Is het verstandig om van borstvoeding zomaar te switchen naar babymelkpoeder als het kind last heeft van baby eczeem?

Mijn babydochterje van net een maand oud heeft last van eczeem op haar gezicht. Volgens de dokter komt dit wel vaker voor bij babies die de borst krijgen, maar valt er verder weinig aan te doen. Nu overweegt mijn vrouw borstvoeding af te wisselen met melkpoeder in de hoop dat het eczeem minder erg wordt, maar kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het wel een eczeem?? Babyhuidjes zijn vaak wat pukkelig.
Dat komt door het wennen aan het leven.

Het beste antwoord

Zijn het van die kleine vetpukkeltjes in het gezicht van de baby? Dat is geen eczeem, maar baby-acne. Daar heeft de baby zelf helemaal geen last van, het ziet er alleen een beetje mottig uit. Het is dan ook een hele slechte reden om te stoppen met de borstvoeding.

Als het ECHT eczeem is, is de kans juist heel groot dat het ernstiger wordt als je stopt met de borstvoeding.

Zeker als je baby nog zo klein is, is het afwisselen van de voeding lastig. Je baby heeft net geleerd om goed aan de borst te drinken en moet dan gaan wennen aan een speen. Er is een kans dat de baby daarna niet meer goed aan de borst gaat drinken.

Mijn eigen ervaring toen ik na 6 weken probeerde over te schakelen op half borst, half fles, was dat mijn dochter de borst niet meer hoefde (en meteen onder het eczeem stond, als dochter van een astmatische moeder).

Als je vrouw vragen heeft over borstvoeding, kan ze veel beter contact opnemen met een lactatiekundige dan met een huisarts. De lactatiekundige heeft er voor geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Heel goed antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn idd van die vetpukkeltjes in het gezicht van de baby. We smeren er momenteel een cortisonezalf op die de arts ons had voorgeschreven. (ook een + van mij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet smeren!
Een baby van net een maand ga je toch niet besmeren met cortisonezalf, omdat ze wat vetpukkeltjes heeft?
Het arme schaap moet gewoon nog wat wennen aan
het leven en die pukkeltjes gaan vanzelf over. Het kind heeft er geen last van.
Vaak zijn het de ouders die het niet zo "mooi" vinden. Wat je wel kan doen is iets om de handjes doen en de nageltjes kort houden zodat ze zichzelf niet kan krabben. En doorgaan met de borstvoeding want dat is echt het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cortisonezalf?? nee niet doen!! Lees de bijsluiter eens, wat een rare arts dat die dat voor een maand oude baby voorschrijft... gewoon geen zeep gebruiken en alleen met water wassen. verder heeft het babietje er echt geen last van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hemel wat gaat dit fout! Waarom heb je het over eczeem als het de pukkeltjes zijn? Waarom moet daar zo'n vreselijke zalf overheen en waarom minderen met het beste wat je je kind kunt geven? Hebben jullie je niet ingelezen in borstvoeding? Haal je adviezen eens op http://www.borstvoeding.com/ Stippel: goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna alle baby's hebben kort na de geboorte wel een periode waarin ze pukkels krijgen. Dat heeft te maken met hormonen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe erg de pukkeltjes zijn vanachter mijn toetsenbord, maar mijn advies zou ook zijn: niks op smeren, dat doe je op jeugdpuistjes ook niet.
Cortisonezalf helpt echt alleen bij eczeem, voor puistjes doet dat niks. Cortisonezalf is echt een paardenmiddel voor mensen met een eczeemhuid, niet voor baby's met puistjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu weet ik niet goed hoe het verschil te zien tussen acne en eczeem, maar de uitslag op het gezicht was op een gegeven moment wel dermate heftig dat er naast pukkels nog flink verdikte rode plekken op het gezicht waren, die open waren gesprongen en gele korstjes vormden. Ik had tevens bij de apotheker nagevraagd of dit middel geen kwaad kan voor de baby, daarbij werd mij verteld dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, omdat de kuur slechts 3 dagen duurt en er antibiotica in het zalfje zit voor de open wondjes. We hebben die kuur nu bijna achter de rug en het gezichtje ziet er al wat beter uit. Wat voor kwaad kan cortisone aanrichten, ik maak me daar nu wel wat zorgen over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol: ze geeft borstvoeding dus waarschijnlijk zal het niet aan de koemelk liggen. Het kan wel (dat de baby zelfs allergisch reageert omdat de moeder koemelk drinkt) maar is behoorlijk onwaarschijnlijk.
Het verschil tussen eczeem en puistjes is duidelijk: eczeem zijn jeukerige branderige plekken met korstjes, zonder witte etterknopjes, puistjes zijn, wel, puistjes!
Een kortdurende kuur met cortisonen zal zo een twee drie geen kwaad kunnen, maar vaak met cortisonen smeren is uiteindelijk slecht voor de huid. De huid wordt er dun van. Bovendien zijn cortisonen (corticosteroïden) hormonen die de groei beïnvloeden. Bij langdurig gebruik kun je er ellende mee krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou een koemelkvrij dieet niet haalbaar zijn? Ik ken inderdaad mensen waarvan de baby allergisch reageerde op de koemelk die moeder dronk, maar die zijn gewoon gestopt met koemelk in plaats van hun kind op de ge-ont-koe'de-poederkoemelk of soja te zetten.

Andere antwoorden (3)

Nee de melkpoeder voor babys is een volwaardig vervanger van moedermelk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan geen kwaad, er zijn vrouwen die maar heel weinig borstvoeding hebben en dit dan afwisselen met melkpoeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het afwisselen van borst- en flesvoeding is heel gebruikelijk. Misschien moet je overwegen een preventief hypo-allergene voeding te gebruiken. (bijvoorbeeld van Friso).