Mijn zoon van 13 is al 6 weken dag en nacht duizelig. Zowel de duizeligheidspoli als een MRI-scan hebben niets opgeleverd. Wie kan ons helpen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ook zijn tweelingzus heeft al weken dag en nacht buikpijn. Onderzoek door kinderarts en bloedonderzoek hebben tot nu toe niets opgeleverd. Gedacht wordt dat ze beiden een virus hebben opgelopen. Het is helaas een groot mysterie! Wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
8.6K

Het beste antwoord

Hij is al bij een gespecialiseerde poli geweest waar diverse specialisten met elkaar samenwerken, en er is beeldvormend onderzoek gedaan. Zo via internet kunnen wij natuurlijk best wat suggesties doen, maar daar blijft het dan toch bij: suggesties, gokjes. De enige die hem uiteindelijk kan helpen, is zijn behandelend arts.

Duizeligheid kent vele vormen en oorzaken. Allereerst wordt het onderscheid gemaakt tussen draaiduizeligheid en een licht gevoel in het hoofd. Draaiduizeligheid heeft bijna altijd te maken met het evenwichtsorgaan. Een licht gevoel in het hoofd, soms met het gevoel (bijna) flauw te vallen kent echter vele mogelijke oorzaken: lage bloeddruk, hyperventilatie, bloedarmoede, angststoornissen, vermoeidheid, problemen in de nek, neurologische stoornissen, somatisatie, hartproblemen, problemen met het autonome zenuwstelsel, neurologische stoornissen, en waarschijnlijk nog een aantal zaken waar ik zo even niet op kom. De meer onschuldige oorzaken, zoals vermoeidheid, hyperventilatie, lage bloeddruk (vooral bij het opstaan) en bloedarmoede komen het meest voor. Duizeligheid kan aanvalsgewijs optreden, is soms situatiegebonden, en soms bijna continu aanwezig.

Bij een duizeligheidspoli mag je er vanuit gaan dat als er niets gevonden wordt, in elk geval de meest voor de hand liggende en meest ernstige oorzaken uitgesloten kunnen worden. Maar als je hier om de één of andere reden niet gerust op bent, kaart dit dan aan en vraag net zo lang door tot je echt gerustgesteld bent.

Als er niets gevonden kan worden, neem ik aan dat je wel een advies zult krijgen van de specialist op de poli. Is dat niet het geval, ga dan terug naar je huisarts: die heeft jullie doorverwezen en die zal de situatie opnieuw beoordelen als de specialist niets meer kan doen. De huisarts kan eventueel zelf bepaalde onderzoeken aanvragen of indien nodig opnieuw doorverwijzen, bijvoorbeeld naar de kinderarts of naar een andere vakspecialist (bijvoorbeeld een cardioloog, internist of neuroloog) als er aanwijzingen zijn voor de oorzaak van de duizeligheid of als de hij of zij simpelweg bepaalde specifieke oorzaken uit wil sluiten. Als een eventuele volgende specialist ook niets kan vinden, ga dan weer terug naar jullie huisarts. Dat is de arts die het totale overzicht houdt en samen met de patiënt de vervolgstappen bepaalt. Het is niet zo dat als een specialist niets kan vinden, je er als patiënt vervolgens alleen voor staat. Soms vergeten mensen dat even in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Duizeligheid kan inderdaad met een langlopend virus te maken hebben. Mijn zusje heeft dit een keer gehad, er was geen oorzaak te vinden en toch bleef te duizeligheid bestaan. Uiteindelijk is het gelukkig wel overgegaan, maar ze heeft er flink last van gehad.

Bij een kennis kwam langdurende duizeligheid door koolstofmonixidevergiftiging door een gaskachel of afvoerloze geiser en slechte ventilatie.

Daarnaast: Is er iets veranderd in jullie (thuis) situatie?
Duizeligheid kan ook door stress/spanning/verandering komen: kinderen hebben bij stress vaak last van buikpijn (volwassenen soms ook) en ook duizeligheid is een veel voorkomende psychosomatische klacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zal wel worden beoordeeld als het meest slechte antwoord (want men blijft beweren dat dit tussen de oren zit), maar ik wil je toch getipt hebben: Bekijk even of je niet voor je kinderen teveel straling in huis hebt van Wifi of UMTS-masten (denk aan mobiele telefoons, laptops, kerktorens). Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de klachten van beide kinderen, als ze er gevoelig voor zijn. Ik zie namelijk erg veel overeenkomsten bij de klachten van jouw kinderen met die van mijn man en dochtertje.
Meer info is te vinden op stichtingehs.nl.

Toegevoegd na 59 seconden:
(Kijk of je dit in ieder geval kunt uitsluiten!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede bijdrage!
IK had mijn reactie hierboven al geplaatst alvorens ik jouw bijdrage las. Maar ja, beter 2x gemeld dan niet.