te komen en te blijven met vader, zodat jullie nu en later ook samen de kinderen kunnen aanmoedigen en steunen waar nodig.

Antwoorden (1)

De alimentatie die hij betaalt, is voor het gewone onderhoud van het kind. Mijn inziens betaalt de ouder waar het kind dát weekend is, voor de evenementen die dat weekend plaatsvinden. Hij zou jou immers bijna bankroet kunnen maken als jij voor al die extra kosten moet opdraaien.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat dacht ik zelf ook maar het levert zoveel gezeur op. Daarom begon ik te twijfelen.
LeonardN
5 jaar geleden
-Zo werkt het niet. De materie is veel ingewikkelder dan dat. Ouders hadden beter kunnen overleggen of hij naar dat weekend weg mocht. Omdat zulke kampen altijd in het weekend zullen zijn, zouden de kosten altijd op de vader vallen, terwijl deze al de alimentatie betaalt. Dit is een antwoord van niks, zonder enige onderbouwing, behalve wat eigen logica. Hier een redenatie waarom je logica waarschijnlijk faalt:
Volgend weekend is er schoolkamp (verplicht). Kosten vader
Het weekend daarop heeft de dochter zwemkamp, (moeder opgegeven). Kosten vader
Het voetbalweekend (zoals in de vraag) is het weekend daarna. Kosten vader
Mmmmh dat is een bijzonder patroon, of wellicht niet immers de kinderen "verblijven" elk weekend bij de vader. Dat is dus pas oneerlijk als je er eens goed over nadenkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties. Daaruit blijkt wel dat het een lastig verhaal blijft. En daar zijn kinderen vaak de dupe van. Hij betaalt al jaren hetzelfde bedrag. Dan zou hij ook de indexering moeten betalen. Dan is hij veel meer kwijt. Dit gebeurt hooguit 2 keer per jaar.