Is het onverantwoord om niet naar de dokter te gaan met een ziek kindje?

Lees aub zeker deze uitleg;

Mijn zoontje is 18 maanden. Het is een sterk en stevig mannetje dat het op elk gebied heel goed doet.
Enkel zijn we sinds eind januari wat aan het sukkelen met verkoudheden. Ik weet dat dit perfect normaal is, zeker met kleine kindjes want ze besmetten elkaar snel en hebben ook nog niet zo'n sterk afweersysteem... vorige maand heeft hij een antibiotica-kuur gekregen tegen een bronchitis (terwijl ik altijd lees dat antibiotica niet werkt tegen zo'n dingen) en kreeg hij daar een allergische reactie op (gevaarlijk!). Moest onmiddelijk stoppen en opnieuw beginnen met een nieuwe kuur andere antibiotica. Resultaat; kindje eigenlijk zieker van de antibiotica dan van de bronchitia.
Heb de indruk dat onze huisarts VEEL te snel antibiotica voorschrijft... eigenlijk meteen bij het minste snotje.

Dus nu zijn we opnieuw flink verkouden (ik ook), grieperig. Maar ik heb beslist om deze keer niet naar de dokter te bellen. Ik ben het gewoon moe dat alles "opgelost" wordt met antibiotica terwijl ik overal lees dat het geen zin heeft. Ik hou hem natuurlijk heel goed in de gaten, heeft geen koorts enzo. Wil absoluut het allerbeste voor mijn zoon... maar misschien kan iemand mij hier vertellen wat hun ervaringen ermee zijn?

Verder verzorg ik hem natuurlijk wel met neusspoelen, eucalyptus verdampen en een ui naast z'n bed.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog als extra: Momenteel zijn z'n 2 eerste kiezen op komst en daar heeft hij erg veel last van. Misschien ook een oorzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1K

Het beste antwoord

Ik lees dat je kindje geen koorts heeft. Dat is op zich al een goede reden om niet naar de huisarts te gaan. Ik kan uit je verhaal niet opmaken hoe lang de huidige verkoudheid aanhoudt. Als dit niet langer dan een week is en je kindje alert en levendig is, zou ik niet naar de huisarts gaan.

Wat betreft je opmerking over de antibiotica bij een bronchitis, kan ik het volgende kwijt. Een bronchitis kan het gevolg zijn van een verwaarloosde verkoudheid. De verkoudheid is dan wel door een virus veroorzaakt, dus niet met antibiotica te bestrijden, maar de luchtwegen kunnen wel aangetast zijn door bacteriën. Dat kan een reden zijn om toch antibiotica voor te schrijven.

Op afstand kan ik niet (en vind ik het bovendien gevaarlijk) zien of je kindje zo ziek is dat er een arts naar hem moet kijken. Maar over het algemeen is de stelregel dat als er geen sprake van koorts is en het kindje alert reageert een doktersbezoek niet nodig is. Lekker uit laten rusten en doorgaan met de spoelinkjes e.d. om hem beter te laten voelen. Bij twijfel: bellen met je arts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie, BlueDC! Ik wens jullie veel sterkte. Zit zelf in precies hetzelfde schuitje, mijn zoontje, man en ik in de lappenmand. Kindje is hangerig en heeft wel hoge koorts, en zat juist te bedenken dat ik morgen de dokter bel als de koorts niet gezakt is.

Andere antwoorden (5)

je lichaam en dat van je kindje kan best wel wat hebben hoor!
naar de huisarts is alleen nodig als je kindje bijv niet goed drinkt en plast
je kan best even aankijken
let wel op met lang hoge koorts
er kunnen dan ook andere dingen aan de hand zijn
denk aan oorontsteking en blaasontsteking,maar ook aan hersenvliesontsteking en kinkhoest
bij hoge koorts kunnen ook koortsstuipen ontstaan. dan moet je wel bellen. maar verder mag je best even aansnotteren
beterschap saampjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemeen antwoord en alleen op je bovenste gestelde vraag: ja, dat is zeker onverantwoord.... omdat je geen arts bent en niet kunt beoordelen HOE ziek je kind is.
Maar dat antwoord komt, omdat je de vraag zo algemeen stelt....

Als ik je tekst eronder lees, dan zeg ik heel voorzichtig, dat het mij zelf in deze geschetste situatie voor nu niet echt nodig lijkt te zijn, mede omdat je kind geen koorts heeft. Daarbij duidelijk gesteld, dat ik geen arts ben en je kind niet kan zien.

