Kind, 1.5jr, koorts door slaapgebrek, kan dat?

Vandaag zijn wij nr de dierentuin geweest, en onze jongste heeft daardoor ipv de normale 2u, maar een half uurtje geslapen.

Nu ik hem net nr bed deed, ff getempt, en 39,5c
Mijn oudste had dit vroeger ook wel eens. Ik ben zelf altijd heel stipt met de middag slaapjes maar soms ontkom je er niet aan..

Maar hoe krijg je koorts van slaapgebrek?
Normaal snap ik de reden van koorts, maar kan het hier nier plaatsen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
33.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er geen verstand van,maar is het niet zo dat baby's en peuters sneller verhoging&koorts hebben dan oudere kinderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. Maar koorts heeft een reden, en ik vraag me dan af welke in deze..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij kleine kinderen weet je het nooit zeker. Alleen slaapgebrek lijkt me wel weinig reden; misschien is het een combinatie van slaapgebrek met toch wat kou ofzo, of spanning doordat alles anders was vandaag.
Maak je geen zorgen; koorts is een teken dat het lichaam van je kind bezig is beter te worden, dus gooi en niet te snel een paracetamol in.

Het beste antwoord

Bij kinderen kan spanning en inspanning ook koorts veroorzaken, koorts is een symptoon.
Het lichaam geeft aan dat er rust nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus+
Dat bedoelde ik ook bij mijn reactie,maar ik wist niet hoe het precies zat.
Mijn broertje kreeg toen hij klein was ook soms koorts van vermoeidheid en spanning(bv de avond voor z'n verjaardag)

Andere antwoorden (3)

Gezien de omstandigheden:

Te weinig slaap
Een hele spannende dag
Een lange dag

Nee: is niet heel raar. In de gaten houden en.als het morgen.nog zo is kun je verser kijken en eventueel de huisarts bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We spreken van koorts als de lichaamstemperatuur hoger is dan 38 graden Celsius. Koorts is een zinvolle reactie van het lichaam op virussen en bacteriën die het lichaam zijn binnengedrongen en een infectie veroorzaken. Het griepvirus en de
verkoudheidsvirussen zijn hiervan de bekendste voorbeelden.
Door de verhoging van de lichaamstemperatuur kunnen bacteriën en virussen gemakkelijker onschadelijk gemaakt worden.

Dus nee, ik zie niet in hoe slaapgebrek een kind zo'n hoge koorts kan geven. Daar moet een andere oorzaak voor zijn.

Toegevoegd na 10 uur:
Natuurlijk: weer allemaal minnen maar ik blijf erbij dat 39,5 wel heel hoog is voor een drukke dag! Laat je niet om de tuin leiden denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd, koorts is een signaal dat er ergens iets niet in orde is. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koorts kan ook een symptoom zijn van oververmoeidheid bij kinderen.
Door spanning en inspanning loopt de temperatuur op, bij kinderen kan dit zomaar tot boven de 38,5 zijn. Er is dan geen sprake van een infectie.
Ik denk dat jij zelf heel goed weet als er iets met je kindje is. Mijn zoontjes hebben dit ook allebei als ze doodmoe zijn en dit is niks raars. Ik heb het al vaker gehoord en dus ook meegemaakt. Als je kindje verder geen zieke indruk maakt en niet suf is oid dan lijkt er me weinig aan de hand. Wel morgenochtend nog even tempen maar denk dat je dat ook wel zult doen ;-) succes! Hopelijk heeft je kindje wel genoten van de dierentuin vandaag!