Is het haalbaar een nieuwe diagnose aan te vragen ivm autisme: syndroomvan Asperger, zie toelichting?

Mijn zoon heeft het syndroom van Asperger en is met veel vallen en opstaan opgegroeid. Hij gebruikt medicatie en ivdm kreeg bij het aanvragen van zijn rij-examen een extra keuring bij een psycholoog. Uiteindelijk duren zijn rijlessen veel langer dan normaal, omdat het voor hem toch wat moeilijker is. Het CBR heeft hem nav van deze historie een soort van proef-examen afgenomen.
Volgens mijn zoon betrad de examinator de les-auto met een vooringenomen standpunt. Mensen met deze autistische stoornis zouden beter niet kunnen autorijden.
Tot zijn verbazing wist de examinator ook zijn hele medische dossier op te lepelen.
Uiteindelijk keurde ze hem onder voorbehoud af, hij zou het eventueel nog eens kunnen proberen in een schakel-auto.
Natuurlijk staan de verkeersveiligheid en zijn veiligheid voorop, dus mocht hij beter niet kunnen rijden dan moet dat ook niet gebeuren.
Anderzijds kon mijn zoon zich niet aan de indruk onttrekken dat deze mevrouw door het lezen van het medisch dossier al een beeld heeft gevormd wat niet meer realistisch is. Door allerlei goede trainingen, nieuwe medicatie en goede hulp van een psycholoog gaat het eigenlijk gewoon erg goed met hem en functioneert hij normaal in de maatschappij inclusief een volwaardige baan.
Het zou dus zinvol zijn hem opnieuw te laten diagnostiseren.
Maar hoe pak je dat het beste aan, via je huisarts, of het GGZ of anderzijds...wie heeft hierin advies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kinderen
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft u het cbr toestemming gegeven om medische gegeven s op te vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat de diagnose goed is, want die behandelingen werken en wordt hij steeds beter. Hij wordt onder voorbehoud afgekeurd, maar onder welke voorwaarden zou hij dan wel goed worden gekeurd? Misschien kan je daar meer duidelijkheid over vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer moeten aspergers door zo'n hele molen heen om te mogen rijden? Er is toch niets mis met zijn ogen en hij is toch niet zwakbegaafd?

Het beste antwoord

Je kunt altijd naar de GGZ, eventueel met een verwijsbrief van de huisarts, en een onderzoek laten doen. En laten zoeken naar de problemen die er nu nog zijn, en dan een nieuwe diagnose laten vaststellen. Zou ik altijd doen.

Een diagnose is niet in de eerste plaats bedoeld om iemand een etiketje op te plakken, maar om de behandeling gefundeerd te starten. Je mag toch hopen dat een jarenlange behandeling resultaat heeft.
Een evaluatie kan dus plaatsvinden.

Verder:: draag er zorg voor dat niet-geschoolde mensen NOOIT diagnoses lezen. Ze hebben er onvoldoende verstand van en trekken verkeerde conclusies.

De nieuwe rapportage kan dan uitsluitend naar de medisch adviseur van het CBR, die op grond daarvan een advies kan formuleren. Als je daar behoefte aan hebt.
Je zoon kan gewoon ook langer lessen volgen, zolang als hij nodig heeft en examen doen, Ieder mens heeft tenslotte ook zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel +1, voor je goede advies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je zinvolle, nuttige bijdrage!

Andere antwoorden (9)

Wat een vreselijke toestand! Ik weet niet in welke mate je zoon Asperger heeft, maar dit is natuurlijk van den zotte. Als ik jou was, zou ik opnieuw een proef-examen aanvragen en de hele situatie bespreken met het CBR.
En waarom zouden mensen met Asperger niet mogen rijden? Er zijn er genoeg die normaal functioneren in de samenleving.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je zoon opnieuw te laten diagnotiseren, maar wat bereik je daarmee? Je kunt er ook voor kiezen om de boel de boel te laten en hem gewoon aanmelden voor een staatsexamen. Opnieuw door de malle molen zal je zoon ook niet goed doen denk ik.

Een vriend van mijn dochter is autistisch en heeft gewoon rijles zonder dat de rijschool weet dat hij autistisch is. Straks gaat hij gewoon examen doen, net als ieder ander. Het zal bij hem inderdaad iets langer duren, maar dat hoort er helaas bij.

Mensen zijn nou eenmaal bevooroordeeld en dat werkt soms tegen je. Helaas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dat zeker doen,het opnieuw aanvragen,maar dan met een examinator,die geen vooroordeel heeft! Ik vraag me af,hoe deze dame het medisch rapport van jouw zoon heeft kunen inzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De examinator heb je niet voor het uitkiezen. Dat kunnen alleen moslimvrouwen, die krijgen geen man als examinator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan het opnieuw aanvragen, dankjewel voor je bijdrage +1
bij wat googlen vind ik meer van dit soort verhalen steeds wordt gezegt dat je naar een psychiater moet.
lees op deze site maar eens misschien heb je er iets aan.
http://marksrijbewijs.tweakblogs.net/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het via het CBR niet wil lukken, is er ook een mogelijkheid om ij de politie af te rijden. Zou zeggen doe eens navraag aldaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Vergissing, politie deed het, is nu overgenomen door rijkswaterstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het cbr examineert. nooit de politie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad het Staatsexamen hebben we ontdekt, dankjewel +1
Ik raad je aan om samen met je kind bij de Geestelijke Gezondheidszorg een nieuwe diagnose aanvragen voor je kind. Daarbij zou ik dan vermelden dat je er niet volledig van overtuigd bent dat je kind dit lijdt aan dit syndroom.
Daarna zou ik nog een klacht indienen bij de CBR wegens de bevooroordeelde behandeling die je zoon heeft gekregen van zijn examinatrice.