Wat me wel wat zorgen baart is je idee van je huisarts, want het lijkt erop, dat je geen vertrouwen meer hebt in hem/haar. En dat is best wel belangrijk, zeker als je hem echt nodig hebt. Misschien is het terecht dat je zo denkt, misschien onterecht, dus is het een idee, om dat eens met hem/haar te bespreken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dikke plus! Je kunt best met je huisarts bespreken dat je alleen antibiotica wilt als daar een goede reden voor is, en dat je dan graag wilt dat je huisarts uitlegt *waarom* hij antibiotica voorschrijft. Door erover te praten, vertrouw je elkaar weer. Je voorkomt ermee dat je straks *niet* naar de huisarts gaat terwijl dat *wel* nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank en helemaal met je eens. Daarnaast: een huisarts heeft ervoor geleerd huisarts te zijn, maar is daarbij mens en kan fouten maken.
Mijn huisarts bijvoorbeeld, gelukkig niet onherstelbaar. Maar na een goed gesprek is het vertrouwen weer geheel hersteld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je hoeft niet meteen naar de alternatieve wereld te gaan, hoor. Vaak zijn meerdere behandelingen mogelijk. In plaats van antibiotica kun je ook besluiten het even aan te zien. Al dan niet in combinatie met een symptoomverminderend middel. Soms zijn ook andere geneesmiddelen mogelijk. De huisarts is hiervan op de hoogte. Samen met hem kun je bespreken of je naar de antibiotica moet grijpen - vaak is dat het beste, afhankelijk van de ernst van de ziekte en het risico dat complicaties optreden. Soms kun je best besluiten het even aan te zien, en dan met de huisarts afspreken bij welke symptoomveranderingen je alsnog aan de antibiotica zult gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Waar ik nu zo benieuwd naar ben: wat is de *reden* dat jouw huisarts antibiotica voorschrijft? Want laten we eerlijk zijn, zolang jij die reden niet kent, is het best mogelijk dat antibiotica de enige verantwoorde oplossing zijn. Misschien weet jouw huisarts dat precies dit "snotje" een kans van 90% heeft om uit te groeien tot een middenoorontsteking die in 75% van de gevallen leidt tot blijvende gehoorbeschadiging. Als dat zo is, hoeft hij het jou alleen maar te vertellen, en dan zul jij het helemaal met hem eens zijn dat in dit geval snel moet worden ingegrepen - met antibiotica. Als jouw huisarts niet verder komt dan "dit is nu gewoon een behandeling die ik nu eenmaal altijd voorschrijf", dan weet je dat er geen goede reden is voor antibiotica, en kun je omzien naar een andere huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens Cryo. Het is vervelend dat je het idee hebt, dat ze niet openstaat voor jou BlueDC. Misschien is het dan inderdaad beter een andere huisarts te proberen. Voor mij is het ook belangrijk of ik de persoon een voor mij prettig karakter vind hebben.
Er zijn huisartsen, die de reguliere opleiding hebben gedaan en een alternatieve. Misschien is dat iets voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd zelf blijven nadenken, ben ik een groot voorstander van! Vraag aan de minnaar: zou je je min willen motiveren?
Cryofiel
12 jaar geleden
@BlueDC, ik vind dat een slechte reden. Als de reden zou zijn dat vergelijkbare patiëntjes in 25% van de gevallen een complicatie krijgen waar ze levenslang last van houden, zou ik dat een goede reden vinden. Maar alleen maar 'dan is het sneller over' is geen reden. Precies daarom vraag ik mijn huisarts altijd: "Wat denkt u, zou het zonder behandeling overgaan? In dat geval heb ik liever geen behandeling." Enkel als het zonder behandeling een slepende zaak wordt, of als het *niet* vanzelf overgaat, of als er risico is op complicaties, wens ik wel een behandeling. Als het vanzelf overgaat, vraag ik soms om een symptoombestrijder. Dat is iets waar de alternatieve wereld van gruwt, maar ik zie er niets kwaads in. Stel dat ik iets heb dat vanzelf geneest, maar dat twee weken aanhoudt, en in die twee weken ben ik continu misselijk. Dan kun je de oorzaak aanpakken, maar daarvan wordt mijn lichaam niet sterker. Je kunt ook mijn lichaam zelf de taak laten opknappen, maar dan ben ik twee weken strontmisselijk. Wat ik dan wil, als het enigzins kan: een middeltje tegen de misselijkheid. Mijn lichaam pakt dan zelf de oorzaak aan, en ik ben weliswaar nog steeds twee weken ziek, maar die twee weken worden wel een stuk draaglijker. Gelukkig staat mijn huisarts open voor dergelijke vragen. En ik sta ervoor open dat mijn wensen soms niet mogelijk zijn met de huidige middelen, of dat mijn wensen soms wel mogelijk maar niet verstandig zijn. Zo komen we er samen altijd wel uit wat de beste aanpak is.
Hallo, zo onverantwoord vind ik dat niet, ik heb 2 dochters en die hebben ook af en toe ene hoestje, maar daar ga ik niet voor naar de dokter, je moet een siroop vragen die je zelf mag toedienen als ze gewone hoest hebben,dan moet je niet steeds naar de dokter. Natuurlijk als hij koorts en andere problemen heeft dan ga je beter wel. Maar als moeder weet je toch direct of het goed of slecht gaat toch? en als je niet tevreden bent over je huisarts dan neem je mss beter een andere ? of vraag hem naar een alternatief telkens gij die antibiotica voorschrijft. veel beterschap voor je kleintje! x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het wel of niet onverantwoord is kunnen wij hier. zelfs met de uitgebreide toelichting, niet beoordelen.als u vindt dat de huisarts teveel antibiotica voorschrijft,zou ik met hem/haar hierover in gesprek gaan.wellicht is het ook zinnig u te beraden omtrent een andere huisarts.
12 jaar geleden
Zodra je de huisarts niet vertrouwd, moet je een andere huisarts zoeken. Wat ik zo lees van jou, zou ik al zijn overgegaan. Ga bijv. naar een kinderarts.