Hoe ga ik om met een kind waarvan de moeder net overleden is?

Ik wil haar verdriet niet nog groter maken door ernaar te vragen maar om te doen alsof er niks gebeurd is kan natuurlijk ook niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
1.4K

Antwoorden (4)

Ga gewoon naar het kind toe, vraag hoe het gaat en luister, weet je niets te zeggen, ga dan geen onzinnige dingen zeggen, maar zeg gewoon dat je niet weet wat te zeggen. Blijf ook gaan, er komen de eerste tijd veel mensen langs, maar na een tijdje wordt dat minder, zorg dat je blijft komen en biedt altijd een luisterend oor. Iemand die echt luistert kan een grote steun en troost zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van onder meer de leeftijd van het kind. En hoe de achterblijvende ouder ermee omgaat. En of je de moeder hebt gekend.
Mijn uitgangspunt zou zijn om het er wel over te hebben. Niet door elke keer dat je haar ziet te vragen hoe het er nou mee is, want dan maak je het ingewikkelder dan het al is, maar door het er terloops over te hebben. Dus als je met haar speelt, vraag dan of haar moeder ook plezier had in tekenen / blokkentorens bouwen, knutselen. Of als je wandelt of in een winkel bent proberen aan te haken op wat er daar is, in relatie tot de moeder van het kind. Je merkt snel genoeg of het kind in staat is / bereid is tot een antwoord op je vraag of een gesprekje, of dat het je vraag straal negeert, of dat het in huilen uitbarst - en dat geeft je kompas voor hoe je het er verder over kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdriet wordt alleen maar groter als het niet verwerkt kan worden.
Maar verdriet wordt minder als men erover kan praten en zij haar emoties mag tonen. Al lijkt het verdriet soms groter te geworden, terwijl dit alleen maar komt doordat het geuit wordt. Innerlijk was het dan al zo groot.

Misschien ben je TE voorzichtig. Een kind met verdriet wil graag liefde krijgen, steun en veiligheid. Maar ook de vrijheid voor haar diepe gevoelens en emoties.
Boosheid en woede is niets anders als opgestapelde verdriet en pijn die niet getoond mag (door zichzelf of een ander) worden.

Zorg dat je de liefde en steun geeft. Prikkel af en toe door een vraag te stellen. Als zij niet kan of wil antwoorden, laat het dan zitten, maar zeg dat je er voor haar bent (veiligheid).
Herken signalen als boosheid, woede of ergernis.

Misschien is dit een goede film om eens te kijken: Corrina Corrina.
http://www.imdb.com/title/tt0109484/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praat er over met het kind op een normale, maar begripvolle manier.
Maar snijd het onderwerp niet steeds zelf aan.