Wat is de kindersterfte in nederland?

Bijvoorbeeld in 2012 of 2011

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is volgens jou de definitie van kindersterfte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kindersterfte is gedefinieerd als het overlijden van een kind dat jonger is dan vijf jaar. Het kindersterftecijfer is het aantal gevallen van kindersterfte per 1000 levendgeboren kinderen. Bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Horen daar ook verdrinkings- en andere ongevallen bij? Of beter gezegd: wil de vraagsteller dat ook weten?

Antwoorden (2)

In 2011 was de kindersterfte (gedefinieerd als sterfte van kinder onder de 5 jaar) in Nederland 4 gevallen per 1000 geboren kinderen (cijfers van de WHO/Unicef)
Cijfers voor 2012 zijn nog niet bekend (de berekeningen en publicatie van de gegevens kosten altijd veel tijd) maar daar zal niet veel verandering in zitten.

Hiermee behoort Nederland tot een van landen met de laagste kindersterfte cijfers in de wereld (slechts 12 andere landen hebben een nog lagere sterfte)
Wel zorgelijk is dat met name de perinatale kindersterfte (tijdens of direct na de bevalling) in Nederland relatief hoog is ten opzichte van andere ontwikkelde landen. De redenen hiervoor zijn niet helemaal duidelijk, maar een aantal factoren lijken een rol te spelen, zoals het hoog percentage rokende moeders, hoge gemiddelde leeftijd van moeders, hoog percentage multiple zwangerschappen (vanwege de vruchtbaarheidsbehandelingen), en het relatief hoog percentage thuisbevallingen.

Zie de link, met op bladzijde 13 de tabel met alle landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2011 zijn 654 zuigelingen gestorven. In 2010 zijn 831 kinderen van 0-5 overleden (dat is het kindersterftecijfer), gegevens van 2011 en 2012 zijn niet in het overzicht opgenomen. Voor meer in info over deze cijfers, zie Statline van het CBS in de link hieronder