Wat gebeurd er als je een bijstandsuitkering hebt, en je kind met een wayong uitkering staat op straat en je wilt hem in huis nemen?

Wat voor een financiële gevolgen heeft dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
3.1K

Antwoorden (1)

Je krijgt te maken met de kostendelersnorm als je kind minimaal 21 jaar is. Als je nu alleenwonend bent, wordt je bijstandsuitkering verlaagt van 70% naar 50% van het minimumloon. (Een korting van ruim 260 euro per maand).

De Wajong-uitkering van je kind wordt niet gekort. Hij kan een maandelijkse bijdrage leveren voor kost en inwoning, ter hoogte van de korting op jouw bijstandsuitkering + een bedrag voor gebruik van gas, water, licht en boodschappen.

In feite gaat ook het bedrag voor de gemeentebelastingen (afvalstoffenheffing) en waterschapslasten omhoog als je van een 1-persoons naar een 2-persoonshuishouden gaat. Met alleen een bijstandsuitkering kom je altijd in aanmerking voor kwijtschelding van die heffingen. Mogelijk is dat met het gezamenlijke inkomen van bijstand + wajong niet meer het geval. Ook deze extra kosten zou je aan je kind kunnen doorberekenen. Dat lijkt misschien onaardig en onredelijk, maar bedenk wel dat zijn Wajong uitkering maandelijks meer is dan jouw bijstandsuitkering en dat hij geen andere woonlasten (huur, energie, water, afvalstoffenheffingen, internet, televisie, etc) meer heeft als hij bij jou woont.

Verder is het wel verstandig om na te gaan waarom je kind 'op straat staat'. Is zijn huur opgezegd wegens wanbetaling en schulden? Maak dan hele duidelijke afspraken hierover voordat hij bij jou in huis komt. Het is niet de bedoeling dus jullie over een half jaar samen dergelijke problemen hebben met jouw woning! Hij zal maandelijks zijn bijdrage aan het huishouden moeten leveren, elke maand op tijd, anders kom jij ook in financiële problemen.

Is hij uit huis gezet wegens wangedrag, ook dan moet je je nog eens achter de oren krabben of het verstandig is om hem in huis te nemen. Overleg dit dan ook met een zorginstantie zodat je kind geholpen kan worden zijn problemen aan te pakken en in de toekomst wel weer zelfstandig kan gaan wonen.