Is het zeldzaam dat een kind van 7 jaar de bof krijgt ondanks geënt te zijn met BMR enting?

Mijn dochtertje heeft waarschijnlijk de bof. Ze heeft wel gewoon de BMR enting gehad op de juiste leeftijd daarvoor. Komt de bof nog regelmatig voor ondanks enten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid, de huisarts heeft dit vastgesteld. Ze heeft ook oorontsteking erbij en heeft antibiotica gekregen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K

Het beste antwoord

Er is sinds eind vorig jaar een bof-epidemie gaande, dus het is op dit moment niet zeldzaam dat je kind de bof heeft. Wel flinke pech. Zie de link. Wat ik niet begrijp is dat je kind een antibioticum heeft gekregen. De ontsteking (die niet van het oor zelf is maar van een speekselklier bij het oor) wordt niet veroorzaakt door een bacterie maar door een virus, dus daar helpen geen honderd antibioticakuren tegen. Weet je zeker dat je huisarts de bof-ontsteking niet heeft aangezien voor een oorontsteking? Zeg het hem / haar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ze heeft er middenoor ontsteking bij. Ze heeft in de oren gekeken en er zat pus achter het trommelvlies dus daar is de kuur voor. Verder heeft ze dikke wangen en haar wangen en kaak aan beide kanten doen pijn. Keel is ook wat geïrriteerd. De kuur is echt voor de oortjes. Als de pijn in de kaken vanuit de oorontsteking komt zal die pijn ook weg gaan zei de arts. Zo niet en blijven de wangen dik, dan is het zeker de bof, met een oorontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oja, je bron heeft het over studenten, op die leeftijd schijnt het vaccin minder te werken, mijn dochtertje is 7 en zou dus nog volop beschermd moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt, dus je dochtertje heeft wel dubbele pech: zo jong is de bof dus toch wel zeldzaam en die oorontsteking erbij maakt het helemaal vervelend. Om je vraag echt te beantwoorden: ik denk dat het zeldzaam is.
Het is wel zo dat de meeste virusinfecties waartegen wordt gevaccineerd minder ernstig zijn als ze voorkomen bij een gevaccineerd kind dan bij een niet-gevaccineerd kind. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat zij zich ziek voelt en jij dag en nacht voor haar moet zorgen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was toch wel de bof! Ze is bijna weer 100%

Andere antwoorden (1)

Het komt niet vaak voor.
Sinds 2009 komt de bof weer vaker voor, eerst vooral onder studenten. Aangenomen wordt dat het vaccin soms snel in werking afneemt. Maar er is nog een onderzoek bezig, zie link.

Schrale troost, de bof krijg je meestal maar één keer, maar je dochter kan er flink ziek van zijn. Beterschap.