Dan nog een advies om bij dit alles een assertieve en (nogal) zeurderige houding aan te nemen, omdat dat de enige manier is om zulke dingen gedaan te krijgen in ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sta achter wat hierboven al gezegd is, maar ik wil nog even toevoegen dat ik het zeer onbehoorlijk vind dat een examinator iemand's medische dossier helemaal weet. Dat is privacy!!! Neem contact op met het CBR hierover, de manier van omgang is niet normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is haalbaar...

Pieker, ik heb ook een kind dat niet optimaal voldoet in deze maatschappij voor wat betreft leren... Ik help dat kind het best door het te bevestigen in dat wat het reeds heeft... Het studeert en ondervindt problemen bij de studie en wat ik doe is ik vraag het met de studie te stoppen... Wat ik dan krijg is of het kind zegt: "Pap ik wil dat wel" en laat zijn tanden zien en gaat ervoor, met bijzondere motivatie, of het stopt met de studie in de steun die ik het geef, want op de tenen lopen vanaf de jeugd tot weet ik hoe veel verder is geen gezond vooruitzicht... En dan weet het kind zich gesteund door een ouder die het goed vind als het ervan gaat nemen op een tandje minder in het leven... Ze hebben het al zwaar genoeg...

Dus de steun die je als ouder geeft kan er ook een zijn van berusting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je bijdrage Xinix, je hebt in alle opzichten gelijk, ook vwb de berusting, maar mijn zoon, wil zelf (nog) niet berusten maar verder gaan. Maar wat hij ook wil, het maakt niet uit, we zullen hem steunen, en met wijsheid terzijde staan....dankjewel +1
"Tot zijn verbazing wist de examinator ook zijn hele medische dossier op te lepelen."

Dit vindt ik wel heel erg.

Mijn Aspergerzoon heeft onlangs na 3x examen zijn bromfietsrijbewijs gehaald. Ik heb er nog geen moment bij nagedacht dat de eerste twee keer door zijn stoornis is gekomen dat hij het niet heeft gehaald. Ikzelf heb namelijk (zonder stoornis) 6x praktijkexamen moeten doen voor mijn auto-rijbewijs (nadat ik voor de eerste keer geslaagd was voor theorie).

Jij zegt dat eigenlijk alles- ondanks zijn stoornis (waar overigens ook al heel wat aan vooraf heeft moeten gaan) -nu best wel lekker loopt.

Ik zou zelf willen weten hoe zo'n examinator aan deze informatie kan komen, en ik zou zeker mijn zoon hierdoor niet laten her-diagnosticeren, want het probleem ligt in dit geval niet bij hem, maar bij hun vooroordeel.

Verder kan ik je niet adviseren helaas, ik kan enkel zeggen dat ik nog nooit zo'n voorzichtige tiener op zijn scooter heb meegemaakt als mijn Aspergerzoon, juist doordàt hij zich bewust is van zijn stoornis. Als dat nog niet volwassen gedrag is, dan weet ik het niet meer...

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je bijdrage, +1, mooi verhaal over je zoon, ik heb er overigens ook 5 keer overgedaan voor ik slaagde voor mijn rijbewijs.
Maar als je speciale medicatie gebruikt moet je dat altijd vermelden, mijn zoon heeft dat eerlijk gedaan en daaruit zijn allerlei conclusies getrokken, onterecht, plus dat men kennelijk gekeken heeft in zijn medisch dossier.We gaan nu actie ondernemen!
Als je twijfelt aan de diagnose kan je het altijd nog een keer laten beoordelen. Maar let op, dat uw zoon met zijn diagnose Asperger goed functioneert, wil niet zeggen dat hij geen Asperger meer heeft. Hij heeft blijkbaar een manier gevonden om er goed mee om te gaan.
Als je gediagnosticeerd bent met een bepaalde stoornis, in dit geval een ontwikkelingsstoornis die niet verdwijnt, dan heeft dat voor- en nadelen. Voordeel is dat je weet waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt en dat ook gemakkelijker aan anderen kan uitleggen. Nadeel is dat mensen vooroordelen kunnen hebben over je, maar je gaat zelf ook met een andere bril naar de wereld kijken, bijv: bij alles wat niet goed lukt je stoornis de schuld geven of er van uit gaan dat anderen vanwege je diagnose op een bepaalde manier reageren. Zeker bij een stoornis uit het autistisch spectrum zie je dit veel (dan heb je meer moeite om je in te leven in een ander). Een verhaal heeft altijd twee kanten. Bij twijfel kan je ook nog contact opnemen met de examinator.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel +1, je hebt zeker een punt...