Mijn zoon (10) steekt nog regelmatig zijn duim in de mond. Is dit slecht voor zijn gebid en wat kan hier psychologisch achter zitten?

Zijn tanden staan niet verder naar voren

Weet jij het antwoord?

/2500

Als zijn tanden niet naar voren zijn gaan staan, duimt hij schijnbaar op een niet (voor zijn gebid) schadelike manier. Er zit wellicht een psychologisch effect achter (het woord probleem vind ik te zwaar) schijnbaar is hij deels in de orale fase blijven hangen. Het kan ook een gewoonte zijn waar hij wat lang in is blijven hangen. Zolang hij zijn gebid er niet mee verknalt, kan het weinig kwaad. Beter dat dan roken ed. Het is wellicht een methode voor hem die hem ontspanning biedt. Ik weet niet of en hoelang hij bortvoeding gehad heeft, dat kan een aanleiding geven. Geeft het problemen (pesten , uitlachen) dan zou hij kunnen proberen dit af te leren. Een flinke beloning wil nogal eens resultaat geven, straffen werkt sterk contraproductief, hij zal dan meer neiging krijgen zich op deze wijze gerust te stellen. Belangrijk is wel, dat hij beseft dat niet iedereen evenveel begrip voor dit -niet leeftijdconforme- gedrag op zal brengen. Vroeger was er een middel tegen duimen en nagelbijten, een stof die je met een kwastje op de nagel aan moest brengen en die een intens bittere smaak had. Of dat middel nog bestaat, weet ik niet. Toch zou ik er zo min mogelijk een drama van maken, op enig moment zal het overgaan. Ik ken weinig 20 plussers die nog duimen.........

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